خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره استصناء در گفت‌وگو با ایلنا:

تهاتر گاز و کالا ایران-ترکمنستان تداوم می‌یابد/ میزان صادرات کالای نفتی 5 برابر می‌شود

پدیدار با بیان اینکه 5 درصد ظرفیت تولیدات استصناء به خارج از کشور صادر می شود، اظهار داشت: امیدواریم طی سال جاری و سال آینده میزان صادرات را به 500 میلیون دلار برسانیم.

رضا پدیدار رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان صنعت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به برنامه تهاتر کالا با گاز کشور ترکمنستان با ایران گفت: طبق قراردادی که شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز با کشور ترکمنستان داشته اند ما در قبال بخشی از گازی که از این کشور وارد می کنیم به این کشور کالا صادر می کنیم.

وی افزود: طبق توافقی که وزارت خانه با استصناء داشته به جای پول گازی که باید به این کشور تحویل دهیم کالاهایی مثل لوله و تجهیزات ساخت انجمن را تحویل می دهیم و بخشی از گازی نیز که وارد کشور شده نسیه وارد شده و هنوز پول آن را پرداخت نکرده ایم.

پدیدار تصریح کرد: در حال حاضر به جای اینکه از عسلویه گاز را به شهرهای شمالی و شمال شرقی ارسال کنیم از کشور ترکمنستان وارد و کالا و پول پرداخت می کنیم.

وی اظهار داشت: تا کنون کشور ترکمنستان 2.2میلیارد دلار به ایران ارسال داشته اند  ولی میزان تجهیزاتی که ما تحویل داده ایم کمتر از یک چهارم است.  

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان صنعت نفت با اشاره به  امضای تفاهمنامه اخیر همکاری استصناء با رئیس انجمن سازندگان و کارآفرینان ترکمنستان اظهار داشت: بر اساس این تفاهمنامه توانمندی های طرفین در نمایشگاهی که به مناسبت معرفی تجهیزات صنعت نفت درعشق آباد برگذار شد پروژه هایی که در ترکمنستان مثل نفت و گاز ترکمن باشی فعال هستند توانمندی ما را دیده و قرار  بر این شد که سفارشات خود را به ما اعلام کنند.

 وی ادامه داد: در قراردادی که با بخش خصوصی ترکمنستان داشتیم قرار شد که موانعی مثل سفارش پیش پرداخت استاندارد و کمیت و کیفیت که بر سر راه وجود دارد، برداشته شود.

پدیدار خاطرنشان کرد: ما علاوه بر صادرات به ترکمنستان به کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، پاکستان، برخی کشور های عربی، مالزی، سنگاپور، شمال افریقا، سوریه و لبنان اضافه ظرفیت تولیدمان یعنی معادل  5 درصد را صادر می کنیم. 

وی اظهار داشت: در حال حاضر قراردادهای صادراتی ما در مجموع زیر 100 میلیون دلار است ولی امید داریم طی سال جاری و سال آینده میزان صادرات را به 500 میلیون دلار برسانیم.

کد خبر : ۳۰۱۰۶۷