خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم در نشست مطبوعاتی مطرح کرد:

دانشمندان ما جزو یک درصد دانشمندان تاثیرگذار علمی هستند/به دنبال افزایش دانشگاه‌های بزرگ و توانمند هستیم

asdasd
کد خبر : ۶۵۳۰۹۶

منصور غلامی با اشاره به روز خبرنگار عنوان کرد: شاید این روزها صحبت از روز خبرنگار زیاد می‌شود اما به نظرم اهمیت قضیه اینجاست که یک خبر درست و به موقع می‌تواند تاثیر زیادی در جامعه و زندگی مردم داشته باشد لذا این حساسیت‌ها جایگاه خاص خبرنگاران را می‌تواند تعیین کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ نشست مطبوعاتی منصور غلامی (وزیر علوم تحقیقات و فناوری) صبح امروز در وزارتخانه علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد.

غلامی در ابتدای این نشست، با اشاره به روز خبرنگار عنوان کرد: طبیعتاً هر روز٬ روز خبرنگار است و به هر حال هر بار به یک بهانه‌ای ما قدردان خبرنگاران در این زمینه هستیم به خصوص آنهایی که زمانی بین ما و شما بودند و حالا نیستند. شاید این روزها صحبت از روز خبرنگار زیاد می‌شود اما به نظرم اهمیت قضیه اینجاست که یک خبر درست و به موقع می‌تواند تاثیر زیادی در جامعه و زندگی مردم داشته باشد لذا این حساسیت‌ها جایگاه خاص خبرنگاران را می‌تواند تعیین کند.

وزیر علوم ادامه داد: لازم می‌دانم به یک واقعه تاریخی خاص اشاره کنم که مصادف با ۱۵ مرداد و ششم آگوست است و این موقعیت تاریخی در زندگی بشر بسیار اهمیت دارد. روز ششم آگوست روز بمباران اتمی آمریکا در شهر هیروشیما است. فاجعه انسانی بزرگی که بر تارک تاریخ آمریکا نشسته و هرچه تلاش می کنند تا آن را کمرنگ کنند، هرگز امکان نمی‌پذیرد.

او افزود: در این حادثه تاریخی ۲۲۰ هزار نفر جان خودشان را از دست دادند اما آمریکا و پشتیبانان آمریکا در دنیا با نیروگاه‌های اتمی که در اختیار دارند، مانع از پیشرفت‌های علمی کشورهای دیگر می‌شوند و ما نباید بگذاریم که این حادثه به فراموشی سپرده شود. ما همچنین در نزدیکی چند واقعه تاریخی هستیم که یکی از آنها فرمان مشروطیت و آغازی برای خروج از ساختار ابتدایی دوره قاجار بوده است.

غلامی ادامه داد: وزارت علوم در واقع تاریخچه مهمی را در خودش دارد و سعی می‌کند تربیت نیروی انسانی ماهر و عالم را در حوزه‌های علمیه جدید و کاربردی داشته باشد. آنچه که امروز ما در وزارت علوم و تحقیقات داریم مجموعه‌ای است که هم متولی آموزش علوم دانشگاهی و پژوهشی جدید است و هم متولی فناوری است.

وی با بیان اینکه جمعیت دانشجویی قابل توجهی در نظام آموزش عالی ما وجود دارد، گفت: جمعیت دانشجویی ما در دنیا ظرفیت بالایی دارد همچنین دانشگاه‌های بزرگ و توانمندی در کشور داریم که در رتبه‌های جهانی حضور دارند. ما در حوزه دانشجویی سهم قابل توجهی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی داریم که از محققین کشور محسوب می‌شوند و باید از آنها قدردانی شده و از دانش آنها در برنامه‌های کلان کشور بهره‌برداری کرد.

غلامی ادامه داد: وزارت علوم در یک مقطعی وظیفه تربیت نیروی انسانی مورد نیاز را برعهده داشت و بعد از تامین نیاز نیروی انسانی حوزه‌های پژوهشی شکل گرفت و با افزایش دوره‌های تحصیلات تکمیلی قدرت و توسعه گسترده‌تری یافت و حاصل این تغییر رویکرد این شد که دانش آموخته مورد نیاز کشور را تامین کرده و در زمینه‌های مختلف و مورد نیاز کشور و به طور کل عرصه‌های علمی کارهای تحقیقاتی انجام گرفت به طوری که در حال حاضر از نظر کمیت تولید علمی در منطقه رتبه اول را داریم و دانشمندان ما جزو یک درصد دانشمندان تاثیرگذار علمی هستند و مقالات آنها بسیار مورد استناد مراکز پژوهشی دنیا قرار می‌گیرد.

وزیر علوم افزود: ما امروز در بخش دانشگاهی و در حوزه آموزش دانشجویان و داوطلبان تحصیل در جمع دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی به تمامی تقاضاهای تحصیل پاسخ مثبت می‌دهیم و این امکان فراهم شده است تا هر کسی در کشور علاقمند به تحصیلات دانشگاهی باشد بتواند بر حسب علاقه خود به دانشگاه برود. این یک فرصت خوب است تا دانشجویان بتوانند در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند.

غلامی خاطرنشان کرد: باتوجه به اجرای طرح مأموریت‌گرایی و ساماندهی آموزش عالی کشور، برنامه داریم که مراکز دانشگاهی کوچک در کنار هم قرار گیرند تا بتوانیم در این حوزه هم‌افزایی بیشتری داشته باشیم.

وزیر علوم تصریح کرد: در سال‌های گذشته در شهرهای مختلف تعداد زیادی دانشکده، مرکز آموزشی و موسسه ایجاد شده اما امروز با توجه به اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی باید بستری را فراهم کنیم تا واحدهای آموزشی قوی و توانمند داشته باشیم.

وی افزود: باید زمینه‌ای فراهم شود که واحدهای دانشگاهی به صورت مأموریت‌گرا در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری فعالیت کنند.

وی ادامه داد: طرح ساماندهی آموزش عالی به تازگی آغاز شده و ممکن است با چالش‌هایی مواجه باشد اما ما از تمام پیشنهادها و نقدها استقبال می‌کنیم و اما این خواهش را داریم که صاحب‌نظران و نقادان آموزش عالی پیشنهادهای خود را در راستای تحقق اهداف ملی مطرح کنند.

وزیر علوم با توضیح درباره این طرح تصریح کرد: ما در طرح ساماندهی آموزش عالی تلاش‌مان این است که  محوریت دانشگاه‌های بزرگ و توانمند افزایش یابد تا این مراکز بتوانند در اجرای مأموریت‌های ملی و محلی با دقت و قدرت بیشتری فعالیت کنند. البته قرار نیست مراکز یا موسساتی که در شهرستان‌ها وجود دارند، ممانعتی برای فعالیت‌هایشان پیش بیاید و آسیب ببیند و اگر توجیهی داشته باشند، فعالیتشان ادامه می‌یابد. همچنین ما نیازمند حمایت مجلس هستیم که از این طرح حمایت کنند البته کمیسیون آموزش مجلس کمک کرده است.

غلامی در خصوص امکانات رفاهی دانشجویان توضیح داد: وزارت علوم از دانشجویان حمایت‌های موثری درخصوص خوابگاه‌ها، غذا و وام فراهم کرده و آمار آن قابل ارائه است. ضمن اینکه سعی شده در این مدت کیفیت‌ها افزایش یابد.

او ادامه داد: حدود ۸ ماه پیش که من به وزارت علوم آمدم برنامه‌ای به مجلس ارائه کردم که این برنامه در چارچوب قوانین و مصوبات کشور و با هدف ارتقای آموزش عالی بوده است که در این مدت سعی کردیم برنامه‌های ارائه شده را اجرایی کنیم. ضمن اینکه فعالیت‌ها باید براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر نهادهای قانونی و قانون برنامه ششم دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و مجتمع‌های آموزشی دولتی و غیردولتی با توجه به شرایط زمانی فعلی به یک نظم و ساماندهی برسند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز