خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت مطرح کرد؛

مابه التفاوت ارز دولتی و ثانویه به صورت غیرنقدی و اقساطی دریافت خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۰۹۸

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای آن دسته از تولیدکنندگان که قرار است مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی با بازار ثانویه را پرداخت کنند، تدابیری فراهم خواهیم کرد که این مابه التفاوت به صورت تقسیط و غیر نقد دریافت شود .

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در نخستین همایش ملی تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی با اشاره به اهمیت انجمن‌ها و تشکل‌ها گفت: اسامی ۲۰۰ تشکل بزرگ اقتصادی کشور در یک بانک اطلاعاتی جمع‌آوری شده که می‌تواند مجموعه ارزشمندی برای کسب و کار کشور باشد. ما امیدواریم هر رشته فعالیتی برای خود در ایران تشکل و انجمن قابل اتکا داشته باشد.

شریعمتداری ادامه داد: بعد از ابلاغ بسته ارزی با تلفن‌ها و مکاتباتی مواجه شدیم که در مورد اثرگذاری منفی این بسته روی فعالیت‌های اقتصادی کشور هشدار می‌دادند من این موضوع را در هیات دولت مطرح کردم تا با نظر وزیر اقتصاد دستورالعملی برای ماده ۵ بسته ارزی تدوین شود تا فشار کمتری روی بخش خصوصی وارد شود.

وی ادامه داد: برخی از کالاهایی که با ارز دولتی وارد شده‌اند، اگر در بسته ارزی قرار نمی‌گرفت ممکن بود شائبه‌ای به وجود آورد که عده‌ای با موقعیت خاصی که به دست آورده‌اند خلق منابع و سودهای غیر مترقبه‌ای داشته باشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ممکن است برخی ماشین آلات یا مواد اولیه با دلار ۴۲۰۰ تومانی توجیه اقتصادی داشته باشد. اما با نرخ بازار ثانویه دیگر این توجیه وجود نداشته باشد که با همکاری بانک مرکزی و وزیر اقتصاد دستورالعملی را تنظیم خواهیم کرد که فشارها به حداقل برسد.

شریعتمداری با اشاره به فهرست کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، گفت: فقط مواد غذایی، دارو و تجهیزات و ملزمات پزشکی می‌تواند از این امر استفاده کنند و باقی کالاها باید مابه التفاوت را پرداخت کنند از زمانی که این دستورالعمل اجرایی شده ما شاهد ثبت و سفارش منطقی هستیم به طوری که اکنون میزان ثبت و سفارش به یک هشتم رسیده است و دیگر صف یک کیلومتری جلوی وزارتخانه وجود ندارد. بسیاری از ثبت و سفارش‌ها در ابتدا اصلا توجیه نداشت و فقط به لحاظ جو روانی به وجود آمده انجام می‌گرفت. اما اکنون این موضوع حل شده و تشکل‌ها می‌توانند برای نظارت در این حوزه به ما کمک کنند و نقص نظارتی داشته باشد.

وزیر صنعت افزود: ما مساله واردات در مقابل صادرات را در کمیته ماده ۱۴ بانک مرکزی مطرح کردیم تا تولیدکنندگانی که صادر‌کننده هم هستند بدون انجام بروکراسی اداری مواد اولیه خود را وارد کنند.

وی ادامه داد: برای آن دسته از تولیدکنندگان که قرار است مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی با بازار ثانویه را پرداخت کنند، تدابیری فراهم خواهیم کرد که این مابه التفاوت به صورت تقسیط و غیر نقد دریافت شود .

وزیر صنعت در خصوص بسته ارزی دولت و شرایط حاکم و اقتصاد کشور ابراز امیدواری کرد که طی چند روز آینده بازار به شرایط پایدار برسد و اوضاع آرام شود اما برای رسیدن به این نقطه همکاری همه فعالان اقتصادی به خصوص تشکل‌ها لازم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز