خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان مدیریت بحران کشور مطرح کرد:

تشدید خشکسالی و ریزگردها به دلیل کمبود منابع آب و کاهش حقابه‌های مرزی

asdasd
کد خبر : ۶۴۰۹۸۴

معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در طول ۲ دهه گذشته خسارات و تلفات زیادی به واسطه رخداد زلزله، سیل، خشکسالی های طولانی مدت، پدیده ریزگردها و سایر مخاطرات طبیعی تجربه کرده، خاطرنشان کرد: خشکسالی و پدیده نوظهور ریزگردها حدود یک دهه است که به دلیل مشکلاتی همچون کمبود منابع آب در منطقه و کاهش حق آبه های مرزی تشدید شده است.

به گزارش ایلنا، اسماعیل نجار (معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور) در اجلاس وزرای کشورهای آسیایی برای کاهش خطرپذیری حوادث گفت: مایلم با استفاده از این فرصت، از دولت و مردم کشور مغولستان بخاطر میهمان نوازی های صمیمانه و گرم شان تشکر به عمل آورم و همچنین از تلاش های مستمر دبیرخانه راهبرد بین المللی کاهش سوانح سازمان ملل متحد(UNISDR)  برای آماده سازی این کنفرانس و تهیه اسناد مهمی که در تقویت همکاری های بین المللی و کاهش خطرپذیری سوانح موثر می باشند، قدردانی کنیم.

وی ادامه داد: اغلب کشورهای آسیایی کشورهایی کمتر توسعه یافته و یا در حال توسعه هستند و آثار نامطلوب سوانح به نحو فزاینده‌ای جان انسان‌ها و دستاوردهای توسعه‌ای آنها را مورد تهدید قرار داده و عاملی موثر در تعمیق فقر است. لذا یافتن ابزارها و مکانیزیسم‌های جدید برای کاهش آثار تبعات حوادث بیش از پیش اجتناب ناپذیر است. در همین راستا چارچوب سندای به عنوان یک تجربه جهانی فرصت مناسبی برای هم اندیشی و به اشتراک گذاشتن تجربیات فراهم آورده است.    

معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد به تأثیر همکاری‌های بین المللی و اثر بخشی مثبت اجرای چارچوب سندای دبیرخانه مجمع ملی کاهش خطرپذیری سوانح را با اصلاح و تغییرات جدی در ساختار نسبت به دبیرخانه چارچوب اقدام هیوگو ایجاد نموده و بستری جهت تشریک مساعی کلیه دست اندرکاران حوادث کشور فراهم نموده است.

نجار با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در طول ۲ دهه گذشته خسارات و تلفات زیادی به واسطه رخداد زلزله، سیل، خشکسالی های طولانی مدت، پدیده ریزگردها و سایر مخاطرات طبیعی تجربه کرده، خاطرنشان کرد: خشکسالی و پدیده نوظهور ریزگردها حدود یک دهه است که به دلیل مشکلاتی همچون کمبود منابع آب در منطقه و کاهش حق آبه های مرزی تشدید شده است و استمرار این پدیده خسارات جبران ناپذیری را در بخش های فعال اقتصادی بخصوص در حوزه کشاورزی، مهاجرت و سلامت به مردم تحمیل کرده و لازم است در یک اقدام منطقه ای با همکاری و هماهنگی کشورهای درگیر، راه حل های لازم چاره اندیشی شود.

وی به زلزله کرمانشاه اشاره کرد و گفت: بعنوان یک تجربه می خواهم به زلزله کرمانشاه که سال گذشته رخ داد اشاره نمایم. این زلزله به بزرگی ۷.۳ ریشتر در هنگام شب در استان کرمانشاه در نزدیکی مرز ایران و عراق رخ داد.

معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: با اقدامات صورت گرفته در جمهوری اسلامی ایران در زمینه بازسازی و مقاومسازی اماکن مسکونی شهری و روستایی علی رغم عمق کم زلزله، وسعت زیاد مناطق آسیب دیده و افراد تحت تأثیر با اینکه متاسفانه تعداد ۶۲۰ نفر از شهروندان کشورمان کشته شدند اما نسبت به حوادث مشابه از جمله زلزله بم که بیش از ۳۰ هزار کشته برجای گذاشت تلفات به مراتب کاهش یافت. در این حادثه ۹۰ هزار واحد مسکونی آسیب ، ۷.۸۱۷ نفر زخمی  شدند.

نجار ادامه داد: از جمله نکات مثبت مدیریت این حادثه برقراری  اکثر شریان های حیاتی در کمتر از ۲۴ ساعت، اسکان اضطراری مردم در کمتر از ۲ روز بود. اقدامات صورت گرفته توسط دولت برای مدیریت شرایط اضطراری و ارائه خدمات مورد نیاز به حادثه دیدگان نشان از پیشرفت قابل توجه کشور در عملیات جستجو، نجات و امدادرسانی دارد.

به گفته وی از دیگر ویژگی های این حادثه، مشارکت رسانه ها و چهره های شناخته شده اجتماعی، فرهنگی و هنری جامعه برای کمک به دولت در زمینه تامین نیازهای اساسی آسیب دیدگان زلزله بود که صحنه های با شکوهی از حس انساندوستی و کمک به همنوع را خلق کرد.

وی با بیان اینکه تجربیات و درس آموخته های قابل تامل در زلزله کرمانشاه که  باید بطور جدی در دستور کار دستگاههای ذیربط قرار گیرد، گفت: اهمیت توجه به پیش لرزه ها بعنوان هشدار احتمالی زلزله های بزرگتر آتی،  اهمیت تکمیل ایستگاه های لرزه نگاری و شتابنگاری، توجه به مقوله مهم بازسازی و مقاوم سازی مستحدثات درمانی و خدماتی،‌عدم توجه به ساختگاه و اثر خاک نرم و سست،  ضرورت  نظارت بر اجرای ساختمان ها و اهمیت کنترل کیفیت بتن  و توجه به استحکام دیوارهای جانبی و حائل و اجزاء غیرسازه ای،  توجه جدی به مقاوم سازی شبکه های زیر ساختی کشور و توجه جدی به طرح های مناسب اسکان موقت از جمله مواردی است که باید در دستور کار دستگاه‌ها قرار بگیرد.

معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به برخی از مهمترین پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران برای درج در بیانیه پایانی گفت: سرمایه گذاری در تحقیقات و مطالعات علمی و کاربردی و تکنولوژیکی در جهت شناخت و ظرفیت سازی در کاهش خطرپذیری حوادث؛ در این راستا لازم است کلیه کشورها، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی بخصوص کشورهای توسعه یافته در راستای تامین منابع مالی، دانش و تجهیزات مورد نیازبرای کاهش خطرپذیری سوانح و اشتراک گذاری آن همکاری کنند.

نجار تاکید کرد: دسترسی آزاد به اطلاعات، تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته در کاهش خطرپذیری حوادث؛ این دسترسی باید آسان، سریع و خالی از تبعیض باشد تا در اقدامات مربوط به کاهش خسارات و تلفات حوادث ملحوظ گردد. پرهیز از نگاه سیاسی و ملاحظات قومی و نژادی از جمله تحریمها در تامین اطلاعات، امکانات و فناوریهای مورد نیاز مدیریت حوادث است.

وی ادامه داد: توسعه همکاری‌های منطقه‌ای در پیشگیری و کاهش اثرات ناشی از سوانح؛  بنا به اشتراکات جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی کشورها، استفاده از تجارب موفق و ظرفیت های مشترک اهمیت زیادی در ارتقا ظرفیت ها و دانش مدیریت بحران در کشورها دارد. لذا به نظر می‌رسد در تقسیم بندی های انجام شده می بایستی در دفاتر منطقه ای راهبرد بین المللی کاهش بلایای سازمان ملل متحد تغییر یا باز تعریف ساختار با توجه به اشتراکات مذکور انجام شود.

معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: جلب مشارکت بیشتر اصحاب رسانه و استفاده موثرتر از شبکه های اجتماعی در آگاهی رسانی عمومی از دیگر پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران برای درج در بیانیه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز