خبرگزاری کار ایران

جان دوباره بورس با بهبود تقاضا

asdasd
کد خبر : ۵۰۵۸۳۹

در پایان معاملات هفته منتهی به ۷تیرماه ۹۶، شاخص کل با ۳۲واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم ۷۸۷۰۴ واحد رسید.

جهان اقتصاد نوشت:  در حالی که بازار سهام به لحاظ تعداد روزهای معاملاتی در این هفته دو روز کمتر فعالیت داشت، در همان سه روز دیگر هم فضایی نیمه‌تعطیل و ضعیف را تجربه کرد و روند داد و ستدها به ویژه از لحاظ افت ارزش معاملات خرد به کمتر از صد میلیارد تومان، حکایت از ضعف عمیق بازار داشت. در همین حال، با ثبت افت ناچیز کمتر از ۱/ ۰ درصدی در کانال ۷۸ هزار واحدی، مجموع بازدهی بازار سهام از ابتدای سال به‌طور متوسط در مرز ۲ درصد جا خوش کرده است.

بنظر می‌رسد توقف ریزش عمومی قیمت‌ها و بهبود تقاضا طی دو روز کاری قبل تحت‌تاثیر بهبود قیمت‌ها در بازار‌های جهانی و همچنین انتشار گزارش عملکرد مناسب یک‌ماهه برخی شرکت‌ها رخ داده است. در روزهای اخیر انبوهی از گزارش‌های ماهانه منتهی به ۳۱خرداد ۹۶ روی سامانه کدال قرار گرفته است. هم‌ز‌‌مان با انتشار این گزارش‌ها، معامله‌گران بهبود تقاضا را در سهام برخی از شرکت‌هایی که وضعیت نسبتا مناسبی از عملکرد خود در خرداد ماه به بازار مخابره کرده بودند، شاهد بودند.

بدین ترتیب،  شاخص بازار اول با ۱۰واحد افرایش به رقم ۵۴۲۴۷ واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با ۲۵۲ واحد کاهش عدد ۱۷۶۵۵۶ واحد را تجربه کرد و به ترتیب این دو شاخص با   ۰۱۸ /  ۰  درصد رشد و  ۱۴/  ۰ درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

در ۵ روز کاری هفته پایانی ۷تیر ۹۶، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۴۰۱۶ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۴۶ درصد کاهش مواجه شد.

در ضمن تعداد ۲۲۹۴ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۹۱ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۲۴درصد و ۵۲درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

این درحالی است که تعداد ۲۳ میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۲۳۵ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و  به ترتیب با ۳۵ و ۳۴  درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شد.

در هفته معاملاتی منتهی به ۹ تیرماه آیفکس افزایش نزدیک به یک درصدی را تجربه کرد و روز چهارشنبه در ارتفاع ۹۱۰ واحدی ایستاد. با این صعود شاخص کل فرابورس بازدهی خود از ابتدای سال را دوباره به ۴ درصد رساند. همچنین ارزش بازار فرابورس نیز ۰٫۷ درصد رشد کرد تا از ابتدای سال نزدیک به ۴ درصد افزایش یابد.

** عملکرد آیفکس بهتر از بورس تهران

نخستین هفته معاملاتی تیرماه ۹۶ در حالی برای بازار فرابورس ایران به پایان رسید که متاثر از تعطیلات عید فطر سرمایه‌گذاران تنها طی سه روز معاملاتی به دادوستد اوراق بهادار پرداختند که در نتیجه آن متغیرهای شاخص کل و ارزش بازار با افزایش و حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات با کاهش نسبت به هفته پیشین روبه‌رو شد.

در هفته گذشته پس از بیش از سه ماه توقف عرضه‌های اولیه قرار بود تا یک عرضه اولیه نسبتا کوچک (در محدوده ارزش ۲۶ میلیارد تومان) در سهام شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان پتروشیمی خلیج‌فارس در فرابورس انجام شود. با این حال، در روز عرضه، به دلیل آنچه پاره‌ای ابهامات عنوان شد، این عرضه به تعویق افتاد. در این میان، یک گمانه از دلایل تعویق، از ارزیابی ناظر بازار مبنی بر عدم کشش تقاضا و در نتیجه ضرورت تعویق عرضه تا عادی شدن شرایط حکایت داشت.

در هفته معاملاتی منتهی به ۹ تیرماه آیفکس افزایش نزدیک به یک درصدی را تجربه کرد و روز چهارشنبه در ارتفاع ۹۱۰ واحدی ایستاد. با این صعود شاخص کل فرابورس بازدهی خود از ابتدای سال را دوباره به ۴ درصد رساند. همچنین ارزش بازار فرابورس نیز ۰٫۷ درصد رشد کرد تا از ابتدای سال نزدیک به ۴ درصد افزایش یابد.

هفته گذشته بالاترین حجم و ارزش معاملاتی در روز شنبه رقم خورد به طوری که یک هزار و ۱۱۱ میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و ۹۱۰ میلیارد ریال در مجموع بازارهای فرابورس خرید و فروش شد که از روزهای معاملاتی یکشنبه و چهارشنبه بیشتر بود.

در مجموع در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم یک هزار و ۵۵۹ میلیون ورقه در ۸۶ هزار دفعه دادوستد شد که ارزش آن رقم ۳ هزار و ۴۰۲ میلیارد ریال بود. در مقایسه با هفته پیشین به علت کمتر بودن روزهای معاملاتی شاهد کاهش حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات بودیم.

بررسی معاملات انجام شده در بازارهای فرابورس نشان می‌دهد به ترتیب در بازارهای اول، دوم، پایه و ابزارهای نوین مالی به ترتیب ۱۶۹، ۲۲۹ و ۱۱۴۷ و ۱۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۲۵، ۷۴۲، ۱۳۷۴ و ۹۵۹ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت

همچنین در میان بازارهای فرابورسی تنها بازار اول با افزایش ۴ درصدی حجم و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط با رشد کمتر از نیم درصدی ارزش معاملات روبه رو شدند.

در میان ابزارهای معاملاتی بازار ابزارهای نوین مالی نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بالاترین حجم و اوراق بدهی بیشترین ارزش معاملاتی را به ثبت رساندند. به این ترتیب اوراق بدهی، ETFها و اوراق تسه به میزان ۰٫۷، ۱۴ و ۰٫۳ میلیون ورقه به ارزش ۶۳۹، ۱۳۲ و ۱۸۸ میلیارد ریال خرید و فروش شدند.

در نهایت ارزش معاملات خرد بازار سهام در مجموع بازارهای اول، دوم، پایه، SME و مشتقه به یک‌هزار و ۲۴۸ میلیارد ریال رسید و گروه فلزات اساسی با سهم ۱۴ درصدی از این رقم در صدر سایر صنایع فرابورسی ایستاد. پس از آن گروه‌های حمل و نقل و سایر محصولات کانی غیرفلزی سهم ۱۲ و ۱۱ درصدی را کسب کرده و رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

مرتضی ابراهیمی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز