خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا:

وعده‌های توخالی و فاقد تضمین برای ماندن ایران در برجام قابل قبول نیست

asdasd
کد خبر : ۶۴۱۲۲۹

یک عضو کمیسیون اقتصادی گفت: ادامه حضور ایران در برجام با وعده‌های توخالی و فاقد تضمین عملی و قوی به هیچ عنوان قابل قبول نیست و اروپا باید در مذاکرات پیش رو این موضوع را مدنظر قرار دهد.

علی اکبر کریمی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به تصمیم جدید اتحادیه اروپا مبنی بر اعطای مجوز به بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای همکاری با ایران گفت: همانطور که بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای مقامات کشور،‌ مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور در بیانات مختلف تاکید کردند و در سفر اخیر آقای روحانی به سوییس و اتریش هم مطرح شد، این پیام مکررا به کشورهای اروپایی اعلام شده که بحث برجام یک تعهد جمعی بوده و آمریکا با عهدشکنی عملا باعث شده تا جمهوری اسلامی ایران نتواند از امتیازات و موضوعات مورد توافق طرفین در برجام استفاده کند. این موضوع و گلایه هم بعد از خروج ترامپ از برجام  و هم در طول حضور این کشور که تعهداتش با بدعهدی و کارشکنی همراه بود، مطرح شده است. 

نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی افزود:‌ حالا و پس از خروج آمریکا از برجام این مطالبه جدی و به حق جمهوری اسلامی ایران از کشورهای اروپایی است که برای تهران شرایطی مهیا کنند تا بتواند از امتیازاتی که در توافق هسته‌ای برای ایران در نظر گرفته شده استفاده کند.

کریمی افزود: در صورتیکه این شرایط مهیا نشود و توافع هست‌ ای نفعی برای کشور نداشته باشد، باقی ماندن در این توافق و اجرای تعهدات ناشی از آن به هیچ وجه برای ایران قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: طرف اروپایی توافق هسته‌ای اما پس از خروج آمریکا اعلام کرد که در توافق باقی می‌ماند و ایران را هم تشویق به ادامه این حضور کردند. پس از این موضوع بود که در صحبت‌های مقام معظم رهبری و رییس جمهور اعلام شد که اروپا باید به تهران تضمین بدهد که می‌تواند برجام را بدون حضور واشنگتن ادامه بدهد. 

عضو کمیسیون اقتصادی همچنین گفت:‌ با وعده‌های توخالی و بدون اعطای تضمین‌های عملی و قوی، توقع ماندن ایران در برجام به هیچ عنوان قابل قبول نیست و اروپا باید در مذاکرات پیش روی این موضوع را مدنظر قرار دهد.

 کریمی گشایش‌های اقتصادی را آغاز مبادلات بانکی، برداشته شدن موانع بانکی در خصوص فروش نفت، جذب تکنولوژی و تقویت صنعت هسته‌ای را از جمله مواردی دانست که باید در بسته ارائه شده از سوی اروپا مطرح شود. وی ادامه داد:‌ منتظر هستیم تا ببینیم اروپایی ها به عهد و پیمان خود پایبند هستند یا مثل آمریکا نقض پیمان می کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز