خبرگزاری کار ایران

در مراسم «روز جهانی موزه» در خانه هنرمندان عنوان شد؛

مسجدجامعی: باید به اقتصاد موزه‌ها فکر کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۳۸۹

مراسم «روز جهانی موزه» در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مراسم «روز جهانی موزه» از سوی کمیته بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) دوشنبه ۳۱ اردیبهشت در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

از چهره‌های حاضر در این مراسم می‌توان به سیدمحمد بهشتی، علی مرادخانی٬ احمد محیط طباطبایی، مجید رجبی‌معمار، نادر طالبیان، احمد مسجدجامعی و مدیران بسیاری از موزه‌های ایران اشاره کرد. محسن درویش از نوازندگان سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم به اجرای موسیقی پرداخت. در این مراسم همچنین از موزه‌های برگزیده در بخش‌های مختلف تقدیر به عمل آمد.

در ابتدای این مراسم مجید رجبی‌معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در سخنانی کوتاه گفت: خانه هنرمندان ایران سال آینده ۲۰ ساله می‌شود، برای همین منظور ما درصدد هستیم که تاریخ شفاهی و اسناد این مجموعه فرهنگی و هنری را گردآوری کنیم تا در سال‌های آینده شاهد برپایی موزه خانه هنرمندان ایران نیز باشیم.

او افزود: خانه هنرمندان ایران قابلیت این را دارد برای معرفی موزه‌های ایران فضای نمایشگاهی خود را در اختیار ایکوم بگذارد، در سال جاری شاهد برپایی نمایشگاهی به همین منظور خواهیم بود.

در ادامه این مراسم بیانیه این دوره از کمیته بین‌المللی ایکوم قرائت ‌شد که در بخشی از این بیانیه آمده بود است: ایکوم هر سال یک موضوع اجتماعی را برای روز جهانی موزه‌ها برمی‌گزیند و «موزه‌های درهم‌‌تنیده: رویکردهای نو، مردمان نو» عنوانی است که شورای بین‌المللی موزه‌ها به عنوان شعار روز جهانی موزه‌ها در سال ۲۰۱۸ انتخاب کرده که در روز ۱۸ می سال در سراسر جهان جشنی به این منظور گرفته می‌شود.

در بخش دیگری از این مراسم احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم گفت: هر یک از موزه‌ها مخاطبان خاص خود را دارند و امروزه به این باور رسیده‌ایم که مخاطبان اصلی موزه‌ها کودکان و نوجوانان هستند و باید موزه‌ها را براساس مخاطبان‌شان توسعه بدهیم.

او افزود: در جهان امروز گروه‌هایی هستند که گذشته و تاریخ را هدف قرار داده‌اند و موزه‌ها به نوعی می‌توانند برای رسیدن این افراد به مقاصدشان که مخدوش کردن تاریخ است مانع ایجاد کنند.

طباطبایی با اشاره به ضرورت به استقلال رسیدن موزه‌ها گفت: موزه‌ها باید به توان مالی برسند که خودشان را اداره کنند و موزه‌های ملی نیز باید به صورت هیات امنایی اداره شوند.

او با اشاره به فعالیت‌های ایکوم در سال گذشته گفت: همان‌طور که گفتم مخاطب اصللی موزه‌ها کودکان و نوجوانان هستند از این رو سال گذشته موزه‌هایی چون موزه عروسک و موزه اقوام راه‌اندازی شدند.

طباطبایی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما در سال‌های آتی توسعه موزه‌ها براساس قابلیت‌های افراد کم‌توان است تا این قشر از جامعه نیز بتوانند از امکانات و قابلیت‌های موزه‌ها استفاده کنند. او همچنین در پایان گفته‌های خود از برگزاری یک دوره آموزشی در اوایل تابستان در موزه دفاع مقدس خبر داد.

در ادامه سیدمحمد بهشتی با اشاره به پیام ایکوم در سال ۲۰۱۸ گفت: در موزه‌ها باید از ظرفیت‌های جدید بهره بگیریم اما نوع استفاده ما از این امکانات باید درست باشد و این امکانات در خدمت موزه‌ها باشند.

او افزود: امروزه انواع راهنماهای دیجتال در موزه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد اما باید قبول کنیم که با توجه به ظرفیت‌های ما تا ۱۰۰ سال آینده این راهنماهای دیجتال نمی‌توانند جای اشخاص را بگیرند. هرچند که به باور من هیچ یک از این راهنماهای دیجتال نمی‌توانند حتی در آینده نیز جای راهنماهای موزه‌ها را بگیرند.

قرائت بیانیه رئیس کمیسیون منطقه‌ای یونسکو از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

در ادامه محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: از ترویج و گسترش موزه‌ها در ایران بسیار خوشحال هستم و من از این رو از تمام کسانی که در راستای توسعه موزه‌ها فعالیت می‌کنند قدردانی می‌کنم.

او با اشاره به گسترش موزه‌های خصوصی در ایران گفت: یکی از کارهای خوبی که در این حوزه انجام شده است راه‌اندازی موزه‌های مجازی است این موزه‌ها به افزایش تعداد بازدیدکنندگان موزه‌ها کمک می‌کنند.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه افزود: در سال پیش رو باید فعالیت‌های متعدد و متنوعی برای گسترش فرهنگ موزه‌داری انجام دهیم و ضمن فرهنگ‌سازی باید به جنبه‌های مختلف آموزش و پژوهش در این بخش نیز توجه کنیم.

احمد مسجدجامعی نیز در سخنان کوتاهی گفت: موزه در ایران از قدمت طولانی برخوردار است و ما باید به اقتصاد موزه‌ها فکر کنیم و موزه‌های ما باید از توان اقصادی خوبی برخوردار شوند که خودشان را اداره کنند.

او افزود: به عنوان مثال موزه لوور در فرانسه نه تنها خود را اداره می‌کند بلکه به تامین اقتصاد شهر پاریس نیز کمک می‌کند.

مسجدجامعی ادامه داد: امروزه موزه صرفا مکان سرپوشیده نیست که در آن کاسه و کوزه نگهداری می‌کنند. بلکه موزه‌های ما امروزه رویداد محور شده‌اند. مثلاً امسال موزه ملی کار بسیار ارزشمندی انجام داد و در کنار برپایی موزه لوور در تهران عکس‌های عباس کیارستمی از موزه لوور را نیز به نمایش گذاشت.

او افزود: من در روز پایانی جشنواره فیلم فجر به همراه هیاتی به موزه ملی رفتم عکس‌های عباس کیارستمی و نوع نگاه او به موزه لوور بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته بود.

مسجد جامعی در پایان صحبت‌های خود گفت: باید به فضای موزه‌ها طراوات و شور ببخشیم و شرایطی را فراهم کنیم که مردم به موزه بروند.

در این مراسم از زنده‌یاد عباس درخشان راهنمای موزه ملی٬ علی عزتی رئیس انجمن هنرمندان خودآموخته٬ منوچهر لطفی مدیر انجمن مجموعه‌داران٬ ناصر هوشمند وزیری مدیر غار موزه وزیری٬ جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران٬ سردار جعفری رئیس باغ موزه دفاع مقدس و بهزاد طباطبایی مدیر موزه ورزش تقدیر شد.

 در ادامه در بخش خصوصی از موزه عروسک و اسباب بازی کاشان٬ موزه شاهین شهر اصفهان٬ موزه زمین‌شناسی گرگان٬ موزه بین‌المللی و سیار سفیران فرهنگ صلح و موزه خودروهای تاریخی و دست‌ساز یزد٬ موزه کلوک نطنزسرا موزه دکتر رهگشای بادرود ٬موزه موسیقی اصفهان٬ موزه صلح تهران٬ موزه کتب و نسخ خطی کشور و موزه مردم‌شناسی اوز تقدیر شد.

 در بخش موزه‌های دولتی کوچک از کاخ موزه مروارید استان البرز٬ به سرای همین٬ موزه گلسنگ‌های ایران٬ موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی خلیج فارس٬ موزه عصارخانه شاهی اصفهان٬ ممجموعه فرهنگی و تاریخی اکبریه بیرجند ٬موزه تاریخ علوم اردبیل تقدیر به عمل آمد.

در بخش موزه‌های دولتی متوسط از مجتمع فرهنگی موزه‌های شهدای رامسر٬ موزه نارنجستان اقوام٬ موزه تاریخ آمل٬ علوم زمین مشهد٬ موزه سینمای ایران٬ باغ موزه قصر ٬موزه بانک ملی ایران٬ موزه چینی اردبیل تجلیل شد.

 در بخش موزه‌های دولتی بزرگ مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد٬ موزه ملی ایران٬ موزه علوم و فناوری مورد تقدیر قرار گرفتند.

کمیته بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) در سال 1977 روز 18 ماه می میلادی برابر با 28 اردیبهشت ماه را روز جهانی موزه‌ها نام گذاری کرد. براساس تعریف ایکوم، موزه مکان گردآوری، نگهداری، مطالعه، بررسی و به نمایش گذاشتن نعمت‌های فرهنگی یا طبیعی برای آموزش، پژوهش و ارزش دادن به این مجموعه‌ها و لذت بردن از آنها است.

همزمان با برگزاری این مراسم نمایشگاهی با عنوان «گفتن ناگفتنی‌ها» درنمایشگاه محیطی خانه هنرمندان ایران نیز افتتاح شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز