خبرگزاری کار ایران

در مراسم رونمایی از ثبت ملی مکتب نستعلیق میرعماد مطرح شد؛

به توسعه پایدار نمی‌رسیم مگر آنکه به هنر و هنرمند بها دهیم

asdasd
کد خبر : ۶۲۱۷۶۲

آیین رونمایی از ثبت ملی مکتب نستعلیق میرعماد الحسنی روز شنبه 22 اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها در موزه خط و کتابت میرعماد مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این مراسم، کیا پارسا گفت: سعدآباد با قدمتی کمتر از یک سده، میراثی از آثار علمی، فرهنگی، هنری و تاریخی را در خود جمع کرده و حال مفتخریم که یکی از ارزشمندترین این آثار که متعلق به میرعماد -مشهورترین کاتب عصر صفوی- است به ثبت ملی رسیده است.

سرپرست مجموعه فرهنگی – تاریخی سعد آباد ادامه داد: مرداد ماه سال 1396 فتح بابی بود که با همت انجمن خوشنویسان ایران و استادان این حوزه آثار میرعماد مورد کارشناسی قرار گرفت تا اینکه سرانجام به ثبت ملی رسید.

سپس، محمدرضا کارگر با اشاره به اهمیت حفظِ سرمایه‌های اجتماعی کشور بیان داشت: ما در حوزه سرمایه‌های اجتماعی‌مان نسبت به بسیاری از کشورها ثروتمند محسوب می‌شویم. سرمایه‌های اجتماعی، آن دسته از سرمایه‌های یک ملت هستند که هیچ اتفاقی نتواند آن‌ها را از بین ببرد و ما امروز اگر بتوانیم سرمایه‌های اجتماعی‌مان را به درستی حفاظت کنیم به طور یقین یکی از ثروتمندترین جوامع بشری به حساب می‌آییم.

مدیرکل امور موزه های کشور افزود: ما اگر تنها به سهم خودمان در حوزه هنر خوشنویسی بپردازیم به یک طومار بلندپایه می‌رسیم که همه این‌ها بخشی از سرمایه‌های اجتماعی ما به حساب می‌آیند. ایرانی‌ها در طول حیات خود همیشه معتقد بوده‌اند که همه عناصر را به نحوی به کار گیرند که در اوج زیبایی باشد و خط وقتی به عنوان یک عامل جدی‌ در انتقال مفاهیم در بستر اجتماعی خود قرار می‌گیرد می‌بینیم که با چه ظرافتی، زیبایی‌شناسی شده است.

او گفت: اینکه میراث فرهنگی و مجموعه‌ کاخ سعدآباد به کمک انجمن‌ها و هنرمندان کشور یکی از گنجینه‌های هنر خوشنویسی را مورد توجه قرار داده و به ثبت ملی رسانده، نشان می‌دهد که توانسته رسالت خود را انجام دهد و این تلاش‌ها در ادامه اقداماتی است که میراث فرهنگی در حفظ آثار ناملموس انجام می‌دهد و امیدواریم آثار میرعماد در فهرست جهانی یونسکو نیز به ثبت برسد.

غلامحسین امیرخانی دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به اهمیت میرعماد در بستر تاریخی ایران، اظهار داشت: نام میرعماد همیشه در بستر زمان زنده بوده است و حال باید شرایطی به وجود بیاید که ما شناخت بیشتری نسبت به این شخصیت پیدا کنیم. شخصیت میرعماد جایگاه ویژه‌ای در بین رجال فرهنگ و هنر ایران در طول تاریخ داشته است.

این استاد خوشنویسی ضمن تأکید بر وجه معلمی این شخصیت تاریخی گفت: یکی از وجوه اساسی شخصیت میرعماد معلم بودن اوست. معلم بودن میرعماد در زمان خودش به گونه‌ای است که بسیاری از استادان طراز اول هنر خوشنویسی از محضرش استفاده برده‌اند. نام میرعماد در زمان خودش شرق و غرب را درنوردیده بود.

رئیس انجمن صنفی خوشنویسان ایران اضافه کرد: اثر وجودی معلمی این استاد بزرگ حتی امروزه در استانبول نیز آشکار است. امروزه بسیاری از کتیبه‌های خوشنویسی شاگردان غیرحضوری میرعماد همچون عزت مصطفی پدر و پسر، در نهادهای دولتی استانبول جای گرفته و این پایه از توجه به هنرمندان را من در ایران سراغ ندارم.

او همچنین در پایان گفت: باید در سطح کلان کشور برنامه‌هایی گنجانده شود تا جوانان ما تشویق شوند و نسبت به این شخصیت‌ها معرفت پیدا کنند و به تدریج خود در جای این بزرگان قرار دهند. امروزه موزه‌های ما خالی است و باید رفت و آمد مردم به موزه‌ها با شناخت بیشتری برنامه‌ریزی شود تا از این ابتذالی که دامن‌گیر جوامع بشری شده به درآییم.

در آخر، حسین ساسانی با اشاره به اهمیت توسعه‌ی پایدار در کشور گفت: چون حوزه تخصصی من توسعه پایدار است می‌خواهم در همین باره صحبت کنم. توسعه پایدار تنها به توسعه اقتصادی نظر ندارد بلکه توسعه پایدار به نظام ارزشی هم باید توجه داشته باشد و افرادی که در این حوزه کار می‌کنند بایستی پایبند به ارزش‌ها باشند.

عضو اتاق بازرگانی تهران و رئیس کمیته توسعه پایدار فرهنگستان علوم افزود: زمانی این نظام ارزشی را می‌توانیم بهبود ببخشیم که یک نگاه هنری داشته باشیم. شاید یکی از دلایلی که در ایران به توسعه پایدار نرسیده‌ایم همین بی‌توجهی به هنر و هنرمندان است. بنابراین ما اگر بخواهیم در مسیر توسعه پایدار قرار بگیریم و مردم ما به رفاه پایدار برسند بایستی سعی کنیم هنر را وارد عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی‌مان کنیم.

او در پایان گفت: امکان‌پذیر نیست که هنر و بزرگان عرصه هنر را کنار بگذاریم و بعد به دنبال توسعه پایدار باشیم. اگر هم به چنین توسعه‌ای دست پیدا کنیم اولاً ادامه‌دار نیست و ثانیاً توسعه جامعی نخواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز