خبرگزاری کار ایران

نمایش زنانگی در ۲۲ نقاشی

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۳۴۵

رحیم مولاییان می‌گوید: تلفیق اشیا و انسان، انسان حیوان و انسان پرنده بیشتر در حیطه‌های ادبیات و شعر ما از گذشته دور وجود داشته است و این چند لایه شدن ما در ارتباط با انسان و طبیعت به خوبی در نقاشی‌های نجوا عرفانی مشهود است.

به گزارش ایلنا، نمایشگاه «از دختران قاف» شامل 22 اثر نقاشی و طراحی از نجوا عرفانی به کیوریتوری زروان روح بخشان روز جمعه 22 تیرماه در گالری ساربان به روی دیوار رفت.

عرفانی متولد 1363 در تهران، فارغ التحصیل رشته گرافیک از دانشگاه هنر تهران و عضو پیوسته انجمن هنرمندان نقاش ایران و همچنین عضو پیوسته انجمن فرهنگی هنری تصویرگران ایران است.

نجوا عرفانی درباره‌ی این نمایشگاه می‌گوید: از دختران قاف حاصل تلاش دوساله‌ی من در تطبیق موضوع همیشگی آثارم یعنی اسطوره‌ها و الهه‌ها با شرایط روز جامعه است. وی درباره وجه اسطوره‌ای آثارش چنین بیان می‌کند: قاف کوهی‌ است که در اسطوره‌ها همواره از آن به عنوان یک قله دست نیافتنی و یک راه دشوار که رسیدن به آن امکان پذیر نیست، یاد می‌شود اما در این مجموعه نگاه متفاوتی به جایگاه زنان در راه‌یابی به مسیرهای صعب‌العبور و دشواری‌ها وجود دارد که در واقع دغدغه شخصی من است.

وی معتقد است: اگرچه حضور زنان در جنگ‌ها و مشکلات جامعه کمرنگ به نظر می‌آید اما در واقع زنان امروز تعاریف دیگری از مبارزه و مقابله کردن را ارائه کرده‌اند.

زروان روح‌بخشان (کیوریتور نمایشگاه) نیز در استیتمنت چنین نوشته است: «از دختران قاف» خوانشی دیگر از اسطوره است؛ کوه را نماد قدرت، عظمت، صلابت، مردانگی و در واقع فالوس می‌دانند. اما حکایت عرفانی از قاف این‌گونه نیست! گویی زنانگی چیره شده است و پریان ساکن قاف در قالب دختران و زنان با صلابت تاریخ در جای جای این کره‌ی خاکی تکثیر شده و پیامی به حق را به شیوایی بیان کرده‌اند.

هنرمندان متعددی در روز افتتاحیه نمایشگاه حضور پیدا کرده و از آثار بازدید کردند.

رحیم مولاییان نقاش معاصر درباره این نمایشگاه می‌گوید: نجوا عرفانی از قدرت طراحی فوق العاده‌ای برخوردار است. اما چیزی که بیشتر از همه در این نمایشگاه نظر مرا جلب کرده یک نوع مالیخولیای ذهنی است که شاید در بستر اجتماعی فرهنگی جامعه ما بسیار وجود دارد. تلفیق اشیا و انسان، انسان حیوان و انسان پرنده بیشتر  در حیطه‌های ادبیات و شعر ما از گذشته دور وجود داشته است و این چند لایه شدن ما در ارتباط با انسان و طبیعت به خوبی در این کارها مشهود است که همه این‌ها گواه تسلط نقاش است.

همچنین فرح ابوالقاسم دیگر هنرمند نقاشی که در روز افتتاحیه از آثار بازدید کرده می‌گوید: با توجه به اینکه نقاشی‌ها و تصویرگری‌های عرفانی را پیش از این نیز رصد کرده بودم می‌توانم بگویم در این نمایشگاه منسجم‌ترین آثار او را شاهد هستیم. هم داستان‌سرایی شکل گرفته‌تری دارند و هم طراحی و رنگ‌ها به پختگی رسیده‌اند، موضوع نقاشی بر محور زنان است، با الهام از افسانه‌ها و اسطوره‌هایی که صرفاً ایرانی نیستند. زنان نجوا محزون‌اند و حزنی که در چهره‌هایشان هست بیانگر دنیای کوه‌واره و مقاومی‌ست که دارند.

حسن موریزی‌نژاد؛ نقاش و مورخ هنر معاصر که مولف کتاب تاریخ طراحی ایران نیز هست درباره این نمایشگاه معتقد است: پرداختن به موضوع زن و ویژگی‌ها و نیازهای درونی او، خصوصاً علاوه برنقاشی‌ها در آثار طراحی نجوا عرفانی تجلی پیدا کرده است. همچنین استفاده راحت و سهلی که در ابزار طراحی (مداد) داشته او را در بیان این موضوعات موفق‌تر کرده است.

نصرت‌الله مسلمیان (نقاش و مدرس نقاشی) در رابطه با تکنیک‌های به کار رفته در آثار عرفانی می‌گوید: امکانات خوبی در تصاویر و خطوط دیده می‌شود. اینکه رنگ، رقیق و لایه لایه استفاده شده به نوعی کهن و قدیمی جلوه می‌کند، با موتیف و نقش مایه‌ها تناسب خوبی دارد و به طور کلی قدرت طراحی هنرمند خوب بروز می‌کند. در مجموع مسیری که در این نوع آثار هست با گسترش آن می‌تواند در موفقیت بیشتر هنرمند اثر‌گذار باشد.

نمایشگاه از قاف دختران تا یکم مردادماه همه روزه به جز سه شنبه‌ها در گالری ساربان واقع در خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش خیابان شهید یوسفی ، پلاک130 برای بازدید علاقمندان دایر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز