خبرگزاری کار ایران

در بازار تبریز می‌توانید هم خرید کنید و هم گشت‌وگذار؛

خرید و تفرج زیر طاق و گنبدهای مقرنس+ فیلم و عکس

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۳۱۴

خیلی‌ها برای خرید ترجیح می‌دهند به یکی از مناطق آزاد کشور بروند و سری به پاساژهای مدرن آن‌ها بزنند، اما خرید در یک بازار تاریخی که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده، می‌تواند یک تجربه فراموش‌نشدنی باشد. خرید در بازار تبریز، گشت‌وگذاری لذت‌بخش است در دل تاریخ.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تبریز در روزگاران دور بر سر راه جاده ابریشم بود. جایی که هزاران کاروان در مسیر شرق به غرب و بالعکس از آن عبور می‌کردند و همین هم باعث شد تا بازاری در این این شهر پا بگیرد که حالا از مهم‌ترین بازارهای جهان است. بازاری که حالا با یک کیلومترمربع مساحت، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده سنتی جهان لقب گرفته و در فهرست آثار یونسکو به ثبت رسیده است. بازاری که تاریخ پرنشیب و فرازی به خود دیده است. ۳۰۰ سال پیش زلزله ویرانگر تبریز آن را نابود کرد و وقتی نجفقلی‌خان دنبلی حاکم وقت تبریز دستور به بهسازی آن داد، دوباره از دل خاکستر بیرون آمد. این بازار یکی از شاهکارهای معماری جهان است. جایی که طرح و نقش‌های هزار رنگ در میان فضایی از خشت و گل، شما را به هزارتوی سنت رهنمون می‌کند. بازار تبریز جای خوبی برای خرید شماست؛ مکانی با تیمچه‌ها و سرا‌ها و گذر‌هایی که در آن می‌توانید هرآن‌چه لازم دارید تهیه کنید؛ هم خرید کنید و هم از دیدن طاق‌ها و گنبدهای مقرنس و سازه‌های آجری با آرایش منظم‌شان، لذت ببرید.

 

فهرست گشت‌وگذار

شهر تبریز جدای از بازار بزرگ آن، پاساژهای خوبی هم برای خرید دارد. می‌توانید پس از گشت وگذار و خرید در بازار، سری هم به آنها بزنید؛ جاهایی مثل مرکز خرید لاله پارک، مجتمع  تجاری پردیس، مرکز خرید جواهر و برج بلور.

راسته بازار: این‌جا بزرگ‌ترین و کامل‌ترین بخش بازار تبریز از نظر تنوع اصناف و اجناس است. مکانی پر از  تیمچه‌ها و سراها که در آن انواع اقلام موردنیاز را با ارزان‌ترین قیمت می‌توانید پیدا کنید. مهم‌ترین بخش‌های این بخش از بازار تبریز که حتما باید به آن‌ها سر بزنید، سراهای حاج‌حسین میانه، سرای حاج‌سیدحسین کهنه، کمپانی، خان، دودری میانه، دودری مدقالچی، کچه‌چیلر، درعباسی و میرزاجلیل است. تیمچه‌های حاج‌تقی، حاج‌شیخ، حاج‌صفرعلی، حاج‌محمدقلی و دالان‌خان را هم ببینید که هم زیبایی خاصی دارند و هم جای خوبی برای خرید هستند.

بازار امیر: میرزامحمدخان امیرنظام زنگنه، لقب امیرنظام خود را در دوره فتحعلی‌شاه قاجار به دست آورد. او چند سالی در دستگاه عباس‌میرزای نایب‌السلطنه خدمت می‌کرد و با همین لقی، فرماندهی کل قشون آذربایجان را به عهده داشت. امیرنظام بانی ساخت یکی از زیباترین بخش‌های بازار تبریز است؛ بازار امیر که امروزه از مراکز اصلی تجارت و صادرات فرش، لباس، بورس طلا و جواهر است. تاریخ بنای این بخش از بازار را ۱۲۵۵ قمری (حدود ۱۲۱۷خورشیدی) ذکر کرده‌اند. جایی که حالا بسیاری از تبریزی‌ها برای خریدن طلا و جواهر و خرید عروسی به آن‌جا می‌روند. از آن‌جا این مکان بورس خرید است، می‌توانید وسایل مورد نیازتان را با قیمتی پایین‌تر از جاهای دیگر بخرید.

خرید و تفرج زیر طاق و گنبدهای مقرنس+ فیلم و عکس

قهوه‌خانه شتربان (آقا اسرافیل) که زنان هم می‌توانند به راحتی در آن بنشینند و چای بنوشند

تیمچه مظفریه: امکان ندارد که کسی برای دیدن بازار تبریز برود و از دیدن تیمچه مظفریه بگذرد. یادتان باشد که حتما باید به این تیمچه زیبا سر بزنید تا از دیدن معماری آن کیف کنید. این تیمچه که معروف‌ترین بخش بازار تبریز است، در زمان ولیعهدی مظفرالدین میرزای قاجار در سال ۱۳۰۵ قمری (حدود ۱۲۶۶ خورشیدی) ساخته شده. شکل و شمایل تیمچه مظفریه، امروز هم تقریبا همانی است که حدود ۱۳۰ سال قبل و بعد از ساخت و تکمیل تزئینات بوده است. بانی این بازار بزرگ «حاج شیخ محمد جعفر قزوینی» از بازرگانان نیکوکار و کاردان بوده است. هم اکنون تیمچه مظفریه یکی از مراکز عمده تجارت و صادرات فرش آذربایجان است و شهرت جهانی دارد. بازار مظفریه تبریز دو طبقه دارد که ده‌ها مغازه فرش فروشی قدیمی دارند. دو در چوبی بزرگ در دو طرف تیمچه که ‌روی تالاری با سقفی بلند و چند گنبد پنجره‌دار کوچک باز می‌شوند. در هر طرف راهروی عریض تیمچه، ۱۳ حجره در طبقه همکف وجود دارد، یعنی با یک چرخش سریع دور تا دور محوطه اصلی تیمچه، می‌توانید ۲۶ حجره زیبا با قالی‌ها و تابلوفرش‌های زیباتری ببینید و با صاحبان آن‌ها تا دل‌تان می‌خواهد در مورد رنگ و طرح و ویژگی‌های قالی‌ها صحبت کنید.

خرید و تفرج زیر طاق و گنبدهای مقرنس+ فیلم و عکس

راسته گذر تربیت که علاوه بر مغازه‌های فراوان پر از ساختمان‌های تاریخی هم هست

تربیت: خیابان تربیت از قدیمی‌ترین خیابان‌های تبریز است. در این خیابان که چند سالی است سنگفرش شده و دیگر خودرویی در آن تردد نمی‌کند، همه‌جور مغازه‌ای می‌بینید، اما مغازه‌های کیف و کفش زنانه پرشمارتر‌ند و بهترین کیف و کفش‌های ساخته شده در کارگاه‌های تبریز را می‌توان در این خیابان خرید.

 

صبحانه، ناهار و شام

بازار تبریز بیشتر از ۴۰ چایخانه و قهوه‌خانه دارد که بنابر بر مسیر پیاده‌روی در بازار و سلیقه‌تان می‌توانید یکی را انتخاب کنید. ما قهوه‌خانه شتربان را به شما پیشنهاد می‌دهیم. در کنار این‌ها غذاخوری‌ها و دیزی‌سراهای این بازار هم غذاهای تمیز و خوشمزه‌ای دارند که کبابی حاج علی پیشنهاد ماست. صبحانه را هم می‌توانید سرشیر و عسل را با شیر تازه در لبنیاتی حاج سلطانعلی بازار بخورید.

قهوه‌خانه شتربان: این قهوه‌خانه یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین قهوه‌خانه‌های تبریز است؛ قهوه‌خانه در خیابان سیدابراهیم، بازارچه دوه‌چی واقع شده و توسط «اسرافیل خوش‌وطن» اداره می‌شود. درون این قهوه‌خانه نقاشی گرافیتی زیبایی وجود دارد از دو برادر نقاش که حالا در ایران نیستند. این دو برادر با نام‌های هنری icy و sot پروژه‌های مختلفی را در شهرهای مختلف جهان خصوصا نیویورک اجرا کرده‌اند.

کبابی حاج علی: معروف‌ترین کبابی تبریز در بازار تبریز است که سر ظهر بسیار شلوغ می‌شود. یادتان باشد که این کبابی فقط تا ساعت ۱۴:۳۰ غذا سرو می‌کند. شعبه یک این کبابی در بازار است؛ در داخل بازار اصلی تبریز که به گزبست بازار هم معروف است. آدرس آن می‌شود: تبریز، خیابان دارایی، بازار کلاه دوزان. شعبه دوم کبابی حاج‌علی هم در بلوار ۲۹ بهمن، روبه‌روی دانشگاه سراسری تبریز، نرسیده به کتابخانه ولیعصر قرار دارد.

لبنیاتی حاج سلطانعلی: اینجا بهترین مکان برای خوردن یک صبحانه عالی است؛ به خصوص سرشیر با عسل. مغزه لبنیاتی کوچکی است با چندتایی صندلی برای نشستن که البته در روزهای نوروز بسیار شلوغ می‌شود. این لبنیاتی در فردوسی شمالی اول بازار شهیدی پلاک ۹ قرار دارد.

خرید و تفرج زیر طاق و گنبدهای مقرنس+ فیلم و عکس

صبحانه‌های حاج سلطانعلی در بازار شهره است

مسیر رسیدن

از هرکجای شهر تبریز می‌توانید با تاکسی یا اتوبوس خود را به بازار برسانید. بازار تبریز از سمت شرق به عالی‌قاپو، از سمت غرب به مسجد جامع و از شمال به رودخانه مهران‌رود می‌رسد. قسمت اعظم مساحت بازار در جنوب میدان چایی در حد فاصلی خیابان‌های دارایی، شهدا، فردوسی، شهید مطهری (راسته کوچه)، چای‌کنار و جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

حجم ویدیو: ۳۱.۶۳M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۲۱ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز