خبرگزاری کار ایران

در جشنواره زنان و دختران صاحب کسب و کار و کارآفرین مطرح شد:

به دنبال معرفی الگو به جوانانی هستیم که ناامید شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۶۶۲۱۲۹

جشنواره کارآفرینی زنان استان‌های کمتربرخوردار با حضور معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، اعضای انجمن زنان کارآفرین و الگوهای کارفرینی هشت استان کمتربرخوردار کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جشنواره کارآفرینی زنان استان‌های کمتربرخوردار با حضور معصومه ابتکار (معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده)، فخرالسادات محتشمی‌پور (عضو هیت موسس انجمن زنان کارآفرین و رئیس هیات مدیره انجمن زنان مدیر)، اعضای انجمن زنان کارآفرین و الگوهای کارفرینی هشت استان کمتربرخوردار کشورشامل استان‌های آذربایجان‌ غربی، کردستان، لرستان، ایلام، سیستان و بلوچستان و خراسان‌ جنوبی درحوزه‌های صنعت، کشاورزی، خدمات و کارآفرینی‌ اجتماعی صبح امروز (۶ شهریور) در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

معصومه ابتکار (معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده) در این نشست گفت: اینگونه نبوده است که دیگر استان‌های کشور دیده نشدند، امکانات و بودجه اندک در اختیار داریم و باتوجه به این شرایط از انجمن زنان‌کارآفرین تشکر می‌کنیم که با وجود کمی امکانات چنین جشنواره‌ای را برگزار کرده است.

فخرالسادات محتشمی‌پور (عضو هیت موسس انجمن زنان کارآفرین و رئیس هیات مدیره انجمن زنان مدیر) نیز در این نشست گفت: یکی از مهمترین اهداف انجمن زنان کارآفرین و هدف محوری این انجمن ترویج فرهنگ کارآفرینی و انتقال تجارب زنان کارآفرین به فارغ‌التحصیلان دانشگاه، دانشجویان و جوانان دختر است. در رابطه با این هدف برنامه‌های متعدد آموزشی، مشاوره‌ای و ترویجی ارایه شده است. پیشنهاد برگزاری این جشنواره سال گذشته توسط انجمن به معاونت زنان ریاست جمهوری داده و خوشبختانه با این طرح موافقت شد. این جشنواره با همکاری مشترک انجمن زنان کارافرین و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار می‌شود. 

عضو هیت موسس انجمن زنان کارآفرین افزود: بحث کارآفرینی به دلیل اجتماعی بودن، برای انجمن و معاونت زنان حائز اهمیت بسیاری دارد و برمقوله اقتصادی اولویت دارد.

وی ادامه داد: در واقع هدف این جشنواره ترویج فرهنگ کارآفرینی است. قطعا تعداد بیشتری از زنان فعال و تاثیرگذار در عرصه اقتصادی و اجتماعی در استان‌ها وجود دارند که این افراد درواقع نمونه‌هایی برجسته از زنان کارآفرین استان هستند که علی‌رغم مشکلات و موانعی که داشتند توانستند کسب و کارهای پایدار خود را ایجاد کنند و منشأ اثر در استان‌های خود باشند. اینها برای ما بسیار ارزشمند است که بتوانیم الگوها را معرفی کنیم به جامعه ناامید امروز جوانان خود که فکر می‌کنند کارشدنی نیست و لزوما باید پشتوانه‌های محکم و قوی داشته باشند و دولت نیز باید حمایت کند و همه دست به دست دهند تا آنها کاری را ایجاد دهند، این زنان ثابت کردند که با انگیزه‌های والا، پشتکار، خستگی‌ناپذیری و امید به آینده توانستند توانایی‌های نسبی و بعضا موفقیت‌های چشمگیری در سطح استان خود داشته باشند.

در ادامه ماهرخ فلاحی (عضو انجمن زنان کارآفرین) به معرفی اجمالی انجمن پرداخت و گفت: جمعی از زنان کارآفرین در اسفند  ۱۳۸۳به قصد اشاعه فرهنگ کارآفرینی در جامعه زنان قدم پیش نهادند تا داوطلبانه با انباشت تجارب در راستای ایفای مسوولیت اجتماعی خود نهادی با اهداف ترویج و توسعه کارآفرینی، کمک به بهبود و اصلاح سیاست‌های حمایتی از زنان کارآفرین، کمک به ایجاد بستر مناسب جهت پرورش ایده‌های خلاق در ورود به عرصه کارآفرینی، کمک به نهادینه ساختن فعالیت‌های آموزش، پژوهش و مشاوره و ترویج در زمینه کارآفرینی، کمک به ساماندهی فعالیت‌های مرتبط با کارآفرینی، کمک به ایجاد تعامل منطقی و مناسب میان کارآفرینان، دولت، بانک‌ها و سایر مراجع ذی‌نفع و ایجاد شبکه‌های اطلاعاتی و ارتباطی میان زنان کارآفریبن در سطح ملی، مطقه‌ای و جهانی شکل دهند تا علاوه بر ترویج کارآفرینی زنان گامی در جهت دسترسی به توسعه پایدار کشور نیز باشد.

آسیه علی‌نژاد (عضو انجمن زنان کارآفرین و دبیر جشنواره) درخصوص چرایی برگزاری جشنواره گفت: اولین موضوع؛ اعتقاد انجمن زنان کارآفرین به نقش زنان در توسعه کشور است. انجمن کاملا به این موضوع اعتقاد دارد که زنان می‌توانند در توسعه کشور نقش بسزایی داشته باشند. نقش کارآفرینی زنان در توسعه به عنوان عامل رشد مناطق کمتر‌برخوردار انگیزه برگزاری این جشنواره بود. هشت استان براساس تعریف کمتر برخوردار که در سازمان مدیریت برنامه وجود دارد انتخاب شدند. انجمن اعتقاددارد کارآفرینی زنان در این مناطق می‌تواند به رشد اقتصادی آن منطقه کمک کند. دومین دلیل برگزاری این جشنواره الگوسازی بومی برای دختران جوان و سپس تقویت شبکه ارتباطی زنان صاحب کسب و کار کارآفرین در داخل خودِ استان و تقویت این شبکه ارتباطی با بیرون از استان است.

خدیجه یارعلی (عضو انجمن زنان کارآفرین و عضو کمیته علمی جشنواره) در توضیح نقش کمیته علمی در این جشنواره گفت: یکی از برنامه‌های اساسی کمیته علمی تعیین شاخص‌های انتخاب بانوان کارآفرین و صاحب کسب و کار این هشت استان است. بخشی از شاخص‌ها، عمومی کارآفرینی است مانند خودباوری، ریسک پذیری، سودآور بودن کسب و کارشان. اما بخش دیگر شاخص‌ها مرتبط به زن بودن آنها است و دیگر شاخص‌ها نیز مرتبط به موقعیت جغرافیایی و استانی که در آن حضور دارند است. اکثر این استان‌ها با کشورهای همسایه هم‌مرز هستند یکی از شاخص‌های مهم میزان استفاده از فرصت‌های هم‌مرزی و صادرات خدمات و محصولات به این کشورها است. پس از تعیین شاخص‌ها برای سنجش بهرمندی از شاخص‌های مورد نظر از کسب و کارشان بازدید و در مرحله نهایی افراد مورد نظر  انتخاب شدند. این افراد در بخش‌های صنعت، کشاورزی، خدمات فعالیت دارند.

وی ادامه داد: یک موضوع بسیار مهم که در حال حاضر بیشتر با آن مواجه هستیم و به خصوص در استان‌های کمتربرخوردار، بحث مسوولیت اجتماعی است، بدین منظور بخش جداگانه‌ای تحت عنوان کارآفرینی اجتماعی در این هشت استان در نظرگرفته شد.

یارعلی گفت: یقین دارم اگر اطلاع‌رسانی بیشتری صورت می‌گرفت و دسترسی ما به بانوان کارآفرین این هشت استان بیشتر بود می‌توانستیم موارد موفق بسیار دیگری را داشته باشیم نه به این دلیل که آنها را انتخاب و معرفی کنیم، این کار می‌توانست به عنوان الگوهای منطقه‌ای برای جامعه زنان و دختران فارغ‌التحصیل آن منطقه کمک شایانی باشد.

در پایان این مراسم، لوح تقدیر و هدیه منتخبین جشنواره توسط معصومه ابتکار را به زنان کارافرین اهدا شد.

به دنبال معرفی الگو به جوانانی هستیم که ناامید شده‌اند

به دنبال معرفی الگو به جوانانی هستیم که ناامید شده‌اند

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز