خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا:/تکرار/

کمبود فضای کلاسی و کارگاهی در هنرستان‌ها/در تامین نیروی انسانی مشکل داریم

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۰۲۷

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش از کمبود فضای کلاسی و کارگاهی در هنرستان‌ها خبر داد.

محسن حسینی‌مقدم (مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره سرانجام تجهیزشدن مدارس فنی‌و‌حرفه‌ای گفت: هزینه تجهیز مدارس در فرودین ماه در اختیار استان‌ها قرار گرفت و تا آخر تیرماه همه خریدها انجام شد و بعضی از استان‌ها این تجهیزات را در اختیار مدارس قرار دادند و برخی دیگر نیز تا آخر شهریور ماه و قبل از شروع سال تحصیلی در اختیار هنرستان‌ها قرار خواهند داد.همچنین برای سال ۹۷، ۳۷/۵ میلیارد بودجه پیش‌بینی شده است و امیدواریم زمانی که که تامین بودجه شد، در اختیار استان‌‎ها قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا امکانات به صورت کامل در اختیار هنرستان‌ها وجود ندارد، آن هم در شرایطی که رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش بیشترین متقاضی را داشته‌اند؟ گفت: برای حل این مساله در ابتدا باید به زیرساخت‌ها توجه کرد. بنابر قانون برنامه ششم توسعه امسال باید سهم آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و کار دانش به ۴۰ درصد برسد. یعنی ۴۰ درصد از دانش آموزانی که در دوره دوم متوسطه درس می‌خوانند باید در هنرستان‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش باشند، این چیزی است که قانونگذار تعیین کرده و باید تا پایان برنامه ششم توسعه این ظرفیت به ۵۰ درصد برسد.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: این موضوع نیاز به زیرساخت نیروی انسانی، تجهیزات به‌روز و ایجاد فضای فیزیکی کافی دارد. با توجه به اینکه هنرستان‌ها قبلا دو ساله بودند و حالا سه ساله می‌شوند؛ باید حدود یک سوم فضای کلاسی ما باید نسبت به گذشته افزایش پیدا کند. همچنین ساخت وسازهایی که در راستای مدارس وجود داشته کمتر به سمت هنرستان‌ها بوده است و باعث شده ما با کمبود فضای کلاسی و کارگاهی مواجه شویم.

حسینی مقدم در خصوص تامین نیروی مورد نیاز هنرستان‌ها بیان کرد: مشکلی که آموزش و پرورش در تامین نیروی انسانی دارد، در بخش فنی‌و‌حرفه‌ای بیشتر نمود دارد و در سال‌های اخیر نیروهای فنی جذب نشده‌اند. دانشگاه فرهنگیان متولی تامین نیروی مورد نیاز بخش نظری، متوسطه اول و ابتدایی است. نیروهایی که باید برای هنرستان‌ها تامین شود از سوی دانشگاه شهید رجایی خواهد بود و بسیار محدود است و حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر  را هر سال تحویل آموزش و پرورش می‌دهد. در این دو سه سال اخیر ما عمده نیروهایمان را از طریق ماده ۲۸ جذب کرده‌ایم. امسال از طریق ماده ۲۸ به طور کل ۱۷ هزار نفر جذب شده‌اند که پیش‌بینی می‌شود؛ ۳ هزار نفر از این آمار به عنوان نیروی هنرآموز یا استاد کار به ما معرفی شوند.

او ادامه داد: تقریبا بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد هنرستان‌ها ظرفیت‌شان تکمیل شده است و جایی برای ثبت نام ندارند و تقریبا رشته‌های پرطرفدار در هنرستان‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش تکمیل شده‌اند. باید تخصیص مبالغ بیشتری از سوی مسئولان امر برای آموزش‌های مهارتی فنی‌وحرفه‌ای در نظر گرفته شود تا شاهد آینده روشن‌تری در هنرستان‌ها باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای جبران فضای کم کارگاهی در هنرستان‌ها دارید، گفت: به تازگی در یکی از استان‌ها دیدم که برخی از هنرستان‌ها اقدام به گسترش فضاهای کلاسی و کارگاهی کرده‌اند به این صورت که فضایی‌هایی که خیلی بزرگ بود به دو تا سه کارگاه تقسیم و از تمام ظرفیت و فضای مدارس استفاده کرده بودند تا بتوانند جذب اولیه را داشته باشند، اما به هر حال وقتی یک پایه اضافه می‌شود به فضای بیشتری نیاز داریم، آن هم در شرایطی که برای فضای کارگاهی به شدت دچار مشکل هستیم.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش در پایان در واکنش به تجهیزات منسوخ شده هنرستان‌ها گفت: اتفاقا مهم‌ترین بحث ما به‌روز آوری تجهیزات هنرستان‌ها است. به عنوان مثال در رشته کامپیوتر اگر سیستمی ویندوز ۱۰ نصب نباشد؛ قابلیت آموزش نرم افزارهای جدید را ندارد. اولویت ما از سال ۹۴ با توجه به بودجه‌هایی که اختصاص یافته است به روز کردن تجهیزات رشته کامپیوتر یا مکانیک خودرو بوده است. علیرغم همه کمبودها این کارها در حال انجام است و همه هنرستان‌ها تلاش می‌کنند که خودشان را به‌روز کنند چون محتواها تغییر می‌کند، اما در رشته‌های نظری تغییر محتوا به  این اندازه نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز