خبرگزاری کار ایران

در نشست با مونسان مطرح شد؛

بررسی موانع و ظرفیت‌های گردشگری استان اردبیل

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۰۹۰

موانع و قابلیت های گردشگری اردبیل در جلسه مشترک رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور و مسئولان ارشد استان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، در جلسه مشترک مجمع نمایندگان استان اردبیل و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، مهمترین مشکلات و قابلیت های استان در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد شور و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به قابلیت های متعدد این حوزه و توانمندی استان ها اشاره کرد.

علی اصغر مونسان با بیان اینکه در مقابل اعتبارات این حوزه محدود است، اضافه کرد: به عنوان مثال موزه ها ظرفیت جذب گردشگر هستند و در عین حال تجهیز موزه ها با کمبود مالی مواجه است.

وی افزود: به منظور رفع مشکلات مالی اقداماتی صورت گرفته و از جمله اینکه با دو بانک در کشور مذاکره شده است و به عنوان مثال در برگزاری نمایشگاه لوور در محل موزه ملی ایران نیز توانستیم با انتخاب حامی مالی، این نمایشگاه را به بهترین شکل در تهران برگزار کنیم.

معاون رئیس جمهور با تاکید به اینکه دولت تدبیر و امید توجه ویژه به حوزه گردشگری داشته و دارد، ادامه داد: نگاه مثبت دولت موجب شکل گیری تحولات قابل توجه در این حوزه شده است.

مونسان در عین حال به حمایت از طرح های اشتغال زا در حوزه های گردشگری و صنایع دستی اشاره و تاکید کرد: به عنوان مثال در طرح اشتغال روستایی از مجموع 12هزارمیلیارد تومان اعتبار یک سهم 10درصدی در حوزه گردشگری و یک سهم 10درصدی به حوزه صنایع‌دستی اختصاص یافته است که با کارمزد شش درصد از محل این سهم تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه گردشگری نیز نگاه ویژه به بوم گردی داشتیم و بوم گردی با هدف تقویت اقتصاد روستاها و فرصتی جهت اشتغال زایی جوانان روستایی و مهاجرت معکوس به روستاها مورد تاکید است.

وی همچنین به ظرفیت های گردشگری استان اردبیل اشاره و تاکید کرد: در استان اردبیل راه اندازی نمایشگاه دائمی صنایع دستی، اولین هتل اسکول کشور و رونق بوم گردی مورد تاکید و حمایت است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اضافه کرد: همچنین در ارزیابی ها مشاهده می شود که سرعین می تواند به عنوان شهر گردشگر انتخاب شود و انتخاب این شهر به‌عنوان شهر گردشگر می‌تواند اقتصاد شب را فعال کند و به رونق اقتصادی در شهر کمک می‌کند.

در این جلسه همچنین استاندار اردبیل نیز به ظرفیت های بی نظیر گردشگری در استان اردبیل اشاره و خواستار توجه ویژه در تقویت زیرساخت های گردشگری شد.

اکبر بهنام جو با بیان اینکه رویکرد مدیران استانی به توسعه گردشگری مثبت است، اضافه کرد: تا چند ماه دیگر اردبیل به کارگاه بزرگ گردشگری تبدیل می شود و هم گردشگری تابستانی و هم زمستانی آن تقویت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت های بی نظیر همچون آبگرم معدنی در این استان فرصتی جهت رونق گردشگری است، ادامه داد:  توسعه گردشگری اردبیل بی وقفه دنبال خواهد شد.

همچنین نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رونق گردشگری این استان نیازمند تهیه طرح جامع است و لازم است اعتباری به منظور مطالعه این طرح پیش بینی شود.

محمد فیضی خواستار توجه به احیای بازار تاریخی شهر اردبیل شد و افزود: همچنین انتظار ما ایجاد مرکز پژوهش آبگرم معدنی است.

وی با تاکید به اینکه زیرساخت های گردشگری این استان نیازمند حمایت ویژه است، ادامه داد: به منظور تقویت زیرساخت ها لازم است اعتبار مناسب اختصاص یابد و از جمله مطالبات ما تخصیص متوازن تسهیلات صندوق توسعه ملی است.

رضا کریمی یکی دیگر از نمایندگان مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در در این نشست متذکر شد: جای‌جای استان اردبیل دارای ظرفیت‌های فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که توجه به آن‌ها می‌تواند به توسعه استان کمک کند که مهم‌ترین انتظار برای این توسعه، تهیه یک نقشه راه است.

وی با اشاره به بررسی طرح‌های گردشگری استان اردبیل افزود: انتظار می رود تفویض اختیار استان‌ها در بررسی طرح های گردشگری افزایش یافته و همچنین یارانه مناسب به متقاضیان تسهیلات طرح های گردشگری اعطا شود.

کریمی متذکر شد: 37 منطقه نمونه گردشگری و 12 روستای هدف گردشگری نیز در استان وجود دارد که به میزان کافی توسعه نداشته و لازم است زیرساخت‌ها بهبود یابد.

صدیف بدری دیگر نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در این نشست به جایگاه رفیع اردبیل در تاریخ کشور اشاره کرد و خواستار توجه ویژه به این استان شد.

وی با اذعان به ظرفیت های استان در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: به عنوان مثال انتظار می رود اعتبار پروژه های مرمتی افزایش یابد.

بدری با بیان اینکه بهسازی مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی، جمعه مسجد، منطقه باستانی شهریری و بازار تاریخی اردبیل مورد تاکید است، ادامه داد: همچنین چشمه های آبگرم سرعین ظرفیت کم نظیری جهت رونق گردشگری است.

به گفته نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، استان اردبیل توانمندی قابل توجهی در تولید صنایع دستی دارد و لازم است این حوزه نیز مورد حمایت قرار گیرد.

همچنین نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی به اهمیت صنایع دستی در اقتصاد کشور اشاره و تاکید کرد: صنایع دستی در صورتی که حمایت شود، تاثیری کمتر از اقتصاد نفت نخواهد داشت.

میرحمایت میرزاده با تاکید به اینکه صنایع دستی می تواند رونق را به روستاها بازگرداند، اضافه کرد: انتظار می رود به ویژه رونق اقتصاد صنایع دستی در مناطق محروم مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین به ضرورت اجرای طرح های جامع گردشگری در پیرامون دریاچه گیلارلو گرمی تاکید کرد.

همچنین ولی ملکی نماینده مردم مشگین شهر نیز در این نشست با اشاره به اهمیت آثار فرهنگی تاریخی استان اردبیل افزود: بسیاری از شهرهای استان اردبیل ازجمله مشگین شهر دارای آثار فرهنگی تاریخی ارزشمندی هستند که باید موردتوجه قرار گیرد.

وی افزود: آثار باستانی، تاریخی، فرهنگی و طبیعی متعدد در این شهرستان اجرای پروژه های شاخص را ضروری ساخته است.

ملکی همچنین با اذعان به قرارگیری منظر طبیعی کوه سبلان در فهرست موقت ثبت جهانی خواستار توجه سازمان میراث فرهنگی جهت ثبت جهانی این اثر شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز