خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت ملی گاز:

قیمت گاز وارداتی از ترکمنستان کاهش می‌یابد / برخی از موفقیت‌های نفت پس از برجام ناراحتند

asdasd
کد خبر : ۴۶۵۷۹۱

مدیر عامل شرکت ملی گاز گفت: برجام توانست تابوی بیرون از ایران را بشکند و اکنون ما می‌خواهیم با دنیا تعامل کنیم و این بستر نیز فراهم شده که انسجام جهانی شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حمیدرضا عراقی مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در کنفرانس برجام و اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: ما شرایطی که در زمان تحریم داشتیم از زمان جنگ سخت‌تر بود زیرا در زمان جنگ وقتی جایی تخریب می‌شد می‌توانستیم سریع بازسازی کنیم و حتی از دنیا کالا تهیه کنیم. شرکت‌های بین المللی نیز به ما کمک می‌کردند زیرا بر این باور بودند که ما کشوری هستیم که مورد تاخت و تاز قرار گرفتیم و استقامت می‌کنیم اما در زمان تحریم اوضاع متفاوت بود چرا که پروژه ایران هراسی دنبال می‌شد و وقتی کشوری می‌خواست به ما کالا بدهد احساس می‌کرد که با کشوری روبروست که بمب اتمی می‌سازد لذا افکار عمومی بر علیه ما بود.

وی افزود: در زمان تحریم عده‌ای می‌گفتند که تحریم‌ها هیچ تاثیری ندارد و ما باید مقاومت کنیم و اهمیتی به آن ندهیم تا به استقلال برسیم اما باید گفت که استقلال پایان کار نیست بلکه مقدمه‌ای است که بتوانیم تعامل جهانی داشته باشیم.

عراقی تصریح کرد: برجام توانست تابوی بیرون از ایران را بشکند و اکنون ما می‌خواهیم با دنیا تعامل کنیم و این بستر نیز فراهم شده که انسجام جهانی شکل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعامل خوبی با کشورهای دنیا داریم، افزود: اما در داخل کشور خودمان هنوز انسجام لازم در مواجهه با موفقیت‌های برجام برقرار نشده است.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی و برجام به هم وصل است و نباید انکار کنیم که اقتصاد ما متکی به نفت است اما در این بین مساله گاز متفاوت است. این کالا قبلا بی‌خاصیت بود اما امروز وارد اقتصاد شده و اقتصاد کشور ما مبتنی بر آن است یعنی اگر گاز نباشد رفاه وجود ندارد کارخانه و صنایع و نیروگاه نیز از کار می‌افتد و به این ترتیب می‌بینیم که 70 درصد سرانه انرژی کشور از گاز است لذا یکی از وظایف اصلی ما تامین گاز خانگی، صنایع و نیروگاه‌ها است.

عراقی خاطرنشان کرد: اگر چه انتقاداتی بر توسعه گازرسانی وجود دارد اما برنامه مجلس و دولت و رهبری تاکید بر توسعه آن است چرا که ما میدان مشترکی داریم که باید از آن سریعتر برداشت شده، تبدیل به ارزش افزوده شده و یا به ذخایر نفتی تزریق شود و همچنین برای ایجاد تعامل دوجانبه و صادرات دیگر کشورها استفاده شود.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های شرکت گاز در حوزه اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های ما احداث خط لوله برای صادرات به عراق است و در این رابطه طبق برنامه در بعضی جاها از زمان جلوتر حرکت کردیم.

وی یادآور شد: برجام به ما کمک کرد که بتوانیم برخی از اقلامی را که در بنادر کشورهایی مثل کانادا نگهداری می‌شد وارد کشور کنیم به طوری که اگر این محصولات وارد نمی‌شد گاز شهرهای ایلام و کرمانشاه قطع می‌شد و بعضی از این قضیه خوشحال می‌شدند زیرا احساس می‌کنم که وقتی کاری موفق است و مشکلی ندارد باعث ناراحتی‌شان می‌شود.

وی در ادامه به بحث سیل جهرم و شکستگی خط لوله این شهر اشاره و اظهار داشت: ما طی 24 ساعت توانستیم خط لوله گاز شهر را ترمیم و ارسال گاز را از سر بگیریم اما برخی فقط جنبه های منفی و قطعی گاز را می‌بینند و از وصل شدن گاز سخنی به میان نیاوردند.

معاون وزیر نفت در ادامه بااشاره به خط ششم صادرات گاز به عراق که خردادماه سال آینده راه‌اندازی می‌شود، اظهار داشت: این خط نیز از دیگر برنامه‌های ما در راستای اقتصاد مقاومتی بوده که بر اساس آن روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر خواهیم کرد اما اکنون منتظر باز شدن الی سی هستیم زیرا بنا نداریم که گاز مجازی به هیچ کشوری بدهیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی تعامل با کشورها و پیدا کردن مشتریان راهبردی و تنوع در پروژه است، گفت:‌ در قضیه قطعی گاز از سوی ترکمنستان ما مقتدرانه و محکمک به این کشور گفتیم که گاز شما را بر اساس رفع نیاز نمی‌خواهیم بلکه بر اساس مناسبات اقتصادی و همسایگی می‌خریم و سوآپ می‌کنیم.

وی ادامه داد: کشور ترکمنستان هر سال ابتدای ژانویه گاز ما را قطع می‌کرد و به دنبال باج‌گیری و بالا بردن قیمت بود اما در سال جاری ما توانستیم بدون قطعی گاز روزهای سرد سال را سپری کنیم و اکنون نیز برای این کشور گاز سوآپ می‌کنیم چرا که از موضع اقتدار وارد شدیم یعنی وقتی اقتدار داشته باشیم تعامل دوجانبه خواهد اما زمانی که وابسته باشیم تعاملی در کار نیست و یک طرف اعمال فشار می‌کند و در حال حاضر نیز در ارتباط با قضیه ترکمنستان اصرار ما این است که هم قیمت‌ها و هم شرایط عوض شود و به ترکمن‌ها نیز اعلام کردیم که ما به اقتصاد شما نیاز نداریم بلکه شما به ما نیاز دارید.

وی همچنین به خط لوله ارسال گاز به زاهدان و صادرات به پاکستان و ارسال گاز به نیروگاه‌های ایرانشهر، چابهار و زاهدان به عنوان دیگر بندهای اقتصاد مقاومتی در شرکت گاز اشاره و تصریح کرد: هیچ کس باور نمی‌کرد که این خط به این سرعت افتتاح و به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه خط ششم سراسری گاز نیز حداکثر تا نیمه اول سال 96 نهایی می‌شود، اظهار داشت: برنامه دیگر ما اسال گاز به نیروگاه‌های بصره است که قسمت اول آن اوایل سال آینده انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: گازرسانی به شهرها و روستاها از دیگر برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است به طوری که ما طی دولت یازدهم توانستیم به 48 شهر و 5 هزار روستا یعنی 1.2 خانوار گاز ارسال کنیم.

وی با اشاره به اینکه از محل ارسال گاز به جای مازوت و گازوئیل به نیروگاه ها 13.6 میلیارد دلار صرفه‌جویی داشته‌ایم، افزود: در حال حاضر فقط 7 درصد گازوئیل و مازوت در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود.

عراقی اظهار داشت: ما در حال حاضر میزان برداشت گاز از پارس جنوبی را با راه‌اندازی فازها به قطر نزدیک هستیم و تا پایان سال نیز از قطر پیشی می گیریم.

وی تاکید کرد: بعد از برجام ما می‌توانیم کالاهای خود را گرانتر و راحت‌تر بفروشیم و در حالی که قبلا کالاهای‌مان با واسطه می‌خریدیم و حتی نمی‌دانستیم کالای خریداری شده اصل است یا خیر. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز