خبرگزاری کار ایران

ظریف مطرح کرد:

تشکیل کمیته مشترک کاری برای عملیاتی کردن زمینه‌های همکاری‌/ ابراز تاسف بابت سیاست‌های کانادا نسبت به ایران

asdasd
کد خبر : ۶۳۳۳۱۹

وزیر امور خارجه تاکید کرد: کشورهای غربی کمتر تحت تاثیر این گونه جوسازی‌ها قرار بگیرند و خودشان هم وارد این جوسازی‌ها نشوند و با سیاست مستقلی نسبت به جمهوری اسلامی تصمیم بگیرند. باعث تاسف است که دولت کانادا نسبت به سیاست‌های خود اینگونه عمل می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف در جمع‌بندی سفر یک روزه خویش به آفریقای جنوبی در جمع خبرنگاران در فرودگاه پورتریا گفت: در این سفر مذاکرات فشرده و خوبی را داشتیم. شب گذشته با وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی مذاکرات طولانی داشتیم و درباره راه‌حل‌های همکاری‌ها گفت‌وگو کردیم و قرار شد امروز هیات‌های کارشناسی گفت‌وگوهایی را داشته باشند و همکاران من امروز یک جلسه بزرگ همکاری را داشتند. 

تشکیل کمیته مشترک کاری برای عملیاتی کردن زمینه‌های همکاری‌

وی ادامه داد: بعد از آن یک جلسه بزرگ با حضور پنج وزیر شامل وزیر امور خارجه و چهار وزیر مهم دیگر در کابینه و تعداد قابل توجهی از کارشناسان عالی‌رتبه از وزارتخانه‌های مهم آفریقای جنوبی داشتیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در همه زمینه‌های مهم همکاری با یکدیگر گفت‌وگو داشتیم، اظهار داست: قرار شد کمیته مشترک کاری از سوی دو طرف تشکیل شود تا روش‌های عملیاتی کردن همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، بانک و حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفته و عملیاتی شود. 

تاکید رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی بر گسترش همکاری‌ها با ایران

ظریف با اشاره به دیدار خود با رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی تصریح کرد: ملاقات با آقای رئیس‌جمهور یک ملاقات بسیار خوب و کاری بود. ایشان ضمن تاکید بر عزم سیاسی آفریقای جنوبی مبنی بر گسترش روابط دوجانبه و همکاری با ایران و اینکه آفریقای جنوبی متعهد به رعایت برجام و ادامه همکاری اقتصادی با ایران است، درباره روش‌های عملیاتی ادامه همکاری‌‌ها و گسترش آن گفت‌وگوهایی را انجام دادیم.

وی افزود: ایشان گفتند که دستورات لازم را به هیات‌های کارشناسی و مقامات این کشور برای انجام مطالعات می‌دهند تا ظرف چند هفته آینده هیات کارشناسی از آفریقای جنوبی به ایران بیاید و زمینه‌های همکاری را نهایی کنند. 

تصورات غلط و توهماتی نسبت به ایران در کانادا وجود داشته و دارد

فشارهای سیاسی به ضرر کانادا خواهد بود

وزیر امور خارجه با بیان اینکه من اراده سیاسی بسیار خوبی در آفریقای جنوبی مشاهده کردم، خاطرنشان کرد: زمینه‌های همکاری بسیار خوبی وجود دارد که همکاران ما با همتایان خود در این موارد گفت‌وگو کردند و ان‌شاالله در دیداری که همکاران‌شان از آفریقای جنوبی به تهران می‌آیند، بیشتر بحث خواهند کرد. 

ظریف در واکنش به طرح مصوب مجلس کانادا علیه ایران ابراز داشت: متاسفانه در کانادا تصورات غلط و توهماتی نسبت به جمهوری اسلامی ایران وجود داشته و هنوز هم دارد. علیرغم اینکه دولت این کشور عوض شده و این دولت با یک دیدگاه دیگری وارد عرصه شده است، فشارهای سیاسی از سوی تندروها ادامه دارد. این سیاست‌ها به ضرر کانادا خواهد بود و در جهت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی نخواهد بود. 

کشورهای غربی با سیاست مستقلی نسبت به جمهوری اسلامی تصمیم بگیرند

وی اضافه کرد: اشتباهاتی متحدانشان‌ در منطقه انجام داده و جنایاتی را انجام داده‌اند ولی نسبت به این جنایات چشم‌پوشی کرده و سکوت می‌کنند و جمهوری اسلامی را بی‌جهت متهم به جنایاتی می‌کنند که متحدان خودشان مرتکب آن شده‌اند. 

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در خط مقدم مبارزه با تروریسم بوده است، عنوان کرد: اگر تلاش‌ها و حمایت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران نبود، شرایط دیگری در منطقه ما حاکم بود. ما امیدواریم کشورهای غربی کمتر تحت تاثیر این گونه جوسازی‌ها قرار بگیرند و خودشان هم وارد این جوسازی‌ها نشوند و با سیاست مستقلی نسبت به جمهوری اسلامی تصمیم بگیرند. باعث تاسف است که دولت کانادا نسبت به سیاست‌های خود اینگونه عمل می‌کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز