خبرگزاری کار ایران

معاون درمان وزیر بهداشت خبر داد:

ساماندهی نوبت‌دهی در کلینیک‌های ویژه وزارت بهداشت

asdasd
کد خبر : ۶۶۲۰۹۵

معاون درمان وزیر بهداشت از ساماندهی نوبت‌دهی در کلینیک‌های ویژه وزارت بهداشت خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قاسم جان بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت امروز در نشست خبری بیان داشت: لازمه اجرای نظام ارجاع وجود زیرساخت الکترونیک و دسترسی مردم به سطح یک ارائه خدمات است. یکی از اعتراضات مردم این است که در سطح یک فقط در نوبت صبح پزشک حضور دارد و بعد از ظهرها پزشکان فعالیت نمی‌کنند بنابراین تا زمانی که دسترسی را کامل و زیرساخت‌ها را الکترونیکی نکنیم ارجاع شکل نمی‌گیرد.

او افزود: باید بدانیم که هدف از نظام ارجاع سخت کردن کار مردم نیست، بلکه تسهیل آن است بر این اساس یکی از کارهای مهمی که در کلینیک‌های ویژه انجام خواهد شد، ساماندهی نوبت‌دهی به مردم است.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه نظام ارجاع در گلستان، گیلان و زنجان آغاز شده است و در استان‌های دیگر هم به صورت محدود وجود دارد امیدواریم تا پایان سال سایر استان‌ها را هم به این کار اضافه کنیم. باید توجه کرد که بحث نظام ارجاع و پزشک خانواده پروژه‌ای بلندمدت است.

جان بابایی تصریح کرد: برای نظام ارجاع مهمترین موضوع زیرساخت است و باید اطلاعات بیمار به صورت الکترونیک رد و بدل شود.

او افزود: نظام ارجاع یک نظام ارائه خدمت است و هر چه سطح خدمت بالاتر برود هزینه‌های سلامت بیشتر می‌شود. قطعا یکی از مهمترین عوامل نگه‌دارنده هزینه‌های نظام سلامت پزشک خانواده و نظام ارجاع است.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اینکه گاهی افراد برای یک سرماخوردگی ساده به متخصص یا فوق تخصص مراجعه می‌کنند، گفت: این موضوع ممکن است منجر به محروم شدن بیماران مبتلا به بیماران جدی ‌تر از مراجعه به پزشک متخصص شود و بیماران جدی‌تر از درمان محروم شوند.

معاون درمان وزیر بهداشت در رابطه با وضعیت برخی بیمارستان‌ها که ایمن نیستند و حتی در چند مورد بیمارستان‌های نوساز در زلزله تخریب شده‌اند، گفت: وزارت بهداشت بیمارستان‌ها را نمی‌سازد و فقط درباره بخش‌ها و نحوه چیدمان تخت‌های بیمارستان نظر می‌دهد.

او افزود: پیمانکاری بیمارستان زیر نظر مجری است و مجری هم وزارت راه و شهرسازی است. ما فقط می‌توانیم درباره بخش‌ها نظر بدهیم البته اعلام کره‌ایم که وزارت بهداشت آمادگی دارد بیمارستان‌ها را زیر نظر خود ساخته و نقش کارفرما را داشته باشد.

جان بابایی در ادامه در رابطه با بستن قرارداد برای ساخت بیمارستان‌ با کشورهای اروپایی گفت: زمانی که قرار بود پیمانکاران خارجی برای انجام این پروژه‌ها وارد شوند سرعت لازم وجود نداشت در عین حال بسیاری از پروژه‌ها را به صورت مشارکتی با بخش خصوصی پیش می‌بریم و دست‌مان به سمت خارجی‌ها دراز نیست.

او افزود: برخی پروژه‌های نیمه کاره را با کمک موسساتی که در کشور هستند جلو می‌بریم و یک موسسه قرار است در ساخت پنج بیمارستان آن هم با تعرفه کمتر از بخش خصوصی وارد شود.

او در رابطه با بیمارستان‌هایی که دارای معیارهای گردشگری سلامت هستند گفت: 169 بیمارستان معیارهای بیمارپذیری گردشگری سلامت را دارا هستند و روزانه تعداد زیادی از بیماران از کشورهایی مثل عراق وارد کشور می‌شوند همچنین شیراز و مشهد در حوزه گردشگری سلامت فعالیت خوبی دارند. البته مشکلاتی هم در زمینه حمل و نقل در این حوزه وجود دارد.

جانبابایی در ادامه گفت: با توجه به قیمت ارز بیمارپذیری بیشتر از کشورهای دیگر به نفع ایران است اما مشکل ایجاد شرایطی است که بتوانیم این افراد را به داخل کشور بیاوریم.

او تاکید کرد: ایجاد تورهای گردشگری بر عهده وزارت بهداشت نیست و مسئول خاص خود را دارد که باید بتوانند افراد را در قالب تورهای گردشگری سلامت به کشور بیاورند.

وی با اشاره به اینکه گاهی این بیماران از مرزهای شرقی به کشور می‌آیند خدمات ارئه و هزینه می‌شود اما این هزینه باز نمی‌گردد گفت: در حال حاضر در استان کرمان 10 میلیارد سند داریم که افغانستانی‌ها درمان شدند اما هزینه‌ای نپرداختند.

جان بابایی با اشاره به اینکه اجازه ارائه مجوز به تورهای گردشگری را ندادند گفت: امیدواریم این تورها در کشور شکل بگیرد تاکنون دلال‌هایی که سازماندهی شده نیستند در این زمینه فعالیت می‌کردند و این موضوع به بحث گردشگری سلامت ضربه زد از متولیان درخواست می‌کنیم که این حوزه را ساماندهی کنند تا بسیاری از خدمات ارائه شود.

جان بابایی گفت: اغلب بیمارستان‌هایی که می‌توانند در حوزه گردشگری سلامت خدمت ارائه دهند، خصوصی و ظرفیت‌شان خالی است بنابراین می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

او تعرفه پیشنهادی در حوزه گردشگری سلامت را حداکثر 20 درصد بالاتر از تعرفه بخش خصوصی اعلام کرد و گفت: باید توجه کرد که رقبایی مثل هند داریم که با تعرفه‌های مقرون به صرفه بیمار می‌پذیرند و اگر تعرفه‌ها را افزایش دهیم استقبال در این حوزه کم می‌شود.

جانبابایی در رابطه با وضعیت دسترسی به پزشک در مناطق محروم گفت: در حال حاضر در مناطقی مثل ایرانشهر، نیکشهر، سراوان و خاش بالغ بر 30 تا 40 پزشک متخصص فعالیت می‌کنند و بزرگترین اقدامی که در طرح تحول برای مردم ایجاد شد علاوه بر کاهش پرداخت از جیب بحث دسترسی بود.

اجانبابایی گفت: در مناطق مرزی افتتاحیه‌های خوبی در قالب طرح تحول سلامت اعم از بیمارستان و اجرای سایر بسته‌های طرح تحول سلامت داریم باید توجه کرد که سال‌هاست شهرهای مرزی کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و امیدواریم با این اقدامات بتوانیم خدمات مناسبی به مردم مناطق که سال‌ها درگیر جنگ و محرومیت بودند ارائه دهیم.

جان بابایی در رابطه با اطلاعیه سازمان نظام پزشکی در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر بررسی پرونده تخلفات پزشکی در دادگاه‌های عمومی گفت: در همه موضوعات اصل مردم هستند. ما هر چه می‌گوییم باید به نحوی باشد که مردم را قانع کند در برخی موارد که تخلفات اتفاق می‌افتد مردم قانع نمی‌شوند و این به این معنی است که رسیدگی به پرونده ایراد داشته است حال چه وزارت بهداشت این کار را انجام داده باشد چه سازمان نظام پزشکی.

اون افزود: صحبت‌های دکتر هاشمی درباره نهاد یا سازمان خاصی نبوده و اولویت وزیر حقوق مردم است و ندیده‌ام درباره حقی از مردم حتی در قبال معاونانش کوتاه بیاید. شاید این یکی از دلایل محبوبیت وزیر بهداشت باشد.

جان بابایی گفت: اگر وزیر بهداشت صحبتی کرده نگران است که حقی از مردم در محاکمی که شکایتشان را مطرح می‌کنند ضایع شود.

وی افزود: می‌خواهیم که فرآیند حقوقی رسیدگی به شکایت‌های مردم در کوتاه‌ترین زمان ممکن اتفاق افتاده و اثرگذار باشد تا مردم را قانع کند باید توجه کرد که اگر در کشور زود به تخلفات رسیدگی کنیم نگرش مردم تغییر خواهد کرد.  

معاون درمان وزارت بهداشت در رابطه با وضعیت بیمارستان‌ها در مناطق زلزله زده گفت: بیمارستان جایگزین در سرپل ذهاب با هشت تخت دیالیز و اتاق عمل فعال و راه‌اندازی شده است و بیمارستانی هم که در زلزله کامل تخریب شده بود کامل بازسازی شده است و مقدار کمی از کارهای آن باقی مانده که طی دو تا سه ماه آینده کامل می‌شود. در ثلاث باباجانی هم تا پایان سال یک بیمارستان 32 تختی راه‌اندازی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز