خبرگزاری کار ایران

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

علما و اندیشمندان جهان اسلام برای مشکلات چاره‌اندیشی کنند

asdasd
کد خبر : ۶۴۶۳۷۰

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان کرد: اگر علما و اندیشمندان جهان اسلام سالی یکبار در یک مدت مشخص و در یک مکان معین می‌نشستند و چاره‌اندیشی برای مشکلات جهان اسلام راجع به فلسطین، کشورهای اطراف ما که امروز همه گرفتار جنگ هستند می‌کردند شاید به این وضع دچار نمی‌شدیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت طی سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران گفت: حج به عنوان یکی از ارکان دین اسلام مطرح است و جایگاه رفیعی دارد به گونه‌ای که پایداری دینی با کعبه پیوند زده شده است. ما در روایات داریم تا زمانی که کعبه برپاست دین هم برپاست و خداوند کعبه را قوام جایگاه اسلامی قرار داده است.

او با اشاره به آیات قرآن درباره حج بیان کرد: در قرآن کریم می‌خوانیم که کعبه این مکان مقدس اولین خانه‌ای است که خداوند برای عبادت وضع کرده است و آن را وسیله قوام جامعه اسلامی قرار داده است. در بیان امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه درباره حج می‌خوانیم که خداوند حج را وسیله تقویت دین قرار داده است.

او افزود: همه اینها به ما این مساله را نشان می‌دهد که جایگاه حج چه جایگاه رفیع و بلندی است. رسول خدا هم برای مکه مکرمه و مسجدالحرام و کعبه اهمیت فوق العاده‌ای قائل بودند. در روایتی داریم رسول خدا با اشاره به مکه و کعبه می فرماید؛ به خدا سوگند شما بهترین زمین روی کره خاکی و زمین خدا هستید و اگر من را از مکه اخراج نمی‌کردند هرگز از این شهر خارج نمی‌شدم. این تعبیر بیان می‌کند که بهترین زمین در کره خاکی مکه مکرمه است.

حجت الاسلام قاضی‌عسگر افزود: خداوند در قرآن می‌گوید ابراهیم خلیل مامور می‌شود که برای آمدن مردم به این سرزمین فراخوان دهد و قرآن این فراخوان را اینگونه بیان می‌کند که مسلمانان از گوشه و کنار جهان بیایند تا در اینجا شاهد منافع باشند که وقتی از ایشان سوال می‌شود که این منافع اخروی است یا معنوی پاسخ می‌دهند هردو. در جایی هم ابراهیم خلیل می‌گوید خدایا دل بخشی از مردم را متمایل به حج کن. اگر تمام مردم دلشان متمایل به این خانه می‌شد امکان برگزاری حج وجود نداشت زیرا گنجایش ظرفیت محدود است بنابراین دعا می‌کند دل بخشی از مردم متوجه این خانه شود.

وی ادامه داد: ابراهیم خلیل حتی دعا می‌کند خدایا از بهره‌های مادی خودت نیز این سرزمین را بهره‌مند کن تا آنهایی که به اینجا می‌آیند گرفتار مشکلات اقتصادی نشوند. درواقع خداوند همه چیز را با هم در این سرزمین در نظر گرفته است.

او در خصوص اهداف مهم برای این سفر گفت: یکی از این اهداف این است که انسان‌ها به حج بیایند و جذب خداوند شوند و به بیان امام علی (ع) مردم به اینجا بیایند و در برابر عظمت خداوند کرنش کنند و حق را عبادت کنند. این خطبه مهمی است که در بیانات امیرالمومنین آمده است. یا در بیانات دیگری از فرمایشات ایشان آمده است: خدا حج را پرچم اسلام قرار داد و مسلمانان را موظف کرد پرچم اسلام را برافراشته نگاه دارند و نگذارند علم به زمین بیفتد.

وی درباره بیانات امام رضا (ع) در خصوص حج گفت: امام رضا (ع) فرمودند منفعت حج فقط برای حاجی نیست که به آنجا می‌رود و تعبیرشان این است که همه آنهایی که در شرق و غرب در خشکی و دریا هستند و آنهایی که حج به جا نمی‌آورند و یا حج به جا می‌آورند باید از برکات آن بهره ببرند. امام صادق (ع) نیز در این باره می‌گوید؛ از شرق و غرب عالم مسلمانان به حج می‌آیند که یکی از اهدافش این است مسلمانان با هم آشنا شوند و از هم شناخت پیدا کنند و نسبت به مشکلات و پیشرفت‌هایشان و آنچه که باید در حج تصمیم‌گیری شود، تعامل داشته باشند. مسلمانان باید به حج بروند تا مکتب پیامبر زنده و آثار رسول خدا جاودانه بماند و نگذارند یاد رسول خدا به فراموشی سپرده شود. از سوی دیگر در روایات دیگر نسبت به تعطیلی حج خیلی تهدید شده است.

او اضافه کرد: امام صادق (ع) در روایتی می‌فرمایند، اگر عده‌ای از مردم به حج نروند و حج را تعطیل کنند امام مسلمین چه بخواهند و چه نخواهند باید عده‌ای را مجبور کنند که به حج بروند تا خانه خدا تنها و بی‌حج‌گزار نماند. در تعبیر دیگری هم داریم که اگر مردم حج را ترک کنند والی جهان اسلام و امام مسلمین باید مردم را مجبور کنند که به حج بروند و اگر پول هم ندارند باید از بیت المال به آنها بدهند تا خانه خدا خالی از حج‌گزار نماند.

قاضی‌عسگر بیان کرد: حالا که به این تعابیر دقت کرده‌اید ببینید یک عده‌ای در سال گذشته با فتنه‌انگیزی و طرح مسائل نادرست به گونه‌ای عمل کردند که حج را در ذهن مردم خدشه‌دار و آن را به عنوان یک عمل ساده تلقی کنند. به این صورت که چرا ما باید پولمان را آنجا خرج کنیم؟ این افکار به این دلیل است که آنها اهمیت حج را نمی‌دانستند. امیرالمومنین در وصیتشان به مردم فرمودند مواظب باشید خانه خدا تنها نماند اگر خانه خدا را تنها بگذارید خدا به شما مهلت نمی‌دهد و عذاب نازل می‌کند. نظیر این سخن را در روایات دیگر هم داریم. بنابراین نمی‌شود به حج ساده نگاه کرد و با مشکلاتی که در روابط سیاسی به وجود می‌آید بلافاصله فکر کنیم که باید حج را تعطیل کرد. مگر تعطیل کردن حج به این سادگی‌هاست؟ ظرفیت حج به قدری بالاست که اگر ما آن را تعطیل کنیم دیگران از آن علیه ما استفاده خواهند کرد.

او با اشاره به برخی از این ظرفیت‌ها اشاره کرد: اولین ظرفیت این است که ایجاد تغییر و تحول روحی و اخلاقی در مردم دارد. با آن آدابی که برای سفر حج ذکر شده هر حاجی که می‌خواهد به زیارت خانه خدا برود اعمالش را پاک می‌کند، از هر کسی کدورتی دارد حلالیت می‌طلبد، توبه می‌کند، جانش را شست و شو می‌دهد و به گونه‌ای می‌آید که وقتی در میقات قرار گرفت و به خدا لبیک گفت خدا لبیکش را جواب بدهد. نشانه قبولی حج هم به این صورت است که انسان با گذشته‌اش متفاوت می‌شود و اگر گناه و ظلمی کرده ترک کند و مسیرش اگر از دین جدا بوده مسیر حق را انتخاب کند.

حجت السلام قاضی عسگر اضافه کرد: اولین اثر حج تغییر و تحول اخلاقی در مردم و اصلاح جامعه است.دوم تعمیق باورهای دینی در مردم است.ضمن اینکه ما تا چند سال پیش این گرفتاری را داشتیم که برخی از حجاج با وجود بالا رفتن سنشان هنوز در حمد و سوره مشکل دارند و هنوز مساله طهارت و نجاست را نمی‌دانند چه برسد به آداب و اسرار حج و آنچه که در حج مورد نیاز است. حج می‌تواند به کسانی که برای این سفر ثبت نام می‌کنند با شرکت در کلاس‌ها و ارائه کتاب‌ها باورهای دینی شان تقویت و اطلاعاتشان افزایش یابد و وقتی که به مدینه و مکه می‌روند باورها در آنها نهادینه شود تا آگاهانه اعمالی را انجام دهند.

او افزود: حج می‌تواند اخوت و برادری دینی را افزایش دهد هم در داخل کشور و هم در بیرون از مرزها. بارها پیش آمده که حجاج به من گفته‌اند ما بهترین دوستانمان را در سفر حج پیدا کرده‌ایم. همین کاروان حج می‌تواند یک تشکل اسلامی و یک هیات دینی باشد. مقام معظم رهبری فرمودند مهمترین نیازمان نیاز وحدت است. امروز دشمن است که می‌خواهد اختلاف ایجاد کند تا بتواند از رهگذر اختلاف، سوءاستفاده ببرد ولی ما در حج هم وحدت بین خودمان را به نمایش می‌گذاریم و هم در جهان اسلام.

قاضی‌عسگر به اتحاد مسلمانان و شخصیت‌های دینی در حج اشاره کرد و گفت: تمام مسلمانان دنیا به حج می‌آیند و هیچ کس هم در آنجا با هم نزاع ندارند. در کنار اینها ارتباط شخصیت‌های دینی در نظام اسلام بسیار حائز اهمیت است. من در موسم حج معمولا با 30 کشور اسلامی دیدار دارم و این دیدارها هم همواره موثر بوده است و نتیجه این شده است که ما تجربیاتمان را به هم انتقال دهیم و این برای ما واقعا یک فرصت است. جدای از اینها روحانیون، اندیشمندان و علمایی که به حج می‌آیند باید با دیگر علمای جهان اسلام ارتباط بگیرند و شبهه زدایی کنند. میلیاردها دلار در دنیا هزینه می‌شود که شیعه را منکوب کنند هنوز هم می‌گویند که قرآن ما با قرآن اهل سنت فرق دارد و هنوز می‌گویند ما حامی تروریسم در دنیا هستیم درحالی که ما نابودکننده تروریسم هستیم.

قاضی‌عسگر بیان کرد: حج این فرصت را برای ما به وجود می‌آورد که هم شبهه‌های سیاسی و اعتقادی را جواب بدهیم و هم ویژگی‌های مردممان و انقلاب اسلامی را بیان کنیم.اگر علما و اندیشمندان جهان اسلام سالی یکبار در یک مدت مشخص و در یک مکان معین می‌نشستند و چاره‌اندیشی برای مشکلات جهان اسلام راجع به فلسطین، کشورهای اطراف ما که امروز همه گرفتار جنگ هستند می‌کردند شاید به این وضع دچار نمی‌شدیم.

او با بیان حمایت از تولیدات داخل کشورهای اسلامی توضیح داد: بهتر بود علمای جهان اسلام صحبت کنند که در مرحله اول از تولیدات کشورهای اسلامی استفاده شود که از این طریق بسیاری از بیکاری‌ها از بین می‌رفت و رونق اقتصادی به وجود می‌آمد ولی متاسفانه امروز اینگونه نیست و فکر می‌کنند که فقط به حج بیایند و نماز بخوانند و عبادت کنند و بروند.

وی در پایان گفت: باید به روح رهبر انقلاب درود بفرستیم که اندیشه‌های عمیق و بلند در مورد حج را هر ساله ارائه دادند و امیدواریم به فضل حق بتوانیم در این راستا تلاش کنیم تا حجاج ما که شایستگان ملتمان هستند بتوانند با آرامی و سربلندی حجشان را انجام دهند و به میهن بازگردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز