خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنفی کارگری مجتمع پتروشیمی تبریز:

تعاونی‌های کارگری باید جایگزین واسطه‌های سودجو و رانتخوار شوند

asdasd
کد خبر : ۶۴۰۸۲۵

ناصر چمنی می‌گوید: از آنجا که پیمانکاران در تضییع حقوق کارگران دست بالا را دارند؛ چاره‌ای نداریم جز اینکه تعاونی‌های کارگری را در تمام شرکت‌های خصوصی و مجموعه‌های دولتی جایگزین آنها کنیم.

ناصر چمنی (رئیس انجمن صنفی کارگری مجتمع پتروشیمی تبریز) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به ضرورت گسترش تعاونی‌های کارگری در مشاغل رسمی، غیررسمی و مستمر و غیرمستمر و جایگزینی آنها با پیمانکاران گفت: تجربه تشکیل تعاونی کارگری در مجتمع پتروشیمی تبریز نشان می‌دهد که می‌توان اداره شرکت‌های بزرگ را به کارگران سپرد و دست پیمانکاران را به عنوان واسطه‌های سودجو و رانت‌خور قطع کرد. از سویی تجربه نشان داده پیمانکاران در تضییع حقوق کارگران دست بالا را دارند.

وی با بیان اینکه سال ۱۳۹۱ کارگران بخش تعمیرات پتروشیمی تبریز به این نتیجه رسیدند که دیگر باید پیمانکاران این بخش را کنار بگذارند، گفت: پیمانکارانِ وقتِ پتروشیمی تبریز جلوی اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل را گرفته بودند و اجازه نمی‌دانند که سطح دستمزد کارگران بالا بیاید؛ از این رو به فکر افتادیم که با استفاده از ابزار تعاونی‌های کارگری آنها را کنار بگذاریم و خومان کار را به دست بگیریم. 

این فعال کارگر افزود: احساس می‌کردیم وقتی پیمانکاران عوض هم می‌شوند تفاوتی در رویکردهای کارگری آنها ایجاد نمی‌شود و در برهمان پاشنه می‌چرخد.

رئیس انجمن صنفی کارگری مجتمع پتروشیمی تبریز با بیان اینکه پیمانکاران روز به روز فربه‌تر می‌شدند و کارگران از خود می‌پرسیدند تا به کی این وضعیت باید ادامه یابد، افزود: جرقه تشکیل تعاونی ابتدا در بخش تعمیرات پتروشیمی تبریز زده شد لذا ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر از کارگران این بخش با همکاری مدیریت وقت مجموعه که به تشکیل تعاونی کارگری اعتقاد داشت، اولین تعاونی را راه‌انداخیم. تمام کارگرانی که سال‌ها زیر نظر پیمانکاران کار می‌کردند و قرارداد مستقیم نشده بودند، آمدند و در تعاونی سهامدار شدند. قرار شد که به زودی کل پتروشیمی تبریز توسط پیمانکار اداره شود.

کارگران نشان دادند، می‌توانند

وی افزود: زمانی که کارگران نشان دادند می‌توانند مهم‌ترین بخش یکی از بزرگترین شرکت‌های پتروشیمی کشور را اداره کنند و تمام کارهای مربوط به تعمیرات یا به اصطلاح اورهال را انجام دهند و بازخورد مناسبی هم بگیرند؛ چراکه تعاونی کارگری ما به عنوان تعاونی برتر استان و کشور انتخاب شد، سایر کارگران بخش‌های دیگر که نمی‌خواستند زیردست پیمانکاران باشند، آمدند تا به تعاونی بپیوندند در آن سهام‌دار شوند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه سرانجام کارگران عضو تعاونی توانستند که طرح طبقه‌بندی مشاغل را اجرایی کنند، گفت: پس از پیگیری‌های فراوان در سال ۹۳ با اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در پتروشیمی تبریز بهترین بازخورد را از اراده جمعی خود گرفتیم؛ ما حرکتی را شروع کرده بودیم که سالیان سال برای آن تئوری‌پردازی کرده بودند اما در عمل هیچ چیز از آن ندیده بودیم.

وی افزود: البته باید بگویم که مدیریت مجموعه بیشترین همراهی را در همان سال و سال‌های بعد با تعاونی داشت. برای نمونه آقای «نجات سلیم» که راس هیات مدیره قرار داشت عمیقا به تشکیل تعاونی و تعاون‌گری داشت و شرایطی را فراهم کرد که ما  در سال ۹۲ با ترک تشریفات تعمیرات پتروشیمی تبریز را برعهده بگیریم و کار رسمی خود را شروع کنیم. همچنین با تشکیل تعاونی کارگری توانستیم تمامی امتیازات رفاهی کارگران قراردادمستقیم را برای کارگران پیمانکاری فراهم کنیم تا آنها هم اوقات فراغت و استراحت خود را در مانند قرارداد مستقیمی‌ها بدون هزینه کردن از جیبشان، بگذارنند.

چمنی با بیان اینکه پیمانکاران تنها می‌آمدند و عیدی، سنوات و دستمزد کارگران را می‌پرداختند اما سود قراردادها بزرگ بخش تعمیرات را به جیب خود می‌ریختند، گفت:  آقای «سلیمانی» از مدیران وقت مجموعه اعتقاد داشت، نه تنها بخش تعمیرات که همه بخش‌های پتروشیمی تبریز باید توسط تعاونی کارگری اداره شود. البته دیگر آن نگاه در پتروشیمی تبریز وجود ندارد اما هنوز بخش تعمیرات در دستان تعاونی کارگری باقی مانده است. به هر روی ما اعتقاد داشتیم قسمت تعمیرات شیمیایی، قسمت فضای سبز، قسمت رستوران، قسمت حراست و... باید در دست تعاونی کارگریمان باشد.

دست پیمانکاران از مجموعه‌های دولتی قطع شود

این عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری در ادامه افزود: حلقه مفقوده بهره‌وری، معیشت و افزایش تولید تعاونی‌های کارگری هستند؛ چراکه کارگران با انگیزه سهام‌دار شدن در تعاونی احساس مسئولیت‌پذیریشان افزایش می‌یابد. تشکیل تعاونی‌های کارگری در کارهای مستمر و غیرمستمر از دیدگاه من ضروری است. وقتی در یک مجتمع بزرگ پتروشیمی کشور کار تعمیرات به کارگران سپرده می‌شود بدون اینکه هیچ کمکی از بیرون داشته باشند؛ چرا این کار نباید در شهرداری‌ها انجام شود. چرا تعاونی کارگری در شهرداری‌ها تشکیل نشود تا بیش از این شاهد تضییع حقوق کارگران با پرداخت نشدن ماه‌ها دستمزد توسط پیمانکاران نباشیم.

چمنی با بیان اینکه در وزارتخانه‌ها و زیرمجموعه‌های دولت هم باید دست پیمانکارن را قطع کرد و مدیریت کار را به کارگران داد، گفت: تشکیل تعاونی کارگری نیاز به مدیریت، اراده و کمی همت دارد؛ اگر مسئولان واقعا می‌خواهند دست رانت‌خواران را از مجموعه های کارگری قطع کنند باید به تشکیل تعاونی کارگری تن دهند و دست واسطه‌ها را از سفره کارگران حذف کنند.

تعاونی‌های کارگری باید جایگزین واسطه‌های سودجو و رانتخوار شوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز