خبرگزاری کار ایران

برنده بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر تندیس‌اش را حراج کرد

asdasd
کد خبر : ۶۳۱۹۷۹

مهدی ضیاءچمنی (کارگردان، نمایشنامه‌نویس و بازیگر تئاتر مشهر) تندیس بخش بین‌الملل سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر خود را برای تامین مالی مهاجرت به پایتخت و ادامه فعالیت در تئاتر حراج کرد.

مهدی ضیاءچمنی که سال گذشته برای نمایش «حذفیات» برنده تندیس بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر شده بود، در گفتگو با ایلنا تصریح کرد: من تندیس باارزشی دارم که خیلی هم دوستش دارم و معتقدم یک اتفاق برای تاریخ تئاتر شهر مشهد است؛ حالا من قرار است این تاریخ را بفروشم. قرار است چیزی را بدهم و پولی را بگیرم و مساله ترحم در میان نیست. این شیء از نظر معنوی بسیار باارزش است و ممکن است یک علاقه‌مند خواستار آن باشد.

ضیاءچمنی تشریح کرد: به دلیل ادامه کار تئاتر و مهاجرت به تهران کمی شرایط مالی‌ام سخت است و این فکر به سرم زد که این کار را بکنم چون تندیسی که سال گذشته توانستم بگیرم تنها جایزه‌ای بوده که تاکنون در بخش بین‌المللی تئاتر فجر برای تئاتر خراسان به دست آمده و جایزه معتبری هم هست. کسب این تندیس اتفاق ارزشمندی برای من بود اما متاسفانه در شرایطی هستم که نیاز مالی دارم و امیدوارم به نتیجه هم برسد.

این هنرمند مشهدی با بیان اینکه در این زمینه انتظار حمایت از نهاد یا دستگاه فرهنگی خاصی را ندارد، گفت: این اتفاق نمی‌افتد چون برمی‌گردد به یک مساله کاملا شخصی؛ من قرار است به تهران مهاجرت و کار کنم و خب خیلی‌ها هم می‌توانند به راحتی بگویند این موضوع به ما ربطی ندارد و مطمئن باشید این اتفاق هم می‌افتد. من از ۱۴ فروردین امسال نمایش «حذفیات» را به مدت یک ماه در تئاتر مستقل تهران اجرا کردم که دوستانی مانند الهام کردا و صابر ابر بسیار حامی نمایش بودند و مرکز هنرهای نمایشی هم قول‌هایی برای حمایت و کمک به من داد و خیلی هم راضی کننده بود و خوشحالم که این اتفاق برایم افتاد.

ضیاءچمنی ادامه داد: نمایش «حذفیات» را در مشهر تمرین کرده و در مشهد هم اجرا کردم و در همان شهر هم در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده و تندیس را بردم. متاسفانه مسئولان تئاتر مشهد هیچ حمایتی از ما نکرده و حتی یک تماس هم با من نگرفتند. با اینکه شرایطی بود که می‌توانستند برای اجرای نمایش حذفیات کمکی یا دست‌کم یک احوال‌پپرسی کنند. در چنین شرایطی من تصمیم گرفته‌ام برای ادامه کارم به تهران مهاجرت کنم؛ طبیعتا هیچ مسئولی حاضر به کمک نیست و خودم باید شخصا اقدام کنم. این تندیس و جایزه برایم بسیار ارزشمند و معتبر است اما بسیار نیاز به پول دارم و امیدوارم فرد یا نهادی هنری خواهان خرید این تندیس شوند.

ضیاءچمنی یادآور شد: من آدم سفارشی کار کردن در مشهد نیستم؛ اینجا می‌شود خیلی کارها کرد تا پول درآورد اما من نمی‌توانم برای هدف یا آدم خاصی نمایشی را روی صحنه ببرم و پول بگیرم و بنابراین ترجیح می‌دهم این تندیس را بفروشم تا اینکه بخواهم اینجور نمایش‌ها را کار کنم.

او که بازیگر «پیانیستولوژی» دیگر نمایش مشهدی که در جشنواره دوره سی و ششم مورد استقبال قرار گرفت هم بود، گفت: متاسفانه در دور دوم اجرای این نمایش شهرداری مشهد حاضر به ارائه بیلبورد تبلیغاتی برای این نمایش نشد. البته نباید فراموش کرد که قبلا شهرداری مشهد به شکل‌های مشهد از تئاترها حمایت می‌کرد اما نمی‌دانم چرا این اتفاق افتاد.

این بازیگر و کارگردان تئاتر ادامه داد: البته اینطور نیست که شهرداری مشهد به هیچ نمایشی بیلبورد تبلیغاتی ندهد؛ بلکه این اقدام سلیقه‌ای است و نمایش‌های سفارشی بیلبورد در اختیار دارند.

ضیاءچمنی با بیان اینکه «هنرمندان تئاتر مشهد دغدغه دارند و خیلی از آنها زندگی‌شان را گذاشته‌اند و بدون هیچ چشم‌داشتی تئاتر کار می‌کنند و فقط حمایت می‌خواهند» گفت: مسئولان تا جایی که قرار باشد اسم‌شان در کنار افتخارآفرینی یک هنرمند بخورد و بتوانند ویترینی برای خودشان درست کنند قول حمایت می‌دهند. امسال من در تهران یک ماه اجرا داشتم اما هیچ کدام از مسئولان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد یا انجمن هنرهای نمایشی حتی با من تماس نگرفتند و یک خسته نباشید هم نگفتند یا حتی برای دیدن نمایش در مشهد نیامدند چه برسد به اینکه بخواهند حمایتی انجام دهند.

کارگردان نمایش «حذفیات» با بیان اینکه تصمیم به مهاجرت به تهران برای تئاتر گرفته است، گفت: این تصمیم به این دلیل نیست که نمی‌شود در مشهد کار کرد؛ خیلی وقت‌ها می‌شود تئاتر کار کرد اما واقعا سخت است. مساله‌ام این است که همه هنرمندان درجه یک و همه امکانات تئاتری در تهران متمرکز شده و من دوست دارم این اتفاق برای من هم بیفتد. این تجربه‌ای است که دنبال محقق شدنش هستم.

ضیاءچمنی درباره فروش نمایش‌ها در مشهد گفت: واقعا تماشاگر نسبت به سال‌های گذشته در مشهد بیشتر شده و از تئاتر حمایت می‌کند در نمایش «پیانیستولوژی» به عنوان بازیگر دستمزد خوبی داشتم اما این نمایش ۸۰ میلیون تومان برایش هزینه و ۴ ماه تمرین شده بود و در اجرای اول حدود ۱۶۰ میلیون تومان می‌فروشد اما با توجه به این هزینه و تیم ۵۰ نفره اجرا و زمانی که برایش صرف شده این ۶ میلیون تومان دستمزد زیاد نیست. با احتساب زمانی که برای کار می‌گذارید این مبلغ نمی‌تواند سرمایه‌ای برای هنرمند شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز