خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به ایلنا مطرح کرد؛

صندوق بیمه بیکاری سینماگران هرگز تشکیل نشد/نگارش دستورالعمل‌ها برعهده صنوف است

asdasd
کد خبر : ۶۰۲۸۳۸

محمدمهدی حیدریان گفت: نظارت در سازمان سینمایی هدفمند و اصلاح شده است. نظام اکران جزء مواردی بود که اشکالاتی داشت و رها شدن اکران به صرف ایجاد منافع کوتاه‌مدت اقتصادی درست نیست لذا باید قاعده اکران به شکلی اصلاح شود که مخاطبان بالقوه؛ بالفعل شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدمهدی حیدریان (رئیس سازمان سینمایی) در نشست خبری صبح امروز (یکشنبه 20  اسفند ماه) خود گفت: سینما نیاز به یک برنامه مدون مشخص دارد و باید تک تک واحدهای صنفی و دولتی در یک راستا و هم‌افزا باشند لذا یک برنامه جامع تدوین شد که تا آخر هفته عرضه می‌شود.

وی با بیان این مطلب که هیچ اقدامی در سازمان سینمایی نباید خارج از برنامه جامع باشد، افزود: در سال گذشته تلاش کردیم تصدی‌گری را در دولت کم کنیم و اجرا را به بخش خصوصی بدهیم و صنف را تقویت کنیم.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: نظارت در سازمان سینمایی هدفمند و اصلاح شده است. نظام اکران جزء مواردی بود که اشکالاتی داشت و رها شدن اکران به صرف ایجاد منافع کوتاه‌مدت اقتصادی درست نیست لذا باید قاعده اکران به شکلی اصلاح شود که مخاطبان بالقوه؛ بالفعل شوند.

                             هر سه روز یک سالن سینما اضافه شده و هر سه روز یک فیلم تولید شده

حیدریان گفت: در سال گذشته هر سه روز یک سالن سینما به ظرفیت سینمایی کشور اضافه شد و البته تقریبا هر سه روز یک فیلم ساخته شد و تعداد تولید هم بالاتر رفت.

وی با اشاره به بحث‌های رایج در سینما در حوزه پروانه‌های ساخت و نمایش گفت: در بحث پروانه ساخت باید بحث امنیت شغلی نیز مورد توجه قرار بگیرد. پروانه ساخت در دو مرحله صادر می‌شود. یک مرحله موافقت اصولی است و بعد باتوجه به تهیه‌کننده‌ای که مسئول است، پروانه ساخت صادر می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی افزود: نظام ارتباطی بین سازمان سینمایی و صنوف اصلاح می‌شود.  باید همه اختلافات در حوزه فرهنگ و سینما در داخل صنوف حل شود لذا شورای صیانت در داخل خانه سینما تشکیل می‌شود.

 وی  ادامه داد: ما باید نسبت به سرمایه‌های مجهول‌الهویه مراقبت کنیم که در پروانه ساخت مراقبت خواهد شد اما در این بسته، راه‌های جدیدی را هم پیش روی تهیه‌کننده قرار می‌دهد. ازجمله ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری، اوراق منفعت، و... پیش‌بینی شده و در نظام‌نامه جدید اعلام خواهد شد. این امکان اگر درست برنامه‌ریزی شود، تمام مردم شرکای ما در مالکیت فیلم و سالن خواهند بود.

 حیدریان با اشاره به جشنواره فیلم فجر گفت: برگزاری جشنواره در همه شهرها یکی دیگر از برنامه‌هاست. ما باید عدالت فرهنگی را مدنظر قرار دهیم و حمایت و تلاش می‌کنیم که جشنواره‌های ملی ما در همه استان‌ها به نمایش دربیاید. تجربه جشنواره فجر امسال نشان داد که این نمایش‌ها در شهرها، ارزش زیادی از نظر معنوی خواهد داشت.

وی ادامه داد: در سال گذشته، بنیاد سینمایی فارابی برای اولین سال، پرداخت وام را از طریق بانک‌ها پیگیری کرد. در اعطای این وام‌های قرض‌الحسنه یا با سود 4 درصد، مشکلاتی وجود داشت اما در حال تسهیل این روند برای سال آتی هستیم. در این راستا، 60 درصد بودجه فارابی به مشارکت در حوزه تولید نیروهای جوان خلاق هزینه خواهد شد. این نیروها چشم امید و آینده سینمای ایران هستند.نظام ارتباطی بین سازمان و صنوف تغییراتی خواهد داشت. یکی از این تغییرات احیای شورای صیانت در خانه سینما خواهد بود. ما باید اختلافات احتمالی در حوزه‌ها را در داخل همان حوزه حل کنیم.

 حیدی در این‌باره افزود: وقتی نگاه به تولید استاندارد وجود دارد، نگاه جدی به ساماندهی حضور تجاری سینمای ایران خواهیم داشت. در همین مورد با وزارت صنعت، معدن و تجارت مذاکره شد و جایزه صادراتی برای این بخش پیش‌بینی شد. همچنین تلاش خواهیم کرد که در سال آینده نزدیک به 100 سالن به مجموعه سینمای ایران اضافه شود. در حوزه بازارهای منطقه‌ای و جهانی و همچنین اکران در سینمای کشورهای دیگر، مذاکراتی با وزارت امور خارجه انجام شده است که نتایج نهایی آن اعلام می‌شود تا بتوانیم آثارمان را در کشورهای دیگر به نمایش بگذاریم و از این طریق، افتخارآفرینی به نفع سینمای جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.

                                                     خبرنگاران باید زودتر فیلم‌ها را ببینند

 وی با اشاره به اینکه خبرنگاران باید فیلم‌ها را زودتر ببینند، افزود: انشالله آقای نجفی در سال آینده، سالن‌هایی در نظر بگیرند که همه فیلم‌ها توسط اصحاب رسانه و منتقدان دیده شود تا به یک تحلیل منصفانه و درست از فیلم‌ها برسیم تا بتوانیم در جهت پیشرفت سینما حرکت کنیم.همچنین اگر معتقدید کارگاه‌های آموزشی، ورک‌شاپ‌ها و... نیاز است، ما از آن پشتیبانی می‌کنیم.

 حیدریان درباره سوالی پیرامون تولید مشترک و تولید محتوا  با سایر کشورها گفت: در نظام‌نامه‌، اقدام جدی در این زمینه پیش‌بینی و در این زمینه مذاکراتی هم انجام شده است. همچنین در حوزه تولید محتوا ضعف جدی وجود دارد. ما شروع به فعالیت در این زمینه کرده‌ایم. در این حوزه یک شورای تخصصی بین سازمانی در بنیاد فارابی تشکیل شده است. در حال بحث و تبادل نظر درباره ایده‌ها و سوژه‌ها با سازمان‌ها هستیم تا آن‌ها را به تهیه‌کنندگان و... ارائه دهیم. امیدوارم که خروجی‌های قابل اعتنایی در این زمینه داشته باشیم. 

                                             واکنش حیدریان به تاثیر رضاداد بر تصمیمات وی و ممیزی فیلم‌ها 

وی درباره نقش علیرضا رضاداد در سازمان سنمایی گفت: آقای رضاداد از دوستان و همکاران نزدیک من در صداوسیما بودند و من از ایشان دعوت به همکاری کردم. این همکاری به اوایل سال 81 و 82 باز می‌گردد.به دلیل اینکه ایشان بازنشست هستند، امکان استفاده از ایشان در پست‌های مدیریتی وجود ندارد و به این دلیل، ایشان حکم مشاوره دارند و هرجا که نیاز است ورود می‌کنند. باید توجه کرد که در سازمان سینمایی کارهای متعددی وجود دارد و ما نیاز به همکاری با عزیزان بسیار زیادی داریم. نقش ایشان در حوزه مشاوره و همچنین مسئولیت‌هایی است که مستقیما به ایشان داده می‌شود.

حیدریان در پاسخ به سوالبی درباره ممیزی مجدد فیلم‌های جشنواره فجر در زمان اکران گفت: چون امسال همه فیلم‌ها توسط همه اعضای شورای پروانه نمایش دیده شده است، از نظر من، نیاز مجددی به بررسی آثار وجود ندارد؛ مگر آنکه تهیه‌کننده بخواهد تغییر جدیدی در فیلم ایجاد کند.درباره فیلمی که ممکن است دچار سوءتفاهمی در جشنواره شده باشد، در موارد بسیار معدود، شاید یک یا دو مورد، ممکن است ملاحظاتی وجود داشته باشد.

 رئیس سازمان سینمایی درباره شفاف‌سازی هزینه‌های جشنواره فجر گفت: عزم ما بر شفاف‌سازی است. ما درباره اکران و همچنین مسائل دیگر، سوالاتی در حوزه شفاف‌سازی وجود دارد که تا آخر هفته در سامانه دسترسی آزاد پاسخ داده می‌شود. درباره جشنواره فجر، آقای داروغه‌زاده عزم جدی بر مدیریت هزینه‌ها داشتند و ما حداکثر 40 درصد بودجه جشنواره 95 را در جشنواره 96 هزینه کردیم. همچنین در این هفته جلسه‌ای برگزار خواهد شد که به نوعی بررسی جشنواره گذشته و به نوعی شورای سیاست‌گذاری جشنواره سال آتی خواهد بود. همچنین در این جلسه بر ابقا یا تغییر دبیر سال آتی فجر تصمیم گرفته می‌شود که البته بنده نظری در مخالفت برای ابقای ایشان ندارم.

                                                                هیچ بدهی به انجمن سینمای جوان  نداریم

وی درباره مشکل بودجه و سوالاتی درباره انجمن سینمای جوان، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و مدرسه ملی سینما گفت: درباره سینمای جوان، بدهی به سینماگران پرداخت شده است. البته بودجه مساله عمومی ما در تمام بخش‌های سینمایی است؛ اگرچه درصد بودجه دریافتی ما از سازمان برنامه و بودجه، 74 درصد است. به تناسب، تمامی زیرمجموعه‌ها بودجه‌های خود را دریافت کرده است. نه در حوزه سینمای جوان و نه در مرکز گسترش و... بنایی بر تعطیلی نخواهد بود. ما تا آخر سال بدهی‌ای به سینماگران نخواهیم داشت. علاوه بر این، ما در سال آینده، دفاتر انجمن را گسترش جدی خواهیم داشت. ما حتما به انجمن سینمای جوان نیاز داریم. البته در جایی که بخش خصوصی وجود دارد، ما ورود نمی‌کنیم اما انجمن با مرکز رسانه‌های دیجیتال ارشاد تفاهم کرده است که بتواند آموزش فیلمسازی آنلاین را نیز به عنوان یک آموزش عمومی مدنظر قرار دهد.در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی جلسات خوبی برای سال آینده برگزار شده است و ما یک جهش معقول را با ایجاد معاونت اندیشه انتظار داریم. مرکز گسترش باید در حوزه مستندهای سینمایی و انیمیشن تمرکز خواهد کرد. ما در حوزه انیمیشن پتانسیل ویژه‌ای داریم که باید به سامان برسد. ما از این روند حمایت می‌کنیم.

 وی ادامه داد: درباره تعطیلی مدرسه ملی سینما، بنایی بر تعطیلی ندارد. اکنون خروجی مراکز آموزشی 2000 دانشجوی فیلمسازی است، بنابراین آموزش در مدرسه ملی، اولویت ما نیست. وظیفه مدرسه دو مورد خواهد بود: ارتقای مهارت دانش‌های جدید در حوزه سینماست و دوم نیز ایجاد ارتباط با دانشجویان رشته سینما و هدایت آن‌هاست. در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با 9 دانشگاه امضا شده است و همکاری‌هایی نیز با خانه سینما انجام خواهد شد.

                           وجود هنر و تجربه ضروری است اما نه به شکل موجود/واکنش به اعتراض احمد نجفی

حیدریان درباره وضعیت هنر و تجربه گفت: از نظر من ضروری‌ست برای سینمایی که باید فرمول اقتصادی خود را حفظ کند اما باید توجه کرد که از فرمول هنر و تجربه را نداشته باشیم، به سرعت دست سینماگران از ابداعات خالی خواهد شد. معنای هنر و تجربه این نیست که یکسری فیلم که نمی‌تواند اکران شود، در آن بخش نمایش داده شود. هنر و تجربه به کار اول و دوم یک فیلمساز ربطی ندارد، بلکه باید کاری نو و ویژه باشد. ما در توافقاتی با 31 استان، حداقل 20 استان را اجبار کردیم که آثار هنر و تجربه را نمایش دهند؛ اما با یک روال منطقی. ان شالله در سال آینده، هنر و تجربه در سطح وسیع‌تر اما منطقی نمایش داشته باشد.

 حیدریان در پاسخ به سوالی  پیرامون   اعتراض احمد نجفی به وضعیت اکران فیلمش گفت: طبیعی است که این روش را نمی‌پسندم چراکه این روش، یک روش فرهنگی نیست. ما موضوع اکران را به دقت بررسی می‌کنیم اما نمی‌توانیم یک سالن سینمای 300 نفری را به زور برای فیلمی نگه داریم که به حق یا ناحق دو بلیت فروخته است. مورد دیگر اینکه در نظام‌نامه اکران در حال تلاش هستیم که فیلم‌ با مخاطبین متفاوت  با شرایط متفاوتی اکران شود که به دست افراد مورد نظر برسد. یکی از اقدامات رده‌بندی سنی فیلم‌ها، نظارت بر کارگروه اکران و امکان شکایت از روند اکران، گروه هنر و تجربه و... ازجمله برنامه‌هاست. البته دیدم که فرد دیگری هم درباره اقدام مشابهی سخن گفته بودند. این روند درستی نیست. من به آقای نجفی گفته‌ام که همه فیلم‌ها برای اصحاب رسانه نمایش داده شود تا شما بتوانید به فیلم‌ها کمک کنید که مخاطبان خود را پیدا کنند.

                                           صندوق بیمه بیکاری سینماگران هرگز تشکیل نشد

حیدریان در پاسخ به سوال ایلنا، درباره آخرین وضعیت صندوق بیمه بیکاری که در  زمان ایوبی تشکیل شد و همچنین صدور مجوز برای دفاتر فیلمسازی گفت: صندوق بیکاری هیچ وقت تاسیس نشده است و به لحاظ قانونی نیز امکان تاسیس مجزا نیست. شرط استفاده از این صندوق هم آن است که شما یک کارفرمایی داشته باشید و مسائل مرتبط با آن را رعایت کنید لذا نمی‌توانیم از این صندوق در سینما  استفاده کنیم. بنابراین این مشکل باید در خانه سینما حل شود. برای این منظور نیز خانه سینما باید دارای منابع پایدار مالی باشد تا بتواند به اهالی صنف رسیدگی کند. در این زمینه در سال جاری، بیمه تمامی سینماگران مدنظر قرار گرفت و اقدامات دیگری نیز پیش‌بینی شده است. لذا ما در حال کمک به خانه سینما برای ایجاد منابع پایدار هستیم اما کار اساسی‌تر در این زمینه، تامین امنیت شغلی است. اینکه تهیه‌کننده‌ای خانوادگی فیلم تولید کند و به صنعت سینما توجه نکند، کاری از پیش نمی‌بریم. ما در نظام‌نامه جدید و در شورای پروانه ساخت به استفاده از افراد با شماره پروانه صنفی تاکید خواهیم کرد.

                           نگارش دستورالعمل‌ها بر هده صنوف است/مدیرعامل خانه سینما 18 شغل ندارد

 وی ادامه داد: درباره نوع رابطه سازمان سینمایی با صنوف اینگونه خواهد بود که نگارش دستورالعمل‌ها و ضوابط و همچنین اجرای آن برعهده صنف، تصویب و نظارت بر اجرای آن برعهده سازمان سینمایی است. به عنوان مثال بحث‌های مربوط به نظام تهیه‌کنندگی با تهیه‌کنندگان انجام شده است و در ابتدای سال آینده اجرایی می‌شود.

 وی در پاسخ به این سوال که منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما چرا باید  18 شغل داشته باشد، گفت: در خانه سینما یک مدیرعامل وجود دارد که در دوره بعد تغییر می‌کند. ایشان در جلسات شرکت می‌کنند و این عضویت در شورا، شغل محسوب نمی‌شود بلکه باید به دلیل جایگاهشان در صنوف، در جلسات شرکت کنند؛ قطعا در این جلسات، رییس یکی از صنوف نمی‌تواند به نمایندگی از همه صنف‌ها صحبت کند. ضمن اینکه توجه کنید که عضویت در شورا و شرکت در جلسات مرتبط با وظیفه حمایت از سینماگران شغل محسوب نمی‌شود. ایشان در جلسه شرکت می‌کنند و سپس با تمام صنوف جلسه می‌گذارند. انصافا آقای شاهسواری امانت‌دارانه در این زمینه فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز