خبرگزاری کار ایران

«جادوی پاهای من» آماده اجرا شد

asdasd
کد خبر : ۶۵۵۹۴۵

«جادوی پاهای من» به نویسندگی و کارگردانی زهرا شایان‌فر آماده اجرا شد.

به گزارش ایلنا، زهرا شایان‌فر (نویسنده و کارگردان تئاتر) درباره جدیدترین فعالیت‌های گروه تئاتر «صلح» اعلام کرد: این روزها گروه در حال تمرین یک تئاتر جدید به نام «جادوی پاهای من» است. این نمایشنامه را خودم نوشته‌ام که به‌همراه اعضای گروه تئاتر «صلح» کارگردانی و طراحی و اجرا می‌شود.

کارگردان «برج‌های خاموش» درباره پروسه آماده‌سازی «جادوی پاهای من» گفت: از حدود سه ماه قبل پروسه تمرین و آماده‌سازی نهایی متن نمایش را با حضور اعضای ثابت گروه تئاتر «صلح» آغاز کردیم. در حین تمرین افراد جوان‌تری به گروه ما اضافه شدند و با حضور آن‌ها نمایش را پیش بردیم و این روزها سرگرم طراحی‌های نهایی و آماده‌سازی وسایل صحنه، لباس و ... و البته کسب مجوز اجرا هستیم و قصد داریم نمایش را در شهریور روی صحنه ببریم.

شایان فر ضمن اعلام این نکته که این‌بار گروه تئاتر «صلح» به‌سراغ حوزه تئاتر کودک و نوجوان رفته است، گفت: این نمایش تعاملی است و ماجرایی کارگاهی دارد که کودکان باید با بازیگر اصلی نمایش همراه شوند و معمایی را حل کنند. درواقع در یک پروسه یک ساعته، کودکان لحظات شاد و مفرحی را سپری می‌کنند که البته جنبه آموزشی هم در این کار لحاظ شده است.

این کارگردان تئاتر درباره تغییر فضای کاری گروه تئاتر «صلح» گفت: سال گذشته نمایش «برج‌های خاموش» از سوی گروه تئاتر ما روی صحه رفت که نویسندگی و کارگردانی آن را هم من برعهده داشتم و از دید خودم مخاطبان نمایش نوجوان و جوان محسوب می‌شد. امسال تصمیم گرفتم بعد از چندین سال دوباره به آماده‌سازی تئاتر کودک بپردازیم.

کارگردان «نخودی بلا» دلیل بازگشت خود به حوزه تئاتر کودک را اعلام کرد: در وهله نخست چون اعتقاد دارم تئاتر کودک یکی از سخت‌ترین گونه‌های تئاتر است و یک کار تخصصی و حرفه‌ای محسوب می‌شود. سال‌ها قبل تجربه کار کردن در زمینه تئاتر کودک را داشتم و تصمیم گرفتم خودم و سایر اعضای گروه تئاتر «صلح» را در پروسه آزمونی بسیار دشوار؛ یعنی کار کردن برای کودک و نوجوان دوران حاضر، قرار دهم. این اجرا برای من و گروهم یک مرحله رشد و ارتقا در سطح کار عملی محسوب می‌شود. درواقع خودمان را در یک موقعیت دشوار و تولید یک کار کاملا تخصصی قرار داده‌ایم. از سوی دیگر هیچ‌گاه از تئاتر کودک جدا نشده بودم و همواره به‌عنوان روابط‌عمومی و مشاور رسانه‌ای در این حوزه حضور داشته‌ام، آثار روی صحنه را می‌بینم و می‌سنجم.

وی در ادامه افزود: به دلیل حساسیت اجرای تئاتر کودک، در نمایش جدیدمان از مشاور روان‌شناس کودک و نوجوان؛ یعنی خانم دکتر مهرنوش نرسی که عضو ثابت کارهای کودک و نوجوان من است، چه در حوزه ساخت عروسک و چه نمایشنامه‌نویسی بهره برده‌ایم. او تا امروز همواره یار و مددکار من بوده است. این‌بار از او در مرحله تولید کمک گرفتیم و امیدوارم با مشورت و همراهی خانم دکتر نرسی بتوانیم کاری بدون نقص اجرا کنیم و بتوانیم از پس آزمون آموزشی و تربیتی که یکی از ملزومات تئاتر کودک است، بربیاییم. خانم دکتر نرسی بسیار دقیق و با ریزبینی کوچک‌ترین رفتارها، دیالوگ، حرکت و نوع تعامل بازیگران خصوصا بازیگر نقش اصلی با کودکان را مورد بررسی قرار داده است.

زهرا شایان فر در پایان اعلام کرد: برای مرحله کارگردانی «جادوی پاهای من» از بچه‌های جوان تئاتر استفاده کرده‌ام تا خلاقیت و شناختشان ازتئاتر امروز و خواست مخاطب جوان امروز در کار دخیل شود. درواقع نمایش ما دو کارگردان دارد؛ خودم و سیاوش قلعه‌وردی و دستیار نخست کارگردان؛ امیر شیخ‌زاده است که هر دو از بازیگران جوان تئاتر هستند اما در گروه کارگردانی دو بازوی بسیار خلاق هستند و این دو پر از ایده‌های ناب اجرایی، در پروسه کارگردانی کنار من بودند. امیدوارم کار این دو دیده شود چون خودم بسیار از ایده‌های این دو هنرمند در کارم استفاده کرده‌ام و نمایش بسیار خوبی از آب درآمده است که به‌زودی روی صحنه می‌رود.

لازم به ذکر است سایر اعضای گروه اجرایی و بازیگران در آینده‌ای نزدیک معرفی خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز