خبرگزاری کار ایران

رضا اکبری نوری در نشست سیاست‌گذاری حقوق شهروندی مطرح کرد:

دولت به خاطر داشتن ابزار قدرت امکان بیشتری برای تضییع حقوق مردم دارد

asdasd
کد خبر : ۶۳۸۳۷۳

دستیار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور حقوق شهروندی گفت: دولت به خاطر در دست داشتن ابزار قدرت امکان بیشتری برای تضییع حقوق مردم دارد اما برای درست انجام شدن وظایف دولت مردم نیز تکالیفی را در قبال هم دولت و هم خودشان دارند که باید رعایت کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا اکبری نوری (دستیار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور حقوق شهروندی) در اولین نشست "شورای سیاستگذاری رویداد حقوق شهروندی، چشم‌انداز روشن کارآفرینی" گفت: هرچه بیشتر از حقوق شهروندی در جامعه صحبت کنیم بیشتر به تکثیر مفهوم و مفاد حقوق شهروندی در جامعه کمک کرده‌ایم. ما نباید به حقوق شهروندی از لحاظ وظیفه و تکلیف نگاه کنیم بلکه آنها را باید به مثابه عشق به جامعه، فرهنگ و کشورمان در نظر بگیریم که به دستیابی به توسعه می‌انجامد.

وی افزود: در تئوری؛ حقوق شهروندی سه ضلع مشخص دارد: رابطه دولت و مردم، رابطه مردم با دولت و رابطه مردم با مردم سه ضلعی هستند که در آن تنظیم می‌شوند. عموما مطالبه‌گیری حقوق شهروندی از سوی مردم انجام شده و به دولت می‌رسد اما این‌بار شاهدیم که دولت پیش‌قدم شده است. در واقع آگاهی شرط اول مطالبه‌گری است. دولت به خاطر در دست داشتن ابزار قدرت امکان بیشتری برای تضییع حقوق مردم دارد اما برای درست انجام شدن وظایف دولت مردم نیز تکالیفی را در قبال هم دولت و هم خودشان دارند که باید رعایت کند.

دستیار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور حقوق شهروندی ادامه داد: ما باید تلاش کنیم که منشور حقوق شهروندی به یک گفتمان در قبال وظایف مردم و مسوولان تبدیل شود. هر گفتمانی سه ساخت دارد: ذهنی، زبانی و رفتاری. وقتی چیزی تبدیل به گفتمان می‌شود یعنی در ذهن، زبان و رفتار ما نقش بسته است.

وی در رابطه با محور منشور تصریح کرد: اولین چیزی که مردم در رابطه با حقوق شهروندی به ذهنشان می‌رسد آن چیزهایی است که از آنها برخوردار نیستند. قوای کشور برای اینکه دسترسی به اهداف منشور را تسهیل کنند باید به مردم بگویند چه زمانی به سبکی از اهداف آن خواهند رسید و چه دوره زمانی را برای رسیدن به حقوق مردم درنظر گرفته‌اند.

اکبری نوری در پایان اظهار داشت: غیر از بند (ص) که مستقیما به حق اشتغال اشاره کرده؛ دیگر بندهای سند حقوق شهروندی نیز غیرمستقیم به اشتغال اشاره دارند. مواردی همچون مالکیت،‌ رفاه، حق برخورداری از روابط کار عاادلانه، دسترسی آزاد به اطلاعات، حریم خصوصی، حق آزادی اندیشه و بیان، حق مشارکت در تعیین سرنوشت و بسیاری موارد دیگر نکاتی هستند که شامل این گفته می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز