خبرگزاری کار ایران

یک مقام آگاه آمریکایی خبر داد؛

۲ موسسه بزرگ مالی آمریکا از قطع دسترسی ایران به سوئیفت تبعیت نمی‌کنند

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۴۰۴

یک رسانه آمریکایی به نقل از چند تن از مقامات این کشور از عدم تبعیت دو موسسه مالی بزرگ از تحریم‌های بانکی دولت ترامپ علیه ایران خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از «واشنگتن‌فری‌بیکن» دو موسسه مالی بزرگ در آمریکا به قطع ارتباط و دسترسی ایران با بازارهای مالی بین‌المللی که سنگ بنای تحریم‌های جدید دولت ترامپ علیه ایران است، متعهد نیستند.

بر اساس این گزارش، «جی‌پی‌مورگان» و «سیتی‌بانک»، دو موسسه مالی بزرگ در آمریکا که بخشی از شبکه مالی سوئیفت محسوب می‌شوند (شبکه‌ای که تراکنش‌های بانکی بین‌المللی را تسهیل می‌کند) از پاسخ به این پرسش «واشنگتن‌فری‌بیکن» درباره اینکه آیا قصد قطع دسترسی ایران به سوئیفت را دارند یا خیر سرباز زده‌اند.

بر اساس این گزارش، این دو بانک می‌توانند نقش محوری در کسب اطمینان از پیروی سوئیفت و اعضای آن از تحریم‌های آمریکا را بازی کنند. با این حال شکاف میان اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر اجرای تحریم‌های جدید، موسسات مالی آمریکایی را بر سر دوراهی قرار داده و آنها را مجبور کرده یکی از طرفین را انتخاب کنند.

«واشنگتن‌فری‌بیکن» نوشت: اقدامات کنگره برای اطمینان از قطع ارتباط ایران از سوئیفت با سکوت مواجه شده است. مقامات ارشد آمریکایی و نمایندگان مجلس به بانک‌های جهانی فشار آورده‌اند تا دسترسی ایران به بازارهای مالی جهانی، از جمله سوئیفت را قطع کنند. هیاتی متشکل از ۱۶ نماینده جمهوری‌خواه آمریکایی روز پنجشنبه از سوئیفت خواستند که همه دسترسی‌های ایران را فورا قطع کنند وگرنه با تحریم‌های جدید آمریکا مواجه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، تحریم‌های جدید آمریکا علیه دسترسی ایران به بازارهای مالی جهانی به موسسات مالی آمریکایی و اروپایی ضربه خواهد زد.

نمایندگان جمهوری‌خواه در نامه‌ای خطاب به «استفان منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا خواستار اقدام فوری به منظور توفیق حداکثرسازی فشارهای دولت شدند.

آنها در این بیانیه مدعی شدند که منابع ایران برای رفتارهای خصمانه باید فورا قطع شود و این اقدام نشان‌گر تعهد آمریکا به حفظ یکپارچگی با نظام تحریم‌هاست.

مقامات آمریکایی که چندین ماه است روی تحریم‌های بانکی ایران کار کرده‌اند، در گفت‌وگو با این رسانه آمریکایی گفته‌اند که بانک‌های آمریکایی نظیر «جی‌پی‌مورگان» و «سیتی بانک» باید بدانند در صورتی که از تحریم‌های دولت ترامپ برای قطع دسترسی ایران به سوئیفت و دیگر شبکه‌های مالی تبعیت نکنند، از یاد ما نخواهند رفت.

یکی از مقامات آمریکایی مرتبط با تحریم‌های بانکی ایران به این رسانه گفت: مقام‌های ما بارها اعلام کرده و توضیح داده‌اند که مهم نیست در کجای جهان باشید، اگر کمپین فشار رییس‌جمهور آمریکا علیه ایران را تضعیف کنید، ما راهی برای ضربه زدن به شما با جریمه‌های چند میلیارد دلاری پیدا خواهیم کرد.

«ریچارد گولدنبرگ»، سناتور سابق و مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به این رسانه دست راستی آمریکایی گفت: بانک‌های آمریکایی داخل شبکه سوئیفت با تصمیمی حیاتی روبه‌رو هستند. برای سوئیفت و روسای این شبکه بانکی، خطرات زیادی وجود دارد. ما قانون تحریم‌های بانکی علیه ایران را در سال ۲۰۱۲ نوشتیم و تصویب کردیم. این اهرم رییس‌جمهور برای اعمال فشار به سوئیفت است.

به گزارش ایلنا، «سوئیفت» مخفف «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» است. مقر اصلی این شبکه که تراکنش‌های مالی جهانی را تسهیل می‌کند، در بلژیک است، اما اعضای هیئت مدیره آن را مدیران بانک‌های آمریکایی تشکیل می‌دهند. دولت آمریکا بعد از خروج از برجام، فشارها برای قطع دسترسی ایران به این شبکه را تشدید کرده است.

یک مقام ارشد کاخ سفید ۱۰ روز پیش تهدید کرد در صورتی که سوئیفت ارتباطش با ایران را قطع نکند، دولت آمریکا، مقام‌های این شبکه بانکی را تحریم خواهد کرد.

یک منبع آگاه اروپایی روز چهارشنبه از تصمیم اتحادیه اروپا برای ایجاد سامانه‌ای مشابه سوئیفت برای حفظ تعاملات تجاری با ایران در راستای حفظ برجام خبر داد.

پیش‌تر «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان خواستار ایجاد یک نظام مالی مستقل برای کمک به حفظ برجام بعد از خروج آمریکا از آن شده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز