خبرگزاری کار ایران

رویکرد‌های برنامه‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اعلام شد:

از مقابله با فساد اداری و اقتصادی تا جنگ روانی دشمنان

asdasd
کد خبر : ۶۵۹۱۵۰

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: می‌توانیم چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را فرصتی برای انسجام و وحدت داخلی بیشتر قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دومین نشست کارگروه‌های ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و روسای کارگروه‌های تخصصی در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با بیان اینکه مساله چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را با دو نگاه می‌توان دید و برای هر یک برنامه‌ها و تعریف‌های خود را در ارتباط با کارهایی که می‌کنیم می‌توان داشت، گفت: یکی نگاه شعاعری، مناسبتی، مناسکی و تکریمی استت که خوب است چراکه می‌دانیم شعاعر بخشی از نگاهداشت باورها و ارزش‌ها و نگرش‌ها هستند این نگاه نه تنها بد نیست که مطلوب هم هست به اعتبار اینکه گامی به پیش است.

سیدعباس صالحی نگاه دوم را در کنار ضرورت وجود نگاه اول، در سطح والاتری خواند و گفت: با قرارگیری در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باید این مقطع را ایستگاهی برای تجدید قوا و توانمندسازی قرار دهیم؛ ایستگاهی که به ما فرصت می‌دهد نگاه به دهه پنجم و ششم انقلاب اسلامی را قدرتمندتر، توانمدتر و کارآمدتر کنیم.

صالحی با بیان اینکه به این نوع نگاه در این مقطع بسیار نیازمندیم، ادامه داد: دشمنان در خیال خام خود این مقطع را ضربه کاری و ضربه آخر تلقی می‌کنند اما ما این مقطع را فرصت‌سازی مجدد برای رهاسازی انرژی‌های جدید می‌دانیم. اینکه چطور فرصتی برای ایران، انقلاب، اسلام و تشیع ایجاد شود که بتوانیم انرژی‌های جدید را کسب و انرژی‌های قدیمی را مضاعف کرده و دوره جدیدی برای دهه پنجم انقلاب اسلامی ایجاد کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برنامه‌سازی برای این نگاه باید در کمیته‌های مختلف مثل همین کمیته ایجاب شود، گفت: با این نگاه ما مسئولیت‌هایی داریم؛ از این قبیل که چه کار کنیم که در برنامه‌هایمان این رویکردها را تقویت کنیم. چطور می‌توانیم چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را فرصتی برای انسجام و وحدت داخلی بیشتر قرار دهیم؟

صالحی با اشاره به نخستین رویکرد گفت: جوهره انقلاب اسلامی با وحدت اجتماعی و انسجام داخلی همراه بود. وقتی به کلام امام خمینی توجه کنیم متوجه می‌شویم وحدت کلمه کانون کلام امام بود. اینکه چطور انسجام را در فضای سیاسی و حقوقی ارتقا و افزایش دهیم باید مورد توجه قرار بگیرد. در این رویکرد اگر قوی‌تر عمل کنیم و انرژی‌هایی جذب کرده و انرژی‌های قبلی را مضاعف کنیم به بیمه‌سازی مجدد انقلاب کمک کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: هرچه زمزمه‌های اختلاف‌ها را کاهش دهیم به بیمه‌سازی مجدد انقلاب اسلامی در دهه پنجمش کمک کرده‌ایم. اگر بتوانیم فضای اجتماعی را آرام‌تر کنیم طبیعتا کمک کرده‌ایم به آنچه در دهه پنجم پیروزی انقلاب اسلامی قرار است ایجاد شود.

صالحی رویکرد دوم را اعتماد بین مردم و مسئولان خواند و گفت: آنچه انقلاب اسلامی را پدید آورد همین اعتماد بوده و رمز استمرار و بقا در همین نکته نهفته است؛ اینکه در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به این اندیشه برآییم که چگونه گسل‌های کم اعتمادی را کاهش داده و خطوط اعتماد اجتماعی بین مردم و مسئولان افزایش دهیم ما را به این نگاه نزدیک می‌کند که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایستگاهی برای توانمندسازی آن باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکرد سوم را کاهش و مقابله با فساد اداری و اقتصادی چه به صورت فردی و چه خوشه‌ای و شبکه‌ای خواند و گفت: رهبری بارها تاکید کرده‌اند که فساد، موخره نظام‌های مردمی است. در این مقطع باید پاک‌زیستی اقتصادی و اداری را افزایش دهیم و این احساس را در مردم ایجاد کنیم که جمهوری اسلامی در مبارزه با فساد جدی است.

صالحی رویکرد چهارم در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را ضرورت مقابله با جنگ روانی دشمنان خواند و گفت: تصورات خام دشمن این است که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرصتی برای ضربه به انقلاب است ما امسال را فرصتی می‌توانیم قرار دهیم برای مقابله با دشمن. دشمنان می‌خواهند در جنگ روانی همه جانبه به زعم خودشان ما را زمین‌گیر کنند در نتیجه رویکرد ما می‌تواند این باشد که تجربه جدیدی برای مقابله با جنگ روانی دشمن پیدا کنیم که این امر با همبستگی و هم‌افزایی محقق می‌شود چون دشمن امسال هرچه دارد به میدان می‌آورد. تدبیر و بصیرت مردم و نظام در این مقطع در مقابله با این جنگ روانی یک بیمه‌سازی مهم برای دهه پنجم پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد کند.

وی با اشاره به رویکرد آخر گفت: ما این مقطع را باید فرصتی برای ارتقای سطح آگاهی‌های اجتماعی از پیدایش و روند انقلاب اسلامی در طول چهل سال بدانیم چون هشتاد درصد جوانان ما امروز انقلاب را ندیده‌اند و لمس نکرده‌اند در نتیجه فرصتی برای ماست تا آگاهی جامعه ۸۰ درصدی را ارتقا دهیم و توانمندترسازی با نگاه تجدید قوا داشته باشیم. اگر این رویکرد را در دستور کار قرار دهیم که در کنار نگاه شعاعری و مناسبتی یک ایستگاه تجدید قوا برای توانمدسازی دهه پنجم انقلاب اسلامی داشته باشیم برای تحقق آن باید از یک طرف بکوشیم به تجمیع ظرفیت‌ها کنارهم بپردازیم و از آرم‌های نهادی فاصله بگیریم و دل‌مان را تنها به نیروهایی که داریم خوش نکنیم. ما همه در یک ارگان حرکت می‌کنیم، دل نبندیم به آب باریکه‌ها چراکه اگر در اقیانوس باشیم زنده و در حرکتیم. نگاه‌مان باید در راستای تکمیل‌سازی ظرفیت‌ها باشد نه نگاهی نهادی.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نکته دیگر را دولتی‌زدایی از حرکت‌ها خواند و گفت: هر مقدار این مناسبت‌ها دولتی برگزار شود تصور می‌شود نظامی است که برای بقای خود تلاش می‌کند و آثار مناسب خود را نخواهد داشت چراکه احساس می‌شود دفاع از موجودیت کارگزاران است نه مردم. باید این برنامه‌ها را به مردم نزدیک‌تر کنیم و برچسب‌های حکومتی را کمتر کنیم تا خود مردم درگیر کار شوند و در این حرکات دیده شوند.

صالحی همچنین با اشاره به ضرورت حوزه تنوع قالب‌ها و ابزارهای کاری به خصوص قالب‌های جدید و موثر و فضای مجازی گفت: در این قسمت با این نگاه حرکت‌های خوبی شروع شده است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید فضای کودکان و نوجوانان و جوانان را در این فضا جدی بگیریم، گفت: این نسل ناآگاهی‌های فراوانی درباره انقلاب اسلامی دارند در برنامه‌ریزی‌ها باید به ذائقه و زبان نسلی و ادبیات آنها توجه بیشتری کنیم و حرف‌هایی که می‌زنیم دور تسلسلی برای خودمان نباشد. جامعه هدف باید این افرادی باشند که انقلاب را ندیده‌اند و برای این کار باید ساحت‌های وجودی و ادبیات آنها را بفهمیم و ارتباط‌مان را با این نگاه و منظر تنظیم کنیم.

در این جلسه همچنین نصرت‌الله لطفی، قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با بیان اینکه بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را نباید به شکل یک آیین و مراسم ببینیم، گفت: باید به این بزرگداشت به‌عنوان یک ماموریت حساس در یک پیچ تاریخی مهم و امتحان الهی و ادای دین به آرمان‌های امام و شهدای طریق الهی نگاه کرد.

لطفی با تاکید بر اینکه این ایام و ماه‌های منتهی به آیین بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی جنبه تبیینی دارد خطاب به کارگروه‌های حاضر در این نشست گفت: باید بستر را مهیا کنید برای حضور آگاهانه‌تر مردم و جوانان در صحنه. این یک ماموزیت سازمانی نیست بلکه یک وظیفه دینی و امتحان الهی است. مردم یک قدرت‌نمایی را در عرصه بین‌الملل خواهد داشت و بار دیگر شکست نظام سلطه را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز