خبرگزاری کار ایران

سخنگوی نمایشگاه مطرح کرد:

مشکلات نمایشگاه کتاب نیاز به کار اصلاحی دارد نه انقلابی

asdasd
کد خبر : ۶۱۸۸۸۸

امیرزاده می‌گوید: فصل مراوادت اقتصادی در حوزه نشر براساس تقویم نمایشگاه برنامه‌ریزی می‌شود

همایون امیرزاده (سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره چرایی لزوم حضور سازمان‌ها و نهاد‌ها در این رویداد فرهنگی آن هم زیر چادر و در منطقه‌ای دور از دسترس گفت: ۷۰ سازمان و نهاد با ما در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران همکاری دارند، اگر این‌ها بخواهند از دریچه نمایشگاه کتاب خودشان را به مردم معرفی کنند چه ایرادی دارد، مخصوصا آنکه فعالیت‌های این نهاد‌ها عموما فرهنگی و خدماتی است. در مورد جانمایی هم باید توجه کنیم محور نمایشگاه، کتاب است هرچند ما مانع فعالیت‌های جنی فرهنگی نمی‌شویم.

او همچنین در انتقاد به بزرگی نمایشگاه کتاب آن هم با حجم انبوه کتابسازی‌ها و حضور ارگانهای غیر مرتبط که باعث اختلال در امور اجرایی نمایشگاه می‌شود بیان کرد: با همه مشکلات حجم نمایشگاه کتاب خودش یک ظرفیت و ویژگی محسوب می‌شود. فصل مراوادت اقتصادی در حوزه نشر بر اساس تقویم نمایشگاه برنامه‌ریزی می‌شود، یعنی ناشر برای ایام نمایشگاه چک می‌دهد مولف برای رساندن کتابش به نمایشگاه برنامه دارد. بزرگی نمایشگاه کتاب‌‌ همان ایرادی را دارد که بزرگی تهران دارد. وقتی ۲۰ درصد گردش مالی نشر ما وابسته به نمایشگاه است پس یعنی هنوز این رویداد جذابیت دارد. از منظر مصرف‌کننده هم مردم خرید کتاب‌هایشان در نمایشگاه متمرکز است و سازمان‌ها و نهاد‌ها هم تجهیز کتابخانه‌هایشان را در ده روز نمایشگاه انجام می‌دهند یعنی هنوز نمایشگاه مورد نیاز است.

او ادامه داد: طبیعتا باید به سمتی برویم که با سیاست‌های اصلاحی زیرساخت‌ها را درست کنیم. این مسئله به صورت انقلابی و با بخشنامه درست نمی‌شود که بگوییم از فردا بخش فروش نمایشگاه تعطیل یا ناشران کودک و عمومی و... در ایام جداگانه نمایشگاه تخصصی داشته باشند. این نمایشگاه بر اساس فروش محوری بنا گذاشته شده و وقتی سنگ بنا کج بوده برای اصلاح باید با برنامه جلو برویم. همین تمرکز زدایی از خرج شدن یارانه‌ها در نمایشگاه و اجرای طرحهایی حمایت فصلی و ارائه تسهیلات برای گسترش کتابفروشی‌ها نمونه تلاش برای اصلاح مشکلات نشر است. در حال حاضر ما در نمایشگاه‌های کتاب استانی ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و برای طرح‌های فصلی ۷ میلیارد تومان تخصیص داده‌ایم و این یعنی حرکت به سمت اصلاح مشکلات.

امیرزاده در پایان تاکید کرد: اگر خودتان هم از ناشران بپرسید ۹۰ درصد به درست یا غلط خواهان وجود امکان فروش در نمایشگاه هستند. باید به سمتی برویم که برای این تعداد بالای ناشر مکان‌های استاندارد فروش مهیا کنیم. مشکلات زیرساختی چندین ساله با اجرای یک سال تخصیص تسهیلات به کتابفروشی‌ها حل نمی‌شود و به زمان نیاز داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز