خبرگزاری کار ایران

ضرورت تدوین راهنماهای بالینی و استاندارد خدمت در حوزه دندانپزشکی

asdasd
کد خبر : ۶۴۶۸۲۰

معاون درمان وزارت بهداشت درباره ارائه خدمات دندانپزشکی به بیماران خاص، اظهار داشت: در استان‌های مختلف خدمات دندانپزشکی به صورت جسته گریخته به بیماران ارائه می‌شود، اما با تلاش‌های مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها، مراکزی تحت عنوان مراکز درمانی بیماران خاص در حال راه‌اندازی است که خدمات مربوط به این بیماران به صورت تجمیع شده به آنها ارائه خواهد شد.

به گزارش ایلنا، قاسم جان بابایی در نشست سراسری روسا و کارشناسان امور دندانپزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با بیان اینکه علی رغم اقدامات صورت گرفته در حوزه دندانپزشکی، همچنان در بخش درمان به ساماندهی اقدامات بیشتری در این حوزه نیازمندیم، گفت: یکی از اقداماتی که از سال قبل آغاز شده و باید تقویت شود، ارائه خدمات دندانپزشکی شبانه‌روزی به ویژه در ایام تعطیل و نوروز بود که منجر به رضایتمندی مردم شد؛ چراکه ساماندهی مراکز درمانی دندانپزشکی شبانه‌روزی از سردرگمی مردم در مواقع ضرور جلوگیری می‌کند. 

جان بابایی ادامه داد: در فاز اول، ٦٠ مرکز درمانی بیماران خاص ساماندهی شده و در فاز بعدی ٣٠ مرکز دیگر اضافه خواهد شد که خدمات دندانپزشکی نیز یکی از خدماتی است که در این مراکز به بیماران خاص ارائه می‌شود؛ چراکه خدمات دندانپزشکی این بیماران مغفول مانده بود و اکنون با استقرار واحد دندانپزشکی در کلینیک‌های بیماران خاص، می‌توان خدمات بهتری به آنها ارائه داد. 

معاون درمان وزارت بهداشت درباره راه‌اندازی بخش دندانپزشکی در بیمارستان‌ها تصریح کرد: اقدام دیگری که لازم است عملی شود، راه‌اندازی بخش دندانپزشکی در برخی بیمارستان‌های منتخب براساس سطح بندی درمان و نیازهای منطقه است.

وی با بیان اینکه سطح بندی خدمات دندانپزشکی از جمله اقدامات ضروری در این حوزه است، افزود: مردم برای انجام تمام خدمات دندانپزشکی به متخصص مراجعه می کنند، درحالی که ممکن است بسیاری از اقدامات درمانی در زمینه دندان، در حیطه دندانپزشک عمومی باشد. 

معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: در راستای سطح بندی خدمات دندانپزشکی، می‌توان نظام ارجاع تعریف کرد تا در مراکز دولتی خدمات عمومی را دندانپزشک عمومی و خدمات تخصصی‌تر را دندانپزشک متخصص ارائه دهد. 

جان بابایی با بیان اینکه یکی از نقاط مغفول در حوزه دندانپزشکی، تدوین گایدلاین (راهنماهای بالینی) و استاندارد خدمت است، گفت: این موضوع جزو برنامه‌های حوزه درمان است. 

 وی اظهار داشت: ذات درمان، نظارت است و نباید نظارت مورد غفلت واقع شود. چنانچه ارائه دهندگان خدمت در مکان‌های نامناسب، خدمت نامناسب به مردم ارائه دهند، برنامه‌های ما موفق نخواهد بود. 

وی افزود: در سال گذشته، درخصوص نظارت‌ها اقدامات خوبی انجام شده است، اما باید تلاش بیشتری در این زمینه انجام شود. متاسفانه مردم در حوزه دندانپزشکی به حقوق خود آشنا نیستند و در صورت مواجهه با تخلف در حوزه دندانپزشکی، کمتر شکایت می‌کنند. 

جان بابایی خاطرنشان کرد: دانشگاه های علوم پزشکی مجریان اصلی در بحث نظارت هستند و وزارت بهداشت وظیفه سیاست گذاری و هماهنگی را دارد. بنابراین امید است با وحدت رویه در دانشگاه‌ها، نظارت‌ها با جدیت بیشتری پیگیری شود، تا مردم بدانند که مدافع حقوق آنها هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز