خبرگزاری کار ایران

از حواشی کنسرت فرزاد فرزین تا دل‌شکستگی ۵ ساله برای فرج علیپور

asdasd
کد خبر : ۶۰۱۸۱۱

هفته اخیر موسیقی ایران با اتفاقاتی چون «حواشی کنسرت فرزاد فرزین در سبزوار»، «قول دفتر موسیقی برای پیگیری سرقت‌های حوزه موسیقی»، «هفته موسیقی خراسان و تقدیر از عثمان محمدپرست» و بسیاری اتفاقات دیگر همراه بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طی هفته گذشته خانواده زنده‌یاد همایون خرم با انتشار متنی، ضمن گلایه از سرقت‌های عرصه موسیقی، از این حرکت «غیرقانونی و غیراخلاقی» انتقاد کردند. رضا خرم در این‌باره گفت: آنقدر حجم آثاری که از پدرم به نازل‌ترین و بدترین شکل ممکن و بدون اجازه از صاحبان قانونی آثار اجرا شده، زیاد است که ما مجبور به انتشار نامه‌ای در این خصوص شدیم.

به دنبال انتشار این نامه؛ آقای فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی) با ما تماس گرفت و گفت «اگر تعدی به آثار هر کسی در حوزه موسیقی صورت بگیرد به طور جدی پیگیری خواهند کرد؛ در واقع جلوی فعالیت‌های‌ کسانی که آثاری را به طور غیرقانونی منتشر کرده‌اند، خواهیم گرفت و اجازه کنسرت به آنها نخواهیم داد و هر آنچه از دستمان بربیاید برای جا انداختن این فرهنگ که هر اثر فرهنگی صاحب دارد، انجام خواهیم داد و بدانید که در این مسیر تنها نیستید و ما همراه شما هستیم.»

از حواشی کنسرت فرزاد فرزین تا دل‌شکستگی ۵ ساله برای فرج علیپور

اتفاق دیگر حوزه موسیقی در هفته گذشته آغاز فستیوال «موسیقی الکترونیک تهران» بود که با حاشیه‌هایی همراه بود. این فستیوال بالاخره با حذف چهار گروه از 15 اسفند آغاز شد و قرار است تا 18 اسفند ادامه داشته باشد.

این در حالی است که پیش از این قرار بود نخستین فستیوال موسیقی الکترونیک تهران از شنبه 12 اسفندماه در پردیس چارسو آغاز شود، اما برخی حواشی باعث شد 4 شرکت کننده از جدول اجراهای این فستیوال حذف شوند و زمان برگزاری آن نیز سه روز به تعویق بیافتد.

از حواشی کنسرت فرزاد فرزین تا دل‌شکستگی ۵ ساله برای فرج علیپور

خبر جالب دیگر عرصه موسیقی، اعلام تجلیل از مقام هنری عثمان محمدپرست، پیشکسوت دوتار نوازی خراسان در هفته موسیقی خراسان در تهران است. هفته موسیقی خراسان با عنوان «نوای غربت موسیقی خراسان» قرار بود 14 تا 18 اسفندماه در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شود که کنسرت‌های روز 14 و 15 این هفته موسیقایی به 16 و 17 اسفندماه موکول شد.

روز 16 اسفند گروه موسیقی «صبا» به سرپرستی خلیل شیری ساعت 18:30، 17 اسفند گروه‌های موسیقی «پیوند تربت» به سرپرستی عباسعلی اسماعیلی ساعت 17:30 و «دل شیدا» به سرپرستی غلامحسین سلامی ساعت 18:30  و گروه‌های موسیقی «ژنده پیل» به سرپرستی احمد شامی شهدآبادی و «سیمرغ» به سرپرستی میثم قومورلو 18 اسفندماه ساعت 17:30 و 18:30 به اجرای موسیقی منطقه خود خواهند پرداخت.

مراسم اختتامیه این هفته موسیقایی روز 18 اسفندماه بعد از اجرای دو گروه موسیقی برگزار خواهد شد که در بخشی از این مراسم از عثمان محمدپرست پیشکسوت دوتارنوازی ایران تجلیل خواهد شد.

از حواشی کنسرت فرزاد فرزین تا دل‌شکستگی ۵ ساله برای فرج علیپور

از اتفاقات دیگر حوزه موسیقی در هفته گذشته می‌توان به اعتراض فرج علیپور خواننده و نوازنده کمانچه لری به ممنوع‌التصویری 5 ساله‌اش در صداوسیما اشاره کرد. فرج علیپور که دی ماه امسال به عنوان چهره ماندگار موسیقی نواحی کشورمان مورد تقدیر قرار گرفت، 5 سال است که به خاطر یک پیام تبریک در صداوسیما ممنوع‌التصویر و صدا است.

فرج علیپور در گفتگو با خبرنگار ایلنا در این‌باره گفت: اگر یادتان باشد آقای سالار عقیلی یکی دو سال قبل به استودیو شبکه «من و تو» رفته بود و مصاحبه انجام داده بود ولی آقایان نخواستند که مشکلی برای این دوستان به‌وجود بیاید و نیامد. البته خوشحالیم که اتفاق دیگری برای این دوستان پیش نیامد اما من که یک فعال موسیقی نواحی هستم و پا به استودیوی شبکه «من و تو» هم نگذاشته‌ام و بدون اینکه بدانم از طریق یک دوربین در رستورانی در برلین پیام تبریک عید به مردم را داده بودم، باید با چنین برخوردی مواجه شده و از رسانه کشورم کنار گذاشته شوم.

از حواشی کنسرت فرزاد فرزین تا دل‌شکستگی ۵ ساله برای فرج علیپور

انتصاب دبیر و شورای سیاست‌گذاری یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در هفته‌ای که گذشت اتفاق افتاد. سیدمجتبی حسینی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در حکمی احمد صدری را به عنوان دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران منصوب کرد.

همچنین فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران)، اعضای شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره را منصوب کرد. به این ترتیب علی اکبر شکارچی، محمدرضا علیزاده، بهرام جمالی و احمد صدری طی احکام جداگانه‌ای به عنوان شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره انتخاب شدند.

از حواشی کنسرت فرزاد فرزین تا دل‌شکستگی ۵ ساله برای فرج علیپور

متروی تهران نیز مجموعه اجراهایی را با عنوان «آوای سرزمین من» در دوازده ایستگاه مترو ترتیب داده بود. به مناسبت برگزاری سومین نمایشگاه توانمندی روستائیان و عشایر، اجراهایی با عنوان «آوای سرزمین من» در ایستگاه‌های منتخب مترو تهران برگزار شد. هدف از اجرای این برنامه نیز پاسداشت گویش‌ها، آداب، رسوم، سنت‌ها و فرهنگ‌های ایرانی بود. به همین منظور در 12 ایستگاه متروی تجریش، شهید بهشتی، قیطریه، امام حسین (ع)، امام خمینی (ره)، دروازه شمیران، ارم سبز، شهدا، دروازه دولت، میدان جهاد، میدان آزادی و تئاترشهر میزبان مسافران شهر زیرزمینی در اجرای هنرمندان عرصه موسیقی اقوام مختلف است.

مجموعه اجراهای «آوای سرزمین من» از روز شنبه همین هفته 12 اسفند آغاز شد و تا چهارشنبه 16 اسفند ادامه پیدا کرد که طی آن هر روز در دو نوبت، صبح از ساعت ۱۰ تا ۱۲ و عصر از ساعت ۱۴ تا ۱۷ برای مسافران متروی تهران به اجرای موسیقی و حرکات آئینی پرداختند.

از حواشی کنسرت فرزاد فرزین تا دل‌شکستگی ۵ ساله برای فرج علیپور

حواشی لغو کنسرت فرزاد فرزین و تکذیب دوباره آن از دیگر اتفاقات هفته اخیر است. به دنبال انتشار گفتگوی کوتاهی از رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار مبنی بر لغو شدن کنسرت فرزاد فرزین در این شهر، ساعتی قبل خود این مقام مسئول این موضوع را تکذیب کرد.

گفتگویی از محمدعلی آبادی (رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار) با خبرنگار ایرنا منتشر شده که در آن علی آبادی گفته است: «مجوز برگزاری براساس اجرای صحنه‌ای بوده اما موسسه مجری تصمیم به برگزاری کنسرت به شکلی دیگر داشته است. با وجود اخطارها و پیگیری‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار این تخلفات برطرف نشد از این رو با تصمیم امام جمعه و هماهنگی دادستان سبزوار این کنسرت لغو شد. لغو این برنامه در حالی صورت گرفت که بیشتر بلیت‌های آن خریداری شده است.»

این در حالی است که به دنبال انتشار این خبر در فضای مجازی، ساعتی قبل خبری دیگری روی خروجی سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان خراسان رضوی قرار گرفت که طی آن محمد علی‌آبادی (رئیس اداره ارشاد سبزوار) تاکید کرده «اجرای صحنه‌ای موسیقی فرزاد فرزین لغو نشده است.

از حواشی کنسرت فرزاد فرزین تا دل‌شکستگی ۵ ساله برای فرج علیپور

اعتراض کیوان ساکت به لابی محفلی برای انتخاب مدیرکل دفتر موسیقی نیز از دیگر اتفاقات جامعه موسیقی بود. کیوان ساکت در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: آنچه در این شرایط به آن احتیاج داریم، حضور همه هنرمندان و نظرخواهی از آنهاست. ما نباید اجازه دهیم یک جمع کوچک تمام سکان موسیقی و تصمیمات آن را به شکلی در دست بگیرد که هر چیزی اتفاق می‌افتد تنها به نفع مصالح آنها باشد.

 در ادامه افزود: امروز ما شاهد آن هستیم که جمعی متشکل از چند نفر قصد دارند نظر خودشان را به وزیر ارشاد القاء کنند. دلیل چنین کاری هم این است تا شخصی به عنوان مدیرکل دفتر موسیقی؛ تصدی امور را برعهده بگیرد که درست در مسیر خواسته‌های این چند نفر پیش برود. این شیوه برخلاف جریان طبیعی و روال دموکراتیک یک انتخاب درست محسوب می‌شود. این مرتبه باید این زنهار را به آقای وزیر محترم بدهیم که مراقب این حرکت ناپسندیده باشند تا رای و نظر شخصی عده‌ای بر رای و نظر تمامی هنرمندانی که در این مملکت در حال زحمت کشیدن هستند، غالب نشود.

از حواشی کنسرت فرزاد فرزین تا دل‌شکستگی ۵ ساله برای فرج علیپور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز