خبرگزاری کار ایران

قنبری در کنگره حزب مردم‌سالاری:

مراقب باشیم جریان مقابل با استفاده از موج پوپولیستی به اصلاحات آسیب نزند

asdasd
کد خبر : ۶۶۵۴۶۸

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: اصلاح‌طلبان باید مراقب باشند که این جریان با استفاده از موج پوپولیستی به اصلاحات آسیب نزنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، داریوش قنبری در هفدمین کنگره حزب مردم‌سالاری اظهار داشت: شاید اگر بخواهیم تفاوتی بین کشورهای توسعه‌یافته و بقیه قائل شویم تفاوت در احزاب سیاسی است. امروزه شکل سیاست در کشورهای توسعه نیافته هویت سیاسی به شکل شخصی اداره می شود. جوامع انقدر پیچیده هستند که با تفکرات شخصی نمی توان اداره کرد حتی دیکتاتورها هم به این نتیجه رسیده اند نیاز به احزاب دارند و به روش تک حزبی روی آکرده لند.

وی افزود: کار ادامه جوامع امروز نیاز به تفکر حزبی دارد. در ایران تاریخ مدرن‌سازی دولت و تحزب یکسان است. بعد از انقلاب مشروطیت ما شاهد احزاب سیاسی در کشور هستیم. عامیون و ائتلافیون که یکی محافظه‌کارانه است و دیگری انقلابی.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه احزاب بر اساس شکاف در جامعه پدید می‌آیند، گفت: اگر در جامعه دو جناح سیاسی مدرن وجود دارد، ادامه همان شکاف بر اثر مدرنیسم است.

قنبری افزود: یکی از ضعف‌های اساسی احزاب در حال حاضر این است که توجه زیادی به شکاف‌ها نمی‌شود. توسعه سیاسی با ۱۶۰ حزب سیاسی کشور ما در تناقض است.

وی ادامه داد: جامعه ما در بهترین حالت ظرفیت احزاب دوگانه و ۴ حزب بیشتر را ندارد. آنچه در جامعه ما وجود دارد فعلا جبهه‌های سیاسی هستند که در برگیرنده احزاب هستند‌. احزاب در کشور ما تعیین‌کننده کادر نیستند و در انتخابات هم دخالتی ندارند. از نمایندگان می‌خواهم قانون انتخابات برای حضور و نقش احزاب در کشور را مشخص کنند. ترکیه نظام حزبی خوبی دارد و مردم احزاب را انتخاب می‌کنند. مردم باید احزاب را انتخاب کنند نه اشخاص را؛ چراکه در این صورت به پوپولیست دچار میشویم و افرادی انتخاب می‌شوند که موج سوار باشند.

قنبری با بیان اینکه دچار بی‌هویتی سیاسی هستیم، گفت: در مجلس تشکلاتی تحت عنوان فراکسیون داریم که عقبه‌های احزاب هستند و باید عقبه‌های احزاب را اجرایی کنند اما در مجلس این چنین است؟ اصلا فراکسیون‌ها با احزاب ارتباط دارند؟ تا زمانی که بی‌هویتی سیاسی داریم باید منتظر بحران‌هایی مثل امروز باشیم.

وی اضافه کرد: باید به این سمت برویم که جناح‌ها و احزاب مسئولیت کارهای خود را به عهده بگیرند. وضعیت فعلی باعث شده جناح‌ها از عقبه خود غفلت کنند و به موج سواری دچار شدند. جریانی که هیچ دخالتی در این اوضاع ندارد را مقصر می‌داند. نیاز به فکر سیاسی ندارد که بفهمیم مقصر شرایط فعلی کدام جریان است که موجب تحریم‌ها هم هستند. این جریان از اصلاحات و دولت طلبکار است.

قنبری گفت: اصلاح‌طلبان باید مراقب باشند که این جریان با استفاده از موج پوپولیستی به اصلاحات آسیب نزنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز