خبرگزاری کار ایران

قنبری در گفت‌و‌گو با ایلنا:

شورای عالی سیاست‌گذاری باید برای فراکسیون امید، اتاق فکر تشکیل دهد/ تعیین نوع نظام انتخاباتی را به مردم بسپاریم

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۵۷۱

یک عضو حزب مردم سالاری گفت: شورای عالی سیاست‌گذاری باید اتاق فکری برای فراکسیون امید تشکیل و به اعضای آن برنامه و طرح بدهد.

داریوش قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره ضرورت تشکیل اتاق فکر از سوی جریان اصلاحات برای نمایندگان خود در نهادهایی مانند فراکسیون امید و شورای شهر با تاکید بر این که نبودن اتاق فکر در کنار افرادی که از جریان اصلاحات رأی می‌آورند یک ضعف بزرگ است، گفت: نمایندگان مشغله‌های زیادی دارند و نیاز دارند که نیروهای فکری توانمندی در کنارشان قرار بگیرد و به آن ها خوراک فکری، برنامه و یا طرح بدهند.

وی ادامه داد: باید اشخاصی در کنار نمایندگان قرار بگیرند. در خصوص لوایح و یا طرح‌هایی که در مجلس عنوان می‌شود، اظهارنظر کنند که در حال حاضر چنین نیست. در گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس نقش پررنگ‌تری داشت اما حالا این مرکز هم آن‌طور که باید و شاید ایفای نقش نمی‌کند.

نبود اتاق فکر از سوی شورای عالی سیاست‌گذاری یک ضعف جدی است

این عضو حزب مردم سالاری خاطرنشان کرد: نمایندگان اغلب درگیر حوزه‌های انتخاباتی خود هستند و فرصت چندانی ندارند که حوزه کاری خود را مورد مطالعه قرار دهند و اشراف کامل بر موضوعات داشته باشند پس این کار وظیفه جناح و جریانی است که از آنان حمایت می‌کند.

قنبری در ادامه با اشاره به عملکرد شورای عالی سیاست‌گذرای اصلاح‌طلبان در طول انتخابات و بعد از آن عنوان کرد: شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکنون خوب عمل کرده است اما یک ضعف بزرگ دارد، این شورا حداقل باید یک اتاق فکر برای فراکسیون امید تشکیل می‌داد که متاسفانه تا به حال هیچ کاری برای برطرف کردن این نقص انجام نداده است.

وی تاکید کرد: نبود اتاق فکر از سوی شورای عالی سیاست‌گذاری یک ضعف جدی است و این ایراد بر اصلاح‌طلبان وارد است که چرا خوراک فکری درست و حسابی به فراکسیون امید که حامی آن در انتخابات بوده است، نمی‌دهد.

این نماینده پیشین مجلس با بیان این که بسیاری از کارها در کشور فقط در ظاهر اسمی هستند، عنوان کرد: فراکسیون مانند بسیاری از موارد در کشور معنا و مفهوم خاصی ندارد؛ فراکسیون باید به نوعی بدنه فعال حزب در مجلس باشد و ارتباط تنگاتنگی با احزاب داشته باشد اما متاسفأنه این ارتباط وجود ندارد و صرفا جایی شده است که افرادی همفکر گرد هم آمده‌‌اند که رفتاری غیرفراکسیونی دارند.

وی با اشاره به این مطلب که شورای عالی سیاست‌گذاری باید به شکل جدی‌تر مباحث موجود را مورد بررسی قرار دهد، گفت: نقش شورای عالی سیاست‌گذاری باید پررنگ و مشخص باشد و فقط نباید در مواقع انتخابات این شورا شکل بگیرد و بعداز آن از نیروهای خود غفلت کند. شورای عالی باید مسئولانه‌تر برخورد کند و مردم نباید احساس کنند وقتی نماینده را راهی مجلس می‌کنند بعداز آن نباید پیگیر کارهای آنان باشند.

قنبری ادامه داد: شورای عالی سیاست‌گذرای باید اتاق فکر باشد و ارتباط فکری خود را با فراکسیون امید که بدنه آن در مجلس است، حفظ کند و انتظارات مردم را منتقل کند.

باید به فکر جبهه اصلاحات باشیم

این عضو حزب مردم‌سالاری در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان برای این که تاثیرگذرای بیشتری در جامعه داشته باشند باید جبهه‌ای عمل کند یا خیر، عنوان کرد: قطعا بهتر است که به فکر جبهه اصلاحات باشیم. شورای عالی سیاست‌گذرای اصلاح‌طلبان که شکل گرفت هدف اولیه‌اش تشکیل جبهه اصلاحات بود یعنی احزاب اصلاح‌طلب و نیروهای غیرحزبی تاثیرگذار زیر یک چتر گرد هم بیایند.

وی ادامه داد: البته تا این مهم فاصله زیادی داریم آن هم باتوجه به این که در کشور ما زمینه کار حزبی وجود ندارد.

تغییر نظام انتخاباتی راحت نیست

این نماینده پیشین مجلس درباره تغییر نظام انتخاباتی کشور از ریاستی به پارلمانی عنوان کرد: تغییر نظام انتخاباتی به همین راحتی نیست. این کار نیازمند رفراندوم و تغییر قانون اساسی است؛ زیرا ما می‌خواهیم رابطه بین قوا را تغییر دهیم .

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر باتوجه به نظام انتخاباتی و وضعیت فعلی، ما تفکیک قوای بیشتری داریم که در نظام پارلمانی این تفکیک کمتر و از طرفی هم اختیارات مردم در نظام پارلمانی کمتر می‌شود به همین جهت  می‌گویم نیازمند رفراندوم است. اگر قرار است که ما به سمت نظام پارلمانی برویم یکی از ضرورت‌های جدی آن تقویت احزاب است،زیرا در چنین نظام‌هایی مردم به احزاب سیاسی رأی می‌دهند و آنان هستند که رئیس دولت را انتخاب می‌کنند.

قنبری خاطرنشان کرد: باید بررسی کنیم که آیا مردم این تغییرات را می‌پذیرند یا خیر؛‌ زیرا اختیارات آنان کاهش پیدا می‌کند و از طرفی هم در نظام ریاستی که تفکیک کامل قوا وجود دارد، دموکراسی هم بیشتر است.

این عضو حزب مردم‌سالاری با بیان این که نظام فعلی ما نه ریاستی و نه پارلمانی گفت: نظام ما شبه این دو نظام است از طرفی مجلس حق دادن رأی اعتماد و استیضاح وزیران را دارد و از طرف دیگر رئیس‌جمهور اختیارات رئیس یک نظام ریاستی را ندارد، مثل حق وتو مصوبات مجلس و اختیاراتی از این دست که برای رئیس دولت در نظر گرفته نشده است.

وی در خاتمه تاکید کرد:‌ باید نوع انتخاب نظام را به مردم بسپاریم تا خودشان تصمیم بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز