خبرگزاری کار ایران

جام جهانی ۲۰۱۸:

21 قاب به یاد ماندنی از جام 21ام (گزارش ویژه)

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۰۵۶

عکس‌ها بیشتر از تصاویر ویدیویی، متن‌های نوشتاری و فایل‌های صوتی یک پدیده را در ذهن به ثبت می‌رسانند و آن را در سال‌های بعد خاطره‌انگیز می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، جام جهانی 2018 روسیه هم با فراز و نشیب‌هایش به پایان رسید و در نهایت جام قهرمانی بالای سر شاگردان دشان قرار گرفت. بزرگترین فستیوال فوتبال دنیا لحظات تلخ، شیرین و در نهایت خاطره‌انگیزی به ثبت رساند که هر کدام از آنها به نوعی می‌توانند شناسنامه این جام بوده و در تاریخ ثبت شوند. 18 قاب به یاد ماندنی از جام جهانی 2018 را می‌بینید:

 

1- نا امید کننده مثل دخیا

21 قاب به یاد ماندنی از جام 21ام (گزارش ویژه)

 اولین بازی جذاب جام را می‌توان تقابل اسپانیا - پرتغال دانست. دو تیم قدرتمند گروه B که در نخستین گام به مصاف هم رفتند. این بازی علاوه بر جذابیت ذاتی که داشت، پرگل و نفس‌گیر هم بود و اتفاقات زیادی داشت که شاید مورد توجه‌ترین آن اشتباه فاحش دخیا روی گل دوم رونالدو و پرتغال بود. توپ ساده‌ای که در اختیار دخیا قرار داشت ولی از دستانش سُر خورد و وارد دروازه شد.

 

2- بی‌ ارزش‌ترین گل جام

21 قاب به یاد ماندنی از جام 21ام (گزارش ویژه)

پاناما ضعیف‌ترین تیم جام بود و هم مقابل بلژیک و هم مقابل انگلیس با گل‌های زیادی مغلوب شد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد بدون امتیاز از جام خداحافظی کرد. تک گل پانامایی‌ها در شکست سنگین 6 گله مقابل انگلیس را می‌توان بی‌ارزش‌ترین گل جام دانست که ثمره خاصی برای تیمش نداشت.

 

3- تنها یادگاری از صلاح در روسیه

21 قاب به یاد ماندنی از جام 21ام (گزارش ویژه)

محمد صلاح پیش از جام جهانی حسابی سوژه خبرهای ورزشی بود. درخشش در ترکیب لیورپول در لیگ جزیره و لیگ قهرمانان، عملکرد درخشانش در دیدار با رم در نیمه نهایی، خطای خشن راموس روی او در فینال لیگ قهرمانان و البته آینده نامعلومش در لیورپول که بعدها با تمدید قراردادش همراه شد. صلاح برخلاف تصورها در جام جهانی چهره خاصی نبود و مصدومیت به همراه حضور در گروهی که روسیه میزبان و اروگوئه مدعی در آن بودند باعث شد عزیز مصر یک تورمنت خیلی معمولی پشت‌سر بگذارد و تنها یادگاری او در این جام، گل زیبا و البته بی‌ثمرش برابر عربستان بود که مانع شکست 2-1 تیمش نشد.

 

4- آهی که طارمی از نهاد یک ملت بلند کرد

21 قاب به یاد ماندنی از جام 21ام (گزارش ویژه)

ایران‌ها قاب‌ خاطره‌انگیز در این جام کم نداشت، استارت میلاد محمدی و اوت‌اندازی عجیب او، در آغوش کشیدن توپ پنالتی رونالدو توسط بیرانوند و لایی وحید امیری به پیکه می‌توانست خاطره‌انگیزترین قاب ایران از روسیه باشد ولی هیچ صحنه‌ای بیشتر توپی که مهدی طارمی مقابل دروازه ایران به بیرون زد در ذهن ایرانی‌ها ثبت نشده است. توپی که می‌توانست فرشته نجات ما شود و اولین صعودمان به دور حذفی در تاریخ را جشن بگیریم.

 

 

 5- غول‌کشی به سبک کره‌جنوبی

21 قاب به یاد ماندنی از جام 21ام (گزارش ویژه)

به نظر می‌رسید آلمانِ خوب نتیجه نگرفته هم کار سختی برای پیروزی مقابل کره‌جنوبی و صعود از مرحله گروهی نداشته باشد ولی نتیجه‌ای عجیب و دور از انتظار  رقم خورد و نماینده آسیا توانست مدافع عنوان قهرمانی را با 2 گل شکست دهد. حذفی آبرومندانه برای کره‌جنوبی با این پیروزی ارزشمند رقم خورد. هرچند که مردم این کشور استقبال خوبی از قهرمانانشان نداشتند.

 

6- آلمانِ شکست خورده، آلمانِ حذف شده

21 قاب به یاد ماندنی از جام 21ام (گزارش ویژه)

مدافع عنوان قهرمانی که 4 حضور پیاپی به نیمه نهایی را تجربه کرده بود، این‌بار با تیمی پرغرور و بی‌انگیزه وارد مسابقات شد و سیلی محکمی هم خورد. شکست آلمان مقابل کره‌جنوبی حکم به حذف زودهنگام این تیم از رقابت‌ها داد و آلمان‌ها به قدی بد بودند که کسی نمی‌توانست بگوید حقشان صعود به مرحله حذفی بود.

 

7- مسی و رویایی که پر پر شد

21 قاب به یاد ماندنی از جام 21ام (گزارش ویژه)

 اگر مارادونا شدن یا کسب عنوان بهترین بازیکن تاریخ را بزرگترین چشم‌انداز مسی در فوتبال بدانیم باید وی را در رسیدن به آن ناکام برشمرد. مسی در 2014 تا یک قدمی کسب این عنوان هم رفت ولی در رسیدن به آن ناکام ماند و پیش‌بینی می‌شد در 2018 هم با هم‌تیمی‌هایش چهره یک مدعی به خود بگیرد ولی بازی بد آلبی‌سلسته، مشکلات عدیده در پست دروازه‌بانی و اشتباهات فاحش سمپائولی در چینش تیم باعث شد آرژانتین صعودی سخت از مرحله گروهی داشته باشد و با شکست مقابل فرانسه قهرمان خیلی زود از رقابت‌ها کنار برود تا قابی مایوس و شکست خورده از لئو به ثبت برسد.

 

8- پایان کارِ رونالدوی عصبانی در روسیه

21 قاب به یاد ماندنی از جام 21ام (گزارش ویژه)

ارتش یک نفره پرتغال اگرچه خیلی سخت از دور گروهی صعود کرد ولی در مرحله حذفی برابر اروگوئه کاری از پیش نبرد تا شکست 2-1 پایان کار پرتغال و رونالدو در روسیه باشد. کاپیتان پرتغال در دقایق پایانی بازی به قدری از عملکرد داور خشمگین بود که فریادهایش قطع نمی‌شد و باعث شد یک کارت زرد به نامش ثبت شود و زودتر از سایر هم تیمی‌هایش متوجه شود که در مرحله یک چهارم نهایی جایی ندارد. رونالدو بعد از این بازی فرصت خوبی داشت روی پیشنهاد یوونتوس فکر کند و به نتیجه‌هم رسید.

 

9- خروج همزمان رونالدو، کاوانی، پرتغال و اروگوئه از جام

21 قاب به یاد ماندنی از جام 21ام (گزارش ویژه)

کاوانی با دو گلی که به پرتغال زد نسخه این تیم را پیچید و توانست تیمش را راهی مرحله یک چهارم نهایی کند. مهاجم گلزن اروگوئه در دقایق پایانی بازی مصدوم شد و مجبور شد زمین را ترک کند و هنگام خروج از زمین رونالدو به کمکش آمد و او را تا بیرون زمین مشایعت کرد تا وقتی بازی گرفته نشود. قابی که به ثبت رسید نمادی بر خروج دو تیم از جام بود. پرتغال و رونالدو چند ثانیه بعد از رقابت‌ها حذف شدند و اروگوئه هم با از دست دادن کاوانی در این مرحله شانسش را برای صعود برابر فرانسه از دست داد و مصدومیت این بازیکن عامل اصلی حذف تیمش شد.

 

10- پایانِ امید پیش از پایان بازی

21 قاب به یاد ماندنی از جام 21ام (گزارش ویژه)

اروگوئه سخت کوش هم مقابل قهرمان مغلوب شد و از رقابت‌ها کنار رفت.  شاید خاص‌ترین قاب این بازی اشک‌های خیمنز باشد. مدافع جوان اروگوئه در حالیکه تیمش هنوز دقایقی برای بازگشت به بازی فرصت داشت، در دقایق پایانی به سوگ وداع با جام نشسته بود و اشک ریزان بازی را دنبال می‌کرد. وقتی امید پیش از فرصت به پایان برسد تردیدی در شکست وجود ندارد.

 

11- سیو تماشایی آکنفیف برای نجات میزبان

21 قاب به یاد ماندنی از جام 21ام (گزارش ویژه)

روسیه میزبان با وجود اینکه گفته می‌شد حتی از مرحله گروهی هم صعود نخواهد کرد، عملکرد خوبی در جام داشت و توانست حتی در دور حذفی اسپانیا را کنار بزند و به جمع 8 تیم پایانی راه پیدا کند. سیو تماشایی آکنفیف روی پنالتی آسپاس، روسیه را به مرحله بعدی و اسپانیا را به خانه فرستاد.

 

12- پایان رویای سامورایی‌ها و بازگشت شیاطین سرخ در یک لحظه

21 قاب به یاد ماندنی از جام 21ام (گزارش ویژه)

ژاپن بدون شک بهترین تیم آسیایی حاضر در جام بود. صعود از دور گروهی و ایستادگی تمام قد مقابل بلژیک از این تیم یک قهرمان برای کشور و قاره‌اش ساخت. برتری 2 بر صفر برابر بلژیک اگرچه با شکست 3-2 همراه بود ولی ثابت کرد حضور در جمع 8 تیم برتر جام جهانی یک رویا نیست. همه چیز می‌توانست بر وفق مراد باشد ولی گل سوم بلژیک زندگی دوباره این تیم و قتل رویای سامورایی‌ها بود.

 

13- مینا تایم و تمدید 30 دقیقه‌ای حضور کلمبیا در روسیه

21 قاب به یاد ماندنی از جام 21ام (گزارش ویژه)

همه چیز برای صعود بی دردسر انگلیس برابر کلمبیا فراهم بود ولی یری مینا با گل دقیقه 3+90 خود مانع از تحقق آن شد و توانست تیمش را به بازی برگرداند. اگرچه حذف از این مرحله روزی کلمبیا بود ولی مینا توانست با گل مهمی که به ثمر رساند، خروج تیمش از روسیه را 30 دقیقه به تاخیر بیاندازد و در نهایت در ضربات پنالتی مغلوب سه‌شیرها شدند.

 

14- وقتی نیمار خودش را سوژه کرد

21 قاب به یاد ماندنی از جام 21ام (گزارش ویژه)

جام جهانی 2018 هم نتوانست به دنیا بقبولاند که نیمار یک فوق ستاره تعیین کننده در ترکیب برزیل است ولی شماره 10 سلسائو با یک کار دیگر خودش را سر زبان‌ها انداخت و آن هم دایو و تمارض به مصدومیت بود. نیمار در یک صحنه به قدری روی زمین غلت خورد که تا مدت‌ها سوژه طنزپردازان ورزشی را تامین کرد. از نظر فوتبالی 2018 برای برزیل یک تورنمنت مایوس کننده بود.

 

15- وقتی پیکفورد کار را تمام کرد

21 قاب به یاد ماندنی از جام 21ام (گزارش ویژه)

انگلیسی‌ها معمولاً همیشه از نداشتن یک  گلر مطمئن در رنج و عذاب بودند ولی در جام جهانی 2018 پیکفورد عملکرد قابل قبولی داشت و از عوامل صعود تیمش به جمع 4 تیم پایانی بود. اوج کار او را می‌توان سوپر سیو تماشایی در ضربات پنالتی مقابل کلمبیا دانست که حکم صعود سه‌شیرها را امضا کرد.

 

16- زیباترین قاب جام

21 قاب به یاد ماندنی از جام 21ام (گزارش ویژه)

زیباترین قاب شاید متعلق ورسالیکو باشد که با عشق وصف ناشدنی و آرامشی بی حد و حصر، صعود مقابل انگلیس و اولین فینال تاریخ کشورش را جشن گرفت. این تصویر نمادی از وطن پرستی، تلاش و پیروزی و احساس رضایت است که درست به اندازه خود کرواسی دوست داشتنی و قابل احترام بود.

 

17- آخرین گل جام، عجیب،‌ امیدوار کننده و بی‌ثمر

21 قاب به یاد ماندنی از جام 21ام (گزارش ویژه)

شاید گل پایانی یک جام به این جذابی باید زیباتر از این می‌بود ولی اشتباه فاحش هوگو لوریس که به لطف اختلاف گل زیاد تاثیری در قهرمانی تیمش نداشت، این صحنه را رقم زد. جایی که کرواسی را با این گل نه چندان زیبا به بازی برگرداند و به دقایق باقی مانده امیدوار کرد، هر چند در نهایت ثمری برای آنها نداشت و خروس‌ها جام را بالای سر بردند.

 

18- قهرمان‌های مشکی‌پوش ایرانی

21 قاب به یاد ماندنی از جام 21ام (گزارش ویژه)

ایران در این دوره از رقابت‌ها دو تیم داشت، تیم فوتبال و تیم داوری که هر دو با عملکرد خوبی که داشتند مایه مباهات و افتخار کشورشان بودند. علیرضا فغانی و کمک‌هایش مهم‌ترین بازی‌های مرحله گروهی و حذفی را سوت زدند و در نهایت با فاصله‌ای میلیمتری تا فینال، دیدار رده‌بندی را سوت زدند و عملکرد درخشانی از خودشان به ثبت رساندند که در تاریخ داوری ایران ماندگار شد.

 

19- پدیده ماشینی جام

21 قاب به یاد ماندنی از جام 21ام (گزارش ویژه)

فوتبال هم در نهایت پس از سال‌ها مقابل استفاده از تکنولوژی برای کاهش خطای انسانی در داوری بازی‌ها تسلیم شد و تن به استفاده از ویدیو چک یا همان تکنولوژی VAR داد. این تکنولوژی نخستین جام جهانی خودش را تجربه کرد و یکی از پدیده‌های جام هم بود که تاثیر بسزایی در نتایج بازی‌ها داشت. در تاثیرگذاری VAR همین بس که قهرمان جام در بازی نخست خود مقابل استرالیا 2 گل خود را مدیون این تکنولوژی است و در بازی پایانی هم پنالتی منجر به گل اولش را به این وسیله بدست آورد. VAR موافقان و مخالفان بسیاری دارد ولی در هر صورت حق را به حقدار نزدیک‌تر می‌کند. چه چیزی بهتر از این؟

 

20- مادرِ کرواسی، ستاره بیرون از زمینِ جام جهانی

21 قاب به یاد ماندنی از جام 21ام (گزارش ویژه)

تصور ما و اغلب مردم جهان از رئیس جمهور، فردی قدرتمند و نفوذ ناپذیر است که دژی محکم از شرایط و محافظین اطرافش را گرفته و لمس حقیقت یک کشور از نزدیک برایش غیر ممکن است. ولی جام جهانی 2018 روسیه یک چهره سیاسی ویژه به ما نشان داد که خارج از عرف دیپلماتیک کنار کشورش و مردمش بود و پا به پای آنها تا آخر پیشرفت. بانو کیتاروویچ تمام باید‌ها و نباید‌های یک رئیس جمهور را در کت و شلوارهای اتوکشیده دور ریخت و هم لباس بازیکنان این تیم از گل‌هایش بالا و پایین پرید، با آنها مرحله به مرحله تا فینال پیشرفت و بابت از دست دادن قهرمانی کنارشان اشک ریخت. وقتی تا یک قدمی رسیدن به رویای قهرمانی پیش می‌روی و از آن باز می‌مانی، چه کسی بالاتر از رئیس جمهور کشورت می‌تواند دستی به سر و رویت بکشد و بگوید اشکالی ندارد، تو تلاشت را کردی.....

21- امباپه جوان، امباپه ستاره، امباپه قهرمان

21 قاب به یاد ماندنی از جام 21ام (گزارش ویژه)

خروس‌ها سرانجام تیم خوشبخت جام بودند و مدال‌های خوشرنگ طلا و کاپ رویایی را به دست آوردند. اگرچه چهره‌های زیادی در کسب این عنوان برای فرانسه نقش داشتند ولی امباپه را می‌توان ویژه‌ترین چهره این تیم نامید که هم خیلی زود به افتخاری دست یافت که خیلی از بزرگان فوتبال تا پایان عمر بازی‌شان در حسرت آن بودند و هم با عملکرد درخشان خود تولد یک ابر ستاره جدید را به دنیای فوتبال نوید داد. اگر بگوییم جام جهانی 2018 روسیه جامِ یک نفر بود آن شخص می‌تواند کیلیان ام‌باپه باشد.

 

گزارش از: سعید رضی‌پور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز