خبرگزاری کار ایران

پیشرفت ۹۰ درصدی پروژۀ احداث بویلر بازیافت حرارت فولاد مبارکه

asdasd
کد خبر : ۶۴۷۶۴۰

پروژۀ احداث بویلر بازیافت حرارت (HRSG) که به منظور صرفه جویی در مصرف گاز در کنار نیروگاه گازی فولاد مبارکه در دست اجراست، با پایان یافتن عملیات نصب تجهیزات و پیشرفت ۹۰ درصدی، آمادۀ فاز راه اندازی کامل شد.

به گزارش ایلنا، این خبر را مدیر اجرایی پروژه های انرژی و سیالات فولاد مبارکه داد و با تأکید بر اینکه استفاده از نیروگاه گازی در ابعاد بزرگ زمانی مورد توجه و دارای توجیه اقتصادی است که بتوان از حرارت گرمای خروجی آن که حدود ۵۵۰ درجه است، استفاده کرد، گفت: این روش به شکل‌های مختلف ازجمله سیکل ترکیبی یا سیستمهای بازیافت حرارت برای تولید بخار آب یا (HRSG) در تمامی دنیا و همچنین در کشور ایران استفاده شده است.

علیرضا استکی به کارگیری نیروگاه گازی مذکور در شرکت فولاد مبارکه را فرصتی مهم به منظور بازیافت حرارت دانست و ادامه داد: با توجه به وضعیت فعلی، استفاده از سیستم HRSG جهت تأمین بخار سوپرهیت، علاوه بر کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی محیط زیست را نیز در پی خواهد داشت. ضمن اینکه این پروژه امکان دریافت تسهیلات پیمان کیوتو به دلیل کاهش تولید گاز CO2 با توجه به عقد قرارداد با شرکت نوسازی صنایع ایران را نیز مهیا کرده است.

وی درخصوص مزیتهای اقتصادی این پروژه گفت: محاسبات نشان می دهد برای تولید هر تن بخار سوپرهیت حدود ۸۲ نرمال مترمکعب بر ساعت گاز مصرف می‌شود؛ بنابراین با راه اندازی این پروژه به طور میانگین در هر سال حدود ۹۰ میلیون نرمال مترمکعب گاز و حدود ۱۷۰ میلیارد ریال صرفه جویی خواهد شد.

مدیر اجرایی پروژه‌های انرژی و سیالات با تأکید بر اینکه در ساخت این بویلر از حداکثر توان شرکتهای داخلی به عنوان سازندگان تجهیزات اصلی بویلر و همچنین تجهیزات جانبی شامل کابل، تابلو برق و... استفاده شده است، درخصوص مشخصات فنی این پروژه گفت: این پروژه در مساحتی حدود ۱۵۰۰ مترمربع و با هزینه ای بالغبر ۴۲۰ میلیارد ریال و با ظرفیت تولید ۱۷۰ تن بخار سوپرهیت در ساعت در کنار نیروگاه گازی احداث شده است و با راه اندازی کامل آن یکی از پنج بویلر موجود در نیروگاه بخار از مدار خارج میشود و می توان از ظرفیت این بویلر برای تأمین بخشی از بخار مورد نیاز نیروگاه بخار استفاده کرد.

وی ادامه داد: راه اندازی کامل پروژه نیاز به خاموشی کامل و ۴۵ روزۀ نیروگاه گازی دارد که در بهترین زمان ممکن و بدون وارد آوردن هرگونه اخلال در تولید طبق برنامه انجام خواهد شد.

استکی در بخش پایانی سخنان خود از زحمات و همکاری معاونت اجرای پروژه‌ها، مدیریت ارشد خدمات فنی و پشتیبانی، مدیریت ناحیۀ انرژی و سیالات، شرکت مهندسی فولاد و همچنین شرکت مپنا بویلر و تعمیرات نیروی برق اصفهان به عنوان پیمانکار مجری پروژه تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز