خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با ایلنا:

تاپی؛ پروژه‌ای فراتر از اهداف اقتصادی/بعید است گاز ترکمنستان به هندوها برسد

asdasd
کد خبر : ۶۰۴۳۷۹

یک نماینده مجلس با بیان اینکه آمریکا و عربستان تمام تلاش خود را می‌کنند که فرصت‌ها را از ما بگیرند، یادآور شد: خط لوله تاپی از سوی قدرت‌های بزرگ حمایت می‌شود وگرنه خود این کشورها می‌دانند که مطمئن‌ترین مسیر تامین انرژی برای هند، پاکستان، افغانستان و ایران است.

اسدالله قره‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره کلید خوردن اجرای خط لوله تاپی و موضع ایران در قبال این پروژه اظهار داشت: چند سال قبل پاکستان، هند و ایران توافقنامه‌هایی تحت عنوان خط لوله صلح امضا کرده و کار اجرایی آن انجام شد و به شکل نمادین نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهور ایران در نقطه صفر مرزی این دو خط لوله را به هم وصل کردند. ایران هم در داخل سرزمین کار را انجام داد اما آمریکا با فشار به پاکستان و هند موضوع را مختل کرد. ما خوشبختانه چون طرح توسعه‌ای را در ایرانشهر داشتیم و فازهای مختلف پتروشیمی تعریف کرده بودیم بنابراین سرمایه‌گذاری‌ها هدر نرفت ضمن اینکه بخشی از گاز در چابهار و بخشی هم  به استان سیستان‌وبلوچستان ارسال شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی افزود: این کشورها تحت فشارهای بین‌المللی به اجرایی شدن پروژه رغبت پیدا نکردند، ضمن اینکه اختلاف هند و پاکستان نیز مانع بود، البته در قراردادی با قطر گاز را از مسیر ال ان جی تامین کردند، این فشارها وجود داشت تا اینکه عربستان هم بخشی از هزینه‌های اجرای آن طرح تحت عنوان خط لوله تاپی را با مشارکت کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند در مخالفت با ایران برعهده گرفت و اکنون کار به شکل نمادین آغاز شده ضمن اینکه طالبان هم اعلام حمایت کرده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بعید است که این پروژه به اهداف اولیه‌ای که برای آن درنظر گرفته‌اند دست یابد، تصریح کرد: اولا 80 درصد منطقه‌ای که این خط عبور می‌کند در دست طالبان و داعش است و طالبان اجازه نمی‌دهد منفعت ترانزیت این خط جدای از مصرف خود افغانستان که حدود 500 میلیون دلار است به سمت دولت مرکزی که در تخاصم با آنها است، برود. علاوه بر آن اختلافات پاکستان و افغانستان نیز فراتر از منافع اقتصادی است چون بحث بر سر کشمیر است و اختلافات ریشه‌دار فرهنگی را تحت‌الشعاع خودش قرار می‌دهد به این دلایل بعید است که به نتیجه مطلوب برسد.

وی با بیان اینکه آمریکا و عربستان تمام تلاش خود را می‌کنند که فرصت‌ها را از ما بگیرند، یادآور شد: خط لوله تاپی از سوی قدرت‌های بزرگ حمایت می شود وگرنه خود این کشورها می‌دانند که مطمئن‌ترین مسیر تامین انرژی برای هند و پاکستان و افغانستان؛ ایران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز