خبرگزاری کار ایران

امروز جهش ۲۴۰۰ واحدی شاخص کل بورس رقم خورد؛

غولهای بورسی صدرنشینان تالار حافظ

asdasd
کد خبر : ۶۴۰۹۶۸

در پایان معاملات امروز بورس، شاخص کل جهش دو هزار و ۴۰۹ واحدی با تکیه بر معاملات مثبت شرکتهای بزرگ را ثبت کرد.

به گزارش ایلنا؛  بورس تهران امروز شاهد افزایش حجم تقاضا در گروه های بزرگ بود. در همین زمینه صعود قیمت ها در سهام شرکتهای بزرگ رشد ۲هزار و ۴۰۰ واحدی شاخص کل و تثبیت آن در کانال ۱۱۲ هزار واحدی را به ثبت رساند.

صنایع پر اقبال

امروز صنایع بورسی روندی قابل قبول را به ثبت رساندند. برهمین اساس از 38 صنعت فعال بورس امروز 28 صنعت با رشد قیمتی به کار خود پایان دادند.

بررسی معاملات امروز بازار نشان می دهد که گروه های پتروشیمی ، فلزی و معدنی جزو پراقبال ترین و مثبت ترین صنایع بازار بودند. رشد سهام شرکت ها و صنایع بزرگ بازار که سهم قابل توجهی از ارزش بازار سهام را در اختیار دارند گواهی بر این مدعاست که شاخص کل بورس با صعودی واقعی و تحت تاثیر شرکت های بزرگ در مسیر پرشتاب صعودی قرار گرفته است.

بازار امروز در حالی با اقبال به صنایع صادرات محور آغاز به کار کرد که خبر وزیر اقتصاد و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره آغاز معاملات گواهی ارزی تا ۴۸ ساعت آینده برای به تعادل رسیدن نرخ دلار و تعیین نرخ ترجیحی برای کالاهای اساسی یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین خبرهای امروز بازار بود.

بر همین اساس امروز از همان ابتدای فعالیت بازار ، شاهد اقبال سرمایه گذاران به گروه های معدنی ، فلزی ، پالایشی و پتروشیمی بودیم.

جهش ۱۲۰۰ واحدی شاخص کل در همان دقایق ابتدایی بازار را می توان متاثر از خبرهای مثبت پیرامونی دانست.

در ادامه معاملات امروز بازگشایی نماد شرکت گل گهر در دقایق پایانی بازار ، در حالی افزایش قیمت ۷درصدی برای این نماد ثبت کرد که باعث شد شاخص کل با قدرت وارد کانال ۱۱۲ هزار واحدی شده و در این محدوده تثبیت شود. "کگل" امروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل ثبت کرد.

در سوی دیگر تمامی نمادهای پالایشی در معاملات امروز در محدوه مثبت قیمتی مورد معامله قرار گرفتند. "شپنا" بیشترین حجم و ارزش معاملات در این گروه را به خود اختصاص داد.

 قیمت نفت به عنوان اصلی‌ترین محرک اثرگذار بر رشد سودآوری نمادهای این گروه در معاملات امروز بازارهای جهانی به دلیل اختلال در عرضه از سوی لیبی روندی صعودی را در پیش گرفت و از این رو بهای هر بشکه نفت خام برنت در محدوده 77.7 دلار قرار گرفت. هر بشکه نفت خام وست تگزاس نیز در سطوح 74.5 دلار مورد معامله قرار گرفت.

مثبت ترین و منفی ترین گروه ها

در گروه خودرویی معاملات اکثر نمادها در مدار منفی قیمتی صورت گرفت. در این گروه امروز خبری از تصمیم «سایپا» برای واگذاری شرکت‌های قطعه‌سازی زیرمجموعه منتشر شد که نماد این شرکت در معاملات را به تبع فشار فروش حقیقی‌ها با افت قیمت همراه کرد سایر نمادهای مطرح خودروسازی همچون «خودرو» و «خپارس» نیز در محدوده منفی قیمتی معامله شدند.

در پایان معاملات امروز صنایع شیمیایی فلزات اساسی ، استخراج کانه های فلزی، فرآورده های نفتی و شرکت های چند رشته ای صنعتی مثبت ترین صنایع بورس و خودرو و ساخت قطعات، رایانه و فعالیت های وابسته، بانکی ها و مخابرات منفی ترین صنایع بازار بودند.

آمار معاملات

 شاخص کل رشد دو هزار و ۴۰۹ واحدی را در معاملات امروز ثبت کرد و به رقم ۱۱۲ هزار و ۳۴۶ واحد رسید.

در بازار امروز شاخص های بازار اول و دوم نیز به ترتیب دو هزار و ۲ و ۳ هزار و ۶۰۲ واحد صعودی شدند.

همچنین امروز شاخص هم وزن نیز ۱۰۵ واحد بالا رفت.

صنایع فلزات اساسی، شیمیایی و کانه فلزی نیز با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه های صنعت قرار گرفتند.

صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به شرکت های گل گهر، پتروشیمی شیراز، کنترل خوردگی تکین کو، شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران، محورسازان ایران خودرو و پتروشیمی شازند بود.

در مقابل نمادهای شرکت کاشی الوند، گروه صنعتی سپاهان، پیاذر، به پرداخت ملت، سرمایه گذاری نیرو، ایران خودرو دیزل و حمل و نقل بین المللی خلیج فارس با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند.

سرمایه گذاران بورسی امروز برای خرید سهام فولاد کاوه جنوب کیش، چادرملو، گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران، واحدهای صندوق امین یکم و سهام محورسازان ایران خودرو امروز سنگین ترین صفها را تجربه کردند. حجم تقاضای خرید در این نمادها امروز به بیش از ۲۲ میلیون برگه رسید.

در مقابل نمادهای اوراق صکوک ، اوراق صکوک گل گهر و سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیشترین عرضه ها و صف های فروش به کار خود پایان دادند.

این در حالی بود که عرضه های برتر بازار امروز به سه میلیون برگه نیز نرسید.

در پایان معاملات امروز سرمایه گذاران بیش از یک میلیارد و ۴۷۷ میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی های مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بالغ بر ۳ هزار و ۸۵۸ میلیارد ریال بود و در ۸۵ هزار نوبت معاملاتی انجام شد.

 توسعه معادن و فلزات با معامله بلوکی ۱۱۴ میلیون سهمی بیشترین حجم معاملات و فولاد مبارکه با معامله ۳۷۳ میلیارد ریالی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

بیشترین خالص خرید حقیقی ها و حقوقی ها

شرکت های گل گهر، پتروشیمی شازند، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، فولاد کاوه جنوب کیش و چادرملو امروز بیشترین خرید خالص حقیقی را داشتند. ارزش خرید در این نمادها به ۲۸۰ هزار و ۹۷۳ میلیارد ریال رسید.

این در حالی بود که حقوقی ها امروز بیشترین خرید ها را در نمادهای ایران ترانسفو، قند نیشابور،پرداخت الکترونیک سامان کیش، بورس اوراق بهادار تهران و کالسیمین انجام دادند. ارزش خرید خاص حقوقیها در این نمادها به ۳۷ هزار و ۴۴۲ میلیارد ریال رسید.

بر همین اساس به نظر می رسد در بازار مثبت امروز حقیقی ها برای خرید از حقوقی ها برای دومین روز متوالی  جلو افتادند. تغییر مالکیت بازار امروز، 95 میلیارد تومان از سوی بازیگران بزرگ به حقیقی ها بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز