خبرگزاری کار ایران

ناگفته‌های ملکی درباره ساختمان پلاسکو در برنامه چراغ رادیو تهران

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۷۷۳

برنامه چراغ، شب گذشته شنبه 6 مرداد به مساله اهمیت ایمنی ساختمان‌ها و برج‌های بلند اختصاص داشت.

به گزارش ایلنا،جواد نوفرستی (کارشناس معماری و ساختمان‌سازی) با اشاره به اینکه ساختمان‌های بلند از نظر ایمنی حساسیت بیشتری دارند، گفت: باید از حادثه‌هایی همچون ساختمان پلاسکو، نهادهایی همچون مجلس، نظام مهندسی و عموم مردم درس بگیرند.

وی ادامه داد: باید در حوزه‌هایی همچون قانونگذاری، اجرا، آموزش، طرح‌های جدیدی را برنامه‌ریزی کنیم. امروز ما در تهران 243 ساختمان بلند مرتبه داریم که ایمن نیستند و وضعیت آنها بدتر از پلاسکو است.

نوفرستی ادامه داد: مثلاً یکی از مسائلی که باید از سوی مجلس و قوه قضائیه بر آن تاکید شود اصلاح قانونی است که آتش‌نشان‌ها بتوانند به راحتی برای انجام امور کارشناسی وارد ساختمان‌ها شوند.

در ادامه برنامه جلال ملکی (سخنگوی سازمان آتش نشانی) طی سخنانی گفت: باید فرهنگ ایمنی در شهر رشد کند. هرچند ما تلاش داریم آخرین تجهیزات آتش نشانی را در اختیار داشته باشیم اما تکمیل تجهیزات و به روز رسانی آنها زمان بر است.

وی با تاکید بر اینکه دو دستگاه نبردبان بلند وارد ردیف عملیاتی شده و 4 دستگاه دیگر هم هفته آینده تحویل خواهد شد، گفت: 15 دستگاه دیگر نیز قرار است به زودی تحویل داده شود تا این تعداد به 21 دستگاه برسد. اما وقتی ساختمان‌های 30 تا 40 طبقه ناایمن می‌سازیم حتی بلندترین نردبان‌های دنیا هم در زمان حادثه نمی‌توانند کمکی کنند. ضمن آنکه خرید هر نردبان حداقل 6 میلیارد تومان هزینه دارد.

ملکی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه آیا در جریان ساختمان پلاسکو فردی در کار تخصصی آتش‌نشان‌ها دخالت کرد؟ پاسخ داد: در هیچ جای دنیا مدیریت کردن بحران از وظایف آتش‌نشان‌ها نیست بلکه مدیرین بحران با رئیس ستاد بحران و شهردار است اما در حادثه پلاسکو در فعالیت آتش‌نشان‌ها هیچ فردی دخالت نکرد.

زهرا صدر اعظم نوری (عضور شورای شهر تهران) نیز با اشاره به اینکه باید بین ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری تفاوت‌هایی قائل شد، گفت: تاکنون 10 هزار ساختمان ناایمن توسط سازمان آتش نشانی شناسایی و به آنها اخطار داده شده است که بخشی از ناایمنی آنها به دلیل فرسوده بودن و بخشی به دلیل رعایت نکردن استاندارهاست.

وی ادامه داد: در ساختمان‌سازی هر دستگاهی یک مسئولیتی دارد. مهندسین ناظر که از طرف سازمان نظام مهندسی تعیین می‌شوند روند ساخت را بررسی می‌کنند و مورد نظارت قرار می‌دهند و در ساختمان‌های بالای 3 هزار متر نظارت برعهده شهرداری نیست و بعد از تأیید مهندس ناظر شهیداری به آن ساختمان پایان کار می‌دهد.

صدراعظم نوری ادامه داد: متاسفانه در بحث ایمنی اجباری برای مالکین ساختمان وجود ندارد و در پایان کار اگر مالک تمایل داشته باشد و درخواست کند سازمان آتش نشانی وارد می‌شود و از نظر ایمنی آن ساختمان را بررسی می‌کند.

برنامه چراغ هر شب ساعت 21 الی 22 به تهیه‌کنندگی لیدا عرفانیان و گویندگی زهره سادات هاشمی  به صورت زنده از رادیو تهران پخش می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز