خبرگزاری کار ایران

راهنمای سفر به قشم؛ سرزمین شگفتی‌ها؛

ستاره‌ای در اینجا سقوط کرده است+عکس و فیلم

asdasd
کد خبر : ۶۰۱۷۵۶

این سفر، سفر به سرزمین شگفتی‌هاست. سفری از یاد نرفتنی به بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس. قشم؛ نه برای خرید، بلکه برای دیدن آثار طبیعی عجیبی که تمام گردشگران را مبهوت کرده است. سفر به قشم، سفری به‌یادماندنی است که همتای دیگری ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از بهترین دیدنی‌های تمام ایران، شگفتی‌های طبیعی قشم است؛ جایی که سنگ و خاک به اشکال عجیبی درآمده و تنها ژئوپارک طبیعی ایران و خاورمیانه که به ثبت جهانی رسیده را شکل داده است. جزیره‌ای است با یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع شگفتی و زیبایی طبیعی که دیدنی‌هایش با تمام آنچه در دیگر نقاط ایران دیده‌اید، متفاوت است و سفر به آن بی‌اغراق یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای‌ زندگی‌تان خواهد بود. در قشم سنگ، نمک، خاک، آب و باد همکاری شگفت‌انگیز خود، عجایبی را به‌وجود آورده‌اند که دیدن‌شان هوش از سر هر مسافری می‌برد. قشم یکی از ارزشمندترین گنج‌های طبیعت ایران است که باید بسیار مراقبش بود.

 

فهرست گشت‌وگذار

دره ستاره‌ها: قدیمی‌های قشم می‌گفتند این منطقه برای این خیلی عجیب است و زمین به این شکل درآمده، چون ستاره‌ای در آن سقوط کرده است. برای همین هم به آن ستاره افتاده یا به زبان محلی خودشان «استار افتیده» می‌گویند. دره ستاره‌ها حاصل پدیده زمان‌بر فرسایش است؛ آب و باد، خاک و سنگ‌‌ها را در بخشی از جزیره فرسایش داده و دره‌ای شگفت‌انگیز و زیبا خلق کرده است. شکل ویژه این دره و انواع پدیده‌هاى فرسایش موجود در آن باعث شده تا وقتی باد در لابه لای آن‌ها می‌پیچد، صدایی تولید کند که از قدیم برای اهالی ترسناک بوده است. دره ستارگان در ۱۵ کیلومتری شهر قشم، در جاده کناره جنوبی جزیره و در روستای «برکه‌خَلَف» قرار دارد.

ستاره‌ای در اینجا سقوط کرده است+عکس و فیلم

دره ستاره‌ها

دره تندیس‌ها: انگار این‌جا مقبره غول‌هایی بوده که زمانی در جزیره قشم زندگی می‌کرده‌اند. سطح بیشتر دره از ترک‌های گلی پوشیده شده و از نظر ساختاری تقریبا شبیه دره ستارگان است با این تفاوت که وسعت بیشتری داشته و تراکم پدیده در آنجا کمتر ولی فراوانی بیشتری دارد. در این دره از سنگ، به وسیله فرسایش تندیس‌هایی تراشیده شده که چشم‌اندازی بسیار زیبا را در منطقه ایجاد کرده است. نکته‌ای که در این منطقه بسیار حائز اهمیت است بکر و دست نخورده بودن این منطقه است به طوری که تمام تندیس‌ها در اشکال طبیعی و بدون دستکاری باقی مانده‌اند. دره تندیس‌ها در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر قشم و در جنوب‌غربی روستای طبل قرار دارد.

ستاره‌ای در اینجا سقوط کرده است+عکس و فیلم

دره تندیس‌ها

تنگه چاهکوه: تنگه‌ای باریک و بلند، با اشکال عجیب و غریبش، یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی قشم است. چاهکوه در واقع تنگه‌ای است از ماسه‌های سنگی که فرسایش، حفره‌ها، درزها و بریدگی‌های بسیار زیبایی در آن‌ها ایجاد شده که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. دلیل نامگذاری چاهکوه، وجود چاه‌هایی است که به‌دست اهالی روستای چاهو در ابتدای دره حفر شده است. از آنجا که با توجه به گرم و خشک بودن منطقه، آب شیرین ذخیره شده ارزش بالایی دارد، این چاه‌ها محل ذخیره آب باران است. این کانال ها و چاه‌ها، قدمتی باستانی دارند و از زمان‌های دور برای تامین آب شیرین اهالی این بخش از جزیره مورد استفاده قرار داشته است. چاهکوه را می‌توانید در فاصله ۸۵ کیلومتری شهر قشم و در جنوب‌غربی روستای «چاهوی شرقی» ببینید.

ستاره‌ای در اینجا سقوط کرده است+عکس و فیلم

تنگه چاهکوه

جزایر ناز: اینجا تنها محلی است که با پای پیاده و یا با خودروی شخصی می‌توان تا فاصله یک کیلومتری داخل آب‌های خلیج همیشه فارس را پیمود و از این شرایط ویژه به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری قشم، بهره و لذت کافی برد. در این منطقه، در زمان جزر با پس‌روی کامل آب دریا، برای مدت کوتاهی باریکه‌ای از خشکی، جزیره را به ساحل قشم وصل می‌کند. این جزایر در ۲۲ کیلومتری شهر قشم، در نزدیکی سواحل شرقی قرار گرفته و از ساحل حدود یک کیلومتر فاصله دارد.

ستاره‌ای در اینجا سقوط کرده است+عکس و فیلم

جزایر ناز

کورکورا کوه: این منطقه خارج از محدود اصلی ژئوپارک قرار دارد، ولی به دلیل زیبایی‌اش به عنوان یکی دیگر از سایت‌های اصلی ژئوپارک مورد قبول یونسکو واقع شده است. ساختار عمومی منطقه، تپه ماهورهایی است که بیشتر از جنس مارن و به دلیل فرسایش توسط آب‌های جاری دره‌ها و تنگه‌های بین آن‌ها ایجاد شده است. کورکورا کوه، در روستای «گیاهدان» قرار دارد و از جاده شمالی جزیره قابل دسترسی است.

جنگل حرا: یکی از شگفت‌انگیزترین جنگل‌های جهان، حرا یا مانگرو است که ریشه در آب شور دریا دارد. اینجا جنگلی است از درختچه‌های مانگرو که انگار روی آب شناورند. می‌توانید قایقی اجاره کرده و در این جنگل زیبا روی آب بگردید. وجود پرنده‌های زیبا کنار این جنگل، باعث شده تا منظره آن زیباتر شود. جنگل حرای قشم یکی از جلوه‌های کمیاب طبیعت است که تنها در برخی نقاط جهان به چشم می‌خورند. برای رسیدن به آن باید باید وارد جاده جنوبی شوید. از شهر قشم تا جنگل حرا حدود ۵۰ کیلومتر راه دارید.

ستاره‌ای در اینجا سقوط کرده است+عکس و فیلم

جنگل‌های حرا

غارهای خَربَس: این غارها از شاهکارهای زمین‌شناسی قشم هستند که داخلش پر است از دهلیز، تالار، چشمه و اتاق‌های متعدد. در این غارها نقش و نگارهای باستانی انسان قرار دارد. بیرون و درون غار شکل و نقش بسیار رمزآلودی دارد. قصه‌های مختلفی در مورد آن وجود دارد که اغلب نشان از کاربرد مذهبی آن دارد. برای تماشای این غار دیدنی باید از ظهر قشم ۱۵ کیلومتر در جاده جنوبی برانید. این غار در سمت راست جاده قشم به روستای خربس و روستای رمچاه قرار دارد.

ستاره‌ای در اینجا سقوط کرده است+عکس و فیلم

غارهای خربس

بام قشم: دشت نسبتا وسیعی با ارتفاع بیش از ۱۲۰متر با چشم‌اندازی زیبا قرار دارد که از بالای آن می‌توانید جنگل حرا، دره تندیس‌ها و ساحل خلیج‌فارس را ببینید. اینجا فلاتى نیمه مرتفع است که گسترده‌ترین بخش مرتفع جزیره را تشکیل مى‌دهد و چشم‌انداز بى‌نظیرى را مى‌توان از فراز آن شاهد بود. بخش‌هاى مرتفع به‌طور عمده از سنگ آهک سخت ـ که شامل پوسته‌هاى صدف فراوان است ، تشکیل شده و در دامنه‌ها و حاشیه‌هاى ارتفاعات، ماسه سنگ سست همراه با مارن و سیلت مشاهده مى‌شود که به شدت فرسایش یافته‌اند. گفته مى‌شود در گذشته، مردم روستاهاى پیرامون بام قشم در فصل تابستان براى فرار از شرجى و گرما به این منطقه روى آورده‌اند. این پدیده در بخش غربى جزیره و در حد فاصل شمال و جنوب جزیره بین دو روستای بندر سلخ و روستاى طبل قرار دارد. ارتفاعات موسوم به بام قشم قرار دارد.

ستاره‌ای در اینجا سقوط کرده است+عکس و فیلم

غار نمکدان

غار نمکدان: یکى از زیباترین جلوه‌هاى طبیعت در این جزیره زیبا و رویایى ایران است. وجود رگه‌های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور منظره‌ای زیبا را پیش چشم‌تان می‌آورد. جریان آب نمک در کف غار نیز از منظره‌های دلپذیر غارهای نمکی جزیره قشم است. رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غارها سبب فروچکیدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قندیل‌ها می‌شود و شکل آن را پیوسته تغییر می‌دهد. این غار که یکی از طولانی‌ترین غارهای نمکی جهان است، در بخش جنوبى جزیره و در منتهى‌الیه غربى و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از شهر قشم قرار گرفته است.

ستاره‌ای در اینجا سقوط کرده است+عکس و فیلم

دولاب

دولاب: این منطقه روی کوهپایه شمالی غار نمکدان قرار گرفته است. رگبارها و بارندگی‌های فصلی در اینجا، شبکه‌ای پیچیده از آبراهه‌ها و رودها ایجاد کرده، این شبکه آبراهه تودرتو و پیچیده است، اگر آشنای محلی همراه‌تان نباشد، ممکن است گم شوید.

 

مسیر رسیدن:

اگر از تهران راهی بندرعباس هستید، ۱.۲۸۷ کیلومتر با آن فاصله دارید.

  • مسیر زمینی (تا بندرعباس):

    زمان: - حدود ۱۶ ساعت

    قیمت اتوبوس: ۸۹ هزار تومان

وسیله شخصی: باید تا بندرعباس بروید و از آن‌جا سراغ یکی از اسکله‌های باهنر یا حقانی را بگیرید. اتوبوس‌های دریایی، شما را در عرض ۴۵ دقیقه به قشم می‌رسانند. این کشتی‌ها از شش صبح تا ۱۱ شب در این مسیر در حرکتند. می‌توانید خودروی شخصی خود را هم به جزیره ببرید؛ برای این کار باید از بندرعباس به سمت اسکله بندر پل بروید و از آن‌جا سوار شناور شده، در قشم پیاده شوید. این شناورها در تمام طول ۲۴ ساعت در مسیر قشم در رفت‌وآمدند.

اتوبوس: از تمام ترمینال‌های شهرهای بزرگ ایران می‌توانید با اتوبوس به بندرعباس بروید. بلیت‌های اتوبوس را می‌توانید در آدرس payaneh.ir/fa خریداری کنید.

 

  • سفر هوایی (تا بندرعباس):

    زمان: حدود یک ساعت و نیم

    قیمت: از ۲۸۸هزار تا ۴۰۰هزار تومان

  • سفر هوایی (تا قشم):

    زمان: حدود یک ساعت و نیم

    قیمت: از ۲۵۰هزار تا ۴۵۰هزار تومان

هم بندرعباس و هم قشم فرودگاه دارند و می‌توانید از تمام فرودگاه‌های کشور، مستقیم خود را به آن‌جا برسانید. در بندرعباس باید به اسکله‌های باهنر یا حقانی رفته و از آن‌جا راهی قشم شوید.

 

  • سفر ریلی (تا بندرعباس):

    زمان: حدود ۲۰ ساعت

    قیمت: تا ۱۴۰ هزار تومان

مسیر تهران به بندرعباس و بالعکس هر روز چند قطار دارد. از شهرهای بزرگ ایران هم می‌توانید مستقیم با قطار به بندرعباس بروید. رزرو بلیت قطار را در سایت raja.ir انجام دهید.

حجم ویدیو: ۴۰.۲۲M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۳:۵۵ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز