خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطر‌ح شد؛

وارد شدن روزانه 64میلیون لیتر پساب هرمزگان به دریا / خشک شدن باغات میناب وخالی شدن روستاها در اثر خشکسالی/ مسئولان درباره حضور صیادان چینی درخلیج فارس اطلاعات دقیق نمی‌دهند

asdasd
کد خبر : ۶۴۴۵۹۷

عضو شورای عالی استان ها با انتقاد از حضور صیادان چینی در آب های خلیج فارس گفت: متاسفانه مسئولان دراین باره اطلاعات دقیقی نمی دهند در صورتی که بسیاری از صیادان و روستاییان استان به دلیل خشکسالی و نبود کار در حال مهاجرت به بندرعباس وشهرهای دیگر هستند.

کیانوش جهانبخش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در باره مشکلات صیادی در آب‌های خلیج فارس توسط تجار چینی که مدتی است در آبهای خلیج فارس به صید آبزیان مشغولند گفت: متاسفانه در مورد صید در دریای خلیج فارس درگیر اظهارنظرهای ضدونقیضی در این زمینه از سوی مسئولان هستیم. مسئولان که در این زمینه صحبت می‌کنند هیچ کدام اطلاعات دقیقی در اختیار ما قرار نمی‌دهند به طور مثال می‌گویند فقط می گویند این کشتی‌های چینی هستند که تحت اداره صیادی ایران قرار دارند و از تکنولوژی آنها برای صید دریایی استفاده می‌شود. 

این عضو شورای شهر بندرعباس افزود: مسئولان مربوطه مدعی‌اند  بهره‌برداران صیادی ایرانی هستند اما  عده‌ای نیز می‌گویند کشتی ها ایرانی و  تجار چینی‌ها هستند و یک حالت سوم نیز وجود دارد و آن این است که کشتی‌ها برای صیادان ایرانی است و کارشناسان چینی بر روی این کشتی‌ها کار می‌کنند و کارکنان چینی با تکنولوژی پیشرفته کارها را پیش می‌برد. متاسفانه تناقضات زیاد در این باره  است.

جهانبخش ادامه داد: این در حالی است که جامعه صیادان ایرانی چیزی دیگری می‌گویند و بسیار از شرایط پیش آمده ناراضی‌اند و مدام برای پیگیری این معضل به ما مراجعه می‌کنند و به نظر من بهترین راه‌حل این است یک کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود و کارشناسان مختلف و نمایندگانی از جامعه صیادی و کارشناسی و دستگاه‌های نظارتی حضور پیدا کنند و صحت این اظهار نظرهای مختلف را آشکا سازند و مسئولان دولتی و مجلس شورای اسلامی هم باید به طور جدی به این مساله ورود پیدا کرده و پی‌گیر شوند. 

وی عنوان کرد: ما نیز این مشکل را در شورای عالی استان‌ها مطرح کرده و باز هم پیگیر خواهیم شد. اما این موضوع نیاز به بررسی‌های میدانی و علمی دارد. 

وارد شدن روزانه 64میلیون لیتر پساب هرمزگان به دریا / خشک شدن باغات میناب  وخالی شدن روستاها در اثر خشکسالی/ مسئولان درباره حضور صیادان چینی درخلیج فارس اطلاعات دقیق  نمی‌دهند

40سال هشدار ، ولی بی فایده

عضو عالی شورای نمایندگان استان هرمزگان اظهار داشت: سال پیش می‌دانستیم که بحران آب در مملکت ایران جدی است و کارشناسان داخلی و خارجی بارها در مورد این موضوع هشدار داده بودند که موضوع اصلی در کشور ما موضوع آب خواهد بود. 40 سال پیش یک گروه فرانسوی که به ایران سفر کرده بود درباره بحران آبی کشور هشدار  داده بود اما از آن زمان تا امروز چه تدبیری اندیشیده شد؟

وی عنوان کرد: عملا بحران آب به حال خودش رها شده است. مشکل آب امنیتی شده و جامعه را به خطر انداخته است در حال حاضر بحث محیط زیست چقدر در خطر است؟  طبیعت چه می‌شود؟  متاسفانه در مسئله آب عملکرد بدی داشته‌ایم.

جهانبخش در ادامه به مشکل پساب فاضلاب در این استان اشاره کرد و گفت: در هرمزگان عمدتا برای پساب شهرهای ساحلی هنوز هیچ برنامه‌ای در نظر گرفته نشده است و روزانه 64 میلیون لیتر از این پساب که به عنوان یک سرمایه ملی می توان استفاده کرد روزانه روانه دریا می‌شود. در صورتی که می‌شود از این پساب استفاده‌های بهینه و خوب انجام داد. 

این عضو شورا ادامه داد: کشورهایی مثل عربستان و حوزه خلیج فارس از منبع عظیم آب دریا در زمینه افزایش آب‌شیرین‌کن‌ها چه استفاده‌های بهینه دارند و ما هنوز نتوانسته‌ایم سهم عمده‌ای از منابع‌مان را تامین کنیم و در این زمینه با آنها قابل مقایسه نیستیم و آنها در این مورد بسیار پیش‌روتر از ما  هستند  در صورتی که دسترسی ما به دریای عمان از طریق منطقه جاسک و از طرفی دیگر به خلیج فارس بسیار آسان است و خیلی راحت می‌شود به عنوان یک اولویت و ضرورت از این منبع خدادادی استفاده کرد.

وارد شدن روزانه 64میلیون لیتر پساب هرمزگان به دریا / خشک شدن باغات میناب  وخالی شدن روستاها در اثر خشکسالی/ مسئولان درباره حضور صیادان چینی درخلیج فارس اطلاعات دقیق  نمی‌دهند

وی گفت: همه می‌دانیم اگر آب نباشد هیچ چیز وجود نخواهد داشت و دولت باید اعتبارات زیادی در این زمینه صرف کند و از آب شیرین‌کن‌ها با شرایط زیست‌محیطی مناسب راه‌اندازی کند. در غیر این صورت مشکلاتی به محیط زیست وارد می‌شود و قرار نیست ما برای برطرف کردن یک مسئله ، مشکل دیگری به بار بیاوریم. امروزهیچ چیز مهم‌تر از اولویت آب در سطح کشور وجود ندارد و دولت در این زمینه باید تصمیم جدی بگیرد. سکه، ارز، نوسانات اقتصادی یک طرف و بحران آب طرف دیگر قرار دارد و اگر برطرف نشود دچار تنش‌های داخلی در کشور خواهیم شد. 

جهانبخش عنوان کرد: در سال 1357 طبق آمار ، هرمزگان استانی بود  که جمعیت روستایی آن بیشتر از شهرنشینانش بود .تنها 20 درصد شهرنشینی وجود داشت اما  از دهه 50  بعد هرچه جلوتر می‌رویم میزان مهاجرت روستاها به شهر بندرعباس بیشتر شده و طی دهه گذشته این آمار معکوس شده و روستاها خالی از سکنه شده‌اند. 

وی اظهار داشت: متاسفانه بحران آب و خشکسالی باعث خشک شدن باغات و زمین‌های کشاورزی این مناطق شده و مردم محلی به شکل چشمگیری به شهرستان بندرعباس مهاجرت کردند و به شغل‌های کارگری، دستفروشی و دوره‌گردی روی آورده‌اند. متاسفانه زندگی حاشیه‌نشینی در این شهر نیز رو به افزایش است. 

وارد شدن روزانه 64میلیون لیتر پساب هرمزگان به دریا / خشک شدن باغات میناب  وخالی شدن روستاها در اثر خشکسالی/ مسئولان درباره حضور صیادان چینی درخلیج فارس اطلاعات دقیق  نمی‌دهند

جهانبخش ادامه داد: نه تنها روستاییان این استان در حال مهاجرت به بندرعباس هستند بلکه استان‌های دیگر مانند خوزستان نیز به دلیل آلودگی هوا و بیکاری به این شهرستان مهاجرت می‌کنند. خوزستانی که روزگاری سرزمینی آباد، خرم، محل اشتغال و تفریح مردمانش بود متاسفانه در سال های اخیر به دلایل مشکلات ریزگردی و خشکسالی  در حال تبدیل شدن به  شوره زار است.

وی گفت: شهرستان میناب که مرکز تولید مرکبات مثل انبه و لیمو بود امروز وضعیت اسفناکی دارد و مردمش به خاک سیاه نشسته‌اند. تمام باغات و نخلستان‌ها و زمین‌هایشان خشک شده و سوخته است. مردمان روستاها که روزی بهترین دامداری‌ها و کشاورزی های رونق را داشتند امروز به شغل‌های کاذب روی آورده اند. 

وی در پایان گفت: امروز مشکل بی آبی  در استان هرمزگان آنقدر  زیاد است که که جایی برای طرح مشکلات دیگر باقی نمی ماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز