خبرگزاری کار ایران

ظریف در بدو ورود به فرودگاه پرتوریا:

درباره بسته همکاری‌ها امشب و فردا با آفریقای جنوبی مذاکره می‌کنیم/ هنوز بسته عملیاتی لازم را برای باقی ماندن در برجام دریافت نکردیم + فیلم

asdasd
کد خبر : ۶۳۲۸۱۰

وزیر امور خارجه با بیان اینکه هنوز بسته عملیاتی لازم را دریافت نکردیم، تاکید کرد: هم در کشورهای اتحادیه اروپا و هم همکاران روسی و چینی ما مشغول کار روی این بسته هستند. در سفر چین این موضوع بررسی شد. در سفر چین رییس‌جمهور در دیدار با پوتین و شی جین‌پینگ این بحث‌ها را مطرح کردند. همه مشغول بررسی روش‌های تضمین‌های لازم برای تامین امتیازات ایران در برجام هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف در بدو ورود به فرودگاه پرتوریا در جمع خبرنگاران در تشریح اهداف سفر خود به آفریقای جنوبی گفت: آفریقای جنوبی یکی از شرکای نزدیک جمهوری اسلامی ایران است. از نظر سیاسی ما همواره در کنار مردم آفریقای جنوبی بوده‌ایم. ما بعد از انقلاب ارتباطات خود را با رژیم آپارتاید قطع کردیم و بعد از پیروزی مردم آفریقای جنوبی، بهترین روابط را با این کشور داشته‌ایم.

دیدار با رئیس‌جمهور و دو دور گفت‌وگو با وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی

وی با بیان اینکه دولت آفریقای جنوبی همواره حامی حقوق ملت ایران در بحث هسته‌ای بوده است، اظهار داشت: چه در ابتدای مذاکرات و چه بعد از برجام، من با یک هیات اقتصادی دولتی برای گفت‌وگو با مقام‌های آفریقای جنوبی در این کشور حضور پیدا کردم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به رایزنی‌های امروز و فردای خود در آفریقای جنوبی تصریح کرد: دو دور گفت‌وگو با وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی خواهم داشت و فردا هم ملاقاتی با رییس‌جمهور این کشور دارم. همکاران من از دستگاه‌های مختلف با همتاهای خود ظرف امشب و فردا ملاقات‌هایی خواهند داشت تا زمینه‌های گسترش روابط و نشان دادن مخالفت جامعه بین‌المللی با حرکت‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا را بررسی کنیم.

به دنبال ایجاد هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌ها هستیم

ظریف ادامه داد: در گفت‌وگوهای مقدمانی که همکارانم در آفریقای جنوبی داشتند، به دنبال ارسال پیامی که برای وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی فرستادم، آمادگی کامل را از سوی این کشور مشاهده کردیم. به همین دلیل در ادامه سفرهایی که با شرکای ایران داشتیم در این کشور هستیم. امیدوارم گفت‌و‌‌گوهای سازنده‌ به نفع مردم دو کشور بیانجامد و برای صلح و ثبات دو منطقه کمک کند‌.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تمایل دارید در این سفر قراردادهایی با مقام‌های این کشور منعقد کنید؟ خاطرنشان کرد: ما معمولا در سفرهای رییس‌جمهور قراردادهایی را برای امضا آماده می‌کنیم که در سفر چین این قراردادها امضا شد. در سفری که به آفریقای جنوبی دارم، به دنبال ایجاد هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌ها هستیم.

بسته همکاری‌ها را امشب و فردا با آفریقای جنوبی مذاکره می‌کنیم

وزیر امور خارجه با بیان اینکه یک بسته همکاری‌ها را امشب و فردا با آفریقای جنوبی مذاکره می‌کنیم، ابراز داشت: قراردادها ان‌شاالله بین دستگاه‌های مختلف در آینده نزدیک بسته می‌شود.

ظریف در پاسخ به این سوال که در مورد آخرین گفت‌وگوهای کارشناسی برجام چه مذاکراتی شده است؟ بیان کرد: آخرین دور گفت‌وگوهای کارشناسی در تهران هفته گذشته برگزار شد. یک بار دیگر همه اعضای باقیمانده برجام تعهد خود را برای اینکه اقدامات لازم را برای برخورداری ایران از تضمین‌های اقتصادی برجام را انجام دهند، اعلام کردند.

هنوز بسته عملیاتی لازم را دریافت نکردیم

وی با بیان اینکه هنوز بسته عملیاتی لازم را دریافت نکردیم، یادآور شد: هم در کشورهای اتحادیه اروپا و هم همکاران روسی و چینی ما مشغول کار روی این بسته هستند. در سفر چین این موضوع بررسی شد. در سفر چین رییس‌جمهور در دیدار با پوتین و شی جین‌پینگ این بحث‌ها را مطرح کردند. همه مشغول بررسی روش‌های تضمین‌های لازم برای تامین امتیازات ایران در برجام هستند.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان اضافه کرد: البته فرصت محدود است و در این فرصت محدود مشغول رایزنی‌های گسترده با اعضای باقیمانده برجام و هم با شرکایمان خارج از برجام هستیم. در سفری که به هند داشتیم و سفر به آفریقای جنوبی و سفرهایی که اعضای دولت خواهند داشت، همه در جهت این است که اطمینان حاصل کنیم ملت ایران همه امتیازاتی که باید از توافق هسته‌ای بگیرند را دریافت می‌کنند و برای این هدف ضمانت‌های لازم را از طریق اقداماتی که خود ما صورت می‌دهیم، در نظر گرفتیم که اطمینان حاصل کنیم همانطور که رهبری فرمودند همزمان محدودیت و تحریم با هم غیرممکن است.

ظریف در پاسخ به این سوال که دور بعدی مذاکرات مشخص شده است؟‌ عنوان کرد: در مورد دور بعدی مذاکرات در حال گفت‌وگو هستیم. مذاکرات وزرا را در آینده خواهیم داشت و سایر مذاکرات کارشناسی ممکن است برای آماده‌سازی مذاکرات وزرا نیاز باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز