خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

در حوزه گردشگری هیچ اهرم فشاری نداریم/ستاد هماهنگی خدمات سفر تنها یک ستاد تشریفاتی است

asdasd
کد خبر : ۶۵۴۶۵۵

علی‌اصغر مونسان می‌گوید: در گذشته افراد برای دریافت مجوز‌ آژانس‌های مسافرتی باید به سه‌مرجع جداگانه مراجعه می‌کردند اما در روش تازه سازمان‌های دیگر پنجره‌ واحد خدمت گرفته‌اند و متقاضیان برای اخذ مجوز تنها باید به سازمان میراث فرهنگی مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اصغر مونسان (رئیس سازمان میراث فرهنگی) درباره صدور مجوز‌ آژانس‌های مسافرتی توسط سازمان میراث فرهنگی و همچنین شروط موافقت سازمان‌حج و زیارت و هواپیمایی کشور با این موضوع گفت: در وزارت اقتصاد و دارایی کمیته‌ای برای مقررات زدایی وجود دارد که مقررات مازاد و اضافی را در همه دسته‌ها بررسی کرده و به‌منظور کوتاه کردن فرایند‌های کاری، آنها را برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ می‌کند. مجوز‌های آژانس‌های مسافرتی یکی از موضوعاتی بود که ما پیگیری کردیم. چراکه اگر کسی می‌خواست دفتر خدمات گردشگری راه‌اندازی کند، برای گرفتن هرکدام از مجوز‌های الف، ب و پ باید به سه مرجع جداگانه که سازمان حج، هواپیمایی کشوری و همچنین سازمان میراث فرهنگی بود، مراجعه می‌کرد و این موضوع برای متقاضیان گرفتاری زیادی را به‌همراه داشت.

وی با بیان اینکه در این روش ممکن بود فرد یکی از این مجوز‌ها را دریافت کند و در گرفتن مجوز‌های دیگر ناتوان باشد، ادامه داد: در حال حاضر هرکس می‌خواهد اقدام به تاسیس دفتر خدمات گردشگری کند؛ ابتدا به سازمان میراث فرهنگی آمده و از طریق ما برای گرفتن بقیه مجوز‌ها اقدام می‌شود. یعنی در حقیقت این مجوز‌ها واگذار نشده است؛ بلکه پنجره‌ واحد خدمت پیدا کرده‌اند و از طریق ما درخواست آنها برای گرفتن مجوز‌های سازمان‌های دیگر پیگیری می‌شود.

 رئیس سازمان میراث فرهنگی که ریاست ستاد هماهنگی خدمات سفر را نیز عهده‌دار است، درباره چگونگی حل مشکل افزایش قیمت بلیت وسایل حمل‌ونقل در ایام خاصی همچون نیمه‌شعبان، نوروز و... که علاقه به سفر زیاد است نیز توضیح داد: یکی از گلایه‌های همیشگی بنده کم بودن ابزارهای ما برای اعمال سیاست‌ها و همچنین اعمال کنترل‌هایمان است. ستاد سفر که شما از آن نام بردید؛ تنها یک ستاد هماهنگی بوده و به‌هیچ وجه یک مرجع قانونی نیست که به‌عنوان مثال بتواند دستور خود را به جایی ابلاغ کند و به‌عنوان حکم قانونی تلقی شود.

وی با بیان اینکه اگر اعضای ستاد هماهنگی همکاری بکنند، در واقع لطف کرده‌اند و اگر این کار را انجام ندهند؛ هیچ ابزاری برای سوال و نظارت در دست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیست، افزود: برخلاف سال‌های گذشته، عید امسال اوج این هماهنگی شکل گرفت و خوشبختانه تصمیماتی که در ستاد سفر گرفته شد، با همراهی وزارت صنعت به ستاد تنظیم بازار ابلاغ شد و این افزایش قیمت اتفاق نیفتاد. همین موضوع نشان می‌دهد که کنترل این مسئله در این ایام خاص کار خیلی سختی نیست ولی اینکه چرا گاهی این اتفاق نمی‌افتد به این دلیل است که ما خیلی ابزاری برای ورود به این موضوع نداریم.

مونسان در پایان با بیان اینکه حوزه گردشگری حوزه فرابخشی بوده اما در حال حاضر  سازمان نه تنها در نرخ قطار، پرواز و حمل و نقل نمی‌تواند ورود کند، بلکه در مسیر پرواز‌ها نیز دخل و تصرفی ندارد و این در حالی است که اصلی‌ترین اهرم‌های گردشگری، حمل و نقل و به ویژه پرواز هستند، گفت: در حال حاضر اختیارات ما در سازمان میراث فرهنگی به‌صورتی است که نهایتا می‌توانیم از سازمان هواپیمایی کشوری درخواست کنیم که نرخ را گران نکنند و آنها در عمل کردن به این موضوع مختار هستند. به‌همین دلیل باید بگویم که تصمیمات ستاد سفر، تصمیمات یک ستاد هماهنگی بوده و نه تنها وجهه قانونی ندارد؛ بلکه حتی اهرم ستاد تنظیم بازار نیز در اختیار آن نیست و هیچ اهرم فشاری وجود ندارد؛ اما ما امیدوارم که با تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه، مشکلات ما در این حوزه مرتفع شود و حداقل در زنجیره گردشگری اختیارات قانونی را داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز