خبرگزاری کار ایران

خزان زودرسِ چنارهای ولیعصر

asdasd
کد خبر : ۶۴۸۴۷۶

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۱۱ از تخمین غلظت کلروفیل برگ‌های چنار خیابان ولی عصر(عج)به منظور بررسی علل زرد شدن برگ‌های این درختان خبر داد.

به گزارش ایلنا، کورش خرد ( معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 11) در این باره گفت: از سوی اداره فضای سبز به منظور بررسی غلظت کلروفیل، از برگ‌های چنار خیابان ولی عصر(عج) در ۲ گروه درختانی که علائم کلروز را نشان می‌دادند و دچار خزان زودرس شده بودند و درختانی که این عارضه را نشان نمی‌دادند؛ نمونه برگی تهیه شد و با استفاده از کلروفیل سنج عدد SPAD آن‌ها سنجیده شد.

خرد افزود: کلروفیل نور قرمز راجذب می‌کند، اما نور مادون قرمز را ازخود عبور می‌دهد. براساس اختلاف بین میزان عبور نور در محدوده این دو طول موج، دستگاه یک عدد SPAD را محاسبه می‌کند. در واقع کلروفیل سنج این امکان را می‌دهد که با سرعت و بدون تخریب بافت گیاهی، محتوای کلروفیل برگ‌ها را برآورد کنیم.

به گفته معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۱۱ ، با اشاره به این که SPAD تخمینی از غلظت کلروفیل را نشان می‌دهد؛ گفت: نتایج نشان داد که غلظت نسبی کلروفیل در برگ‌های درختانی که دچار کلروز بودند، نسبت به درختانی که این عارضه را نشان نمی‌دادند، کاهش یافته است که خود می‌تواند یکی از دلایل کاهش فتوسنتز و زرد شدن برگ‌ها باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز