خبرگزاری کار ایران

جمعی از خبرنگاران سینما خواستار شدند؛

زرشک زرین بدترین فیلم به "امپراطور جهنم" داده شود

asdasd
کد خبر : ۵۹۵۸۲۸

جمعی از اعضای انجمن منتقدان و خبرنگاران سینمایی با انتشار فراخوانی؛ خواستار احیای اعطای زرشک زرین بدترین فیلم سینمای ایران شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از خبرنگاران و اعضای انجمن منتقدان سینمای ایران با راه‌اندازی کمپین زرشک زرین، خواستار معرفی بدترین فیلم جشنواره فیلم فجر و اعطای زرشک زرین بدترین فیلم به آن شدند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

به‌راه باش که ره‌زنان در راهند ... کمپین زرشک زرین یکی است ولا غیر .... قشنگ نبود کپی عجولانه از آن‌چه هدف ما بود که نگرفت... این کارها دیگر خلاقانه نیست که زرشک را نصیب خود شما خواهد کرد که کرده است؛ به دستتان نرسیده؟ .... کمپین زرشک زرین، خود را از این رای غلط و پر اشتباه مبرا می‌داند ... هر چند ممکن است رای مشابه شود ولی این کمپین با فیلم کار دارد و نه بازیگر ...با تفکر انحرافی و رانت خوار روبروست نه عوامل اجرایی و محترم سینما در ایران... تفکری که سود خود را در پیش و حین تولید ساخته شدن آثار سخیف می‌برد و در پی به فنا بردن پول مردم است از جیب بودجه کشور به نفع شخصی...

اینک پس از گذر آرام از برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بدور از شتابزدگی؛ ما جمعی از منتقدان روزنامه‌نگاران و اهالی سینمای ایران در پی فراخوان برای احیای زرشک زرین به منظور احیای اندیشه و تفکر بیشتر در جریان تولید آثار ساخته شده در عرض سال، با هدف ارتقای سلیقه و عدم توهین به شعور مخاطب سینمای ایران، بدور از هرگونه تخاصم و موضع کورکورانه اعلام می‌داریم در سالیان اخیر بودجه‌های میلیاردی فراوانی از حساب ملت در جهت تولید آثار سخیف، شعاری و تبلیغاتی بدون رعایت شاخصه‌های اصیل فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی در سینمای ایران به هدر رفته است و موجبات انحطاط و تنزل جایگاه رفیع سینما را در نزد ایرانیان فراهم آورده... سینمایی که در دهه شصت پس از نفت و فرش، صادرات سوم ملت ایران به دنیا بود و چشمان جهانیان را به نبوغ سینماگران ما خیره ساخت، اکنون به وضعی رسیده که ساخته شدن اثری قابل تامل حلقه مفقوده‌اش به حساب می‌آید و معجزه‌ای باید صورت بگیرد تا هر سال شاهد یک اثر متوسط و قابل قبول باشیم فلذا به منظور جلوگیری از ادامه این جریان خطرناک و التهاب‌آور برای سینمای ایران، این جمع از میان همه آثار حاضر در جشنواره امسال زرشک زرین بدترین فیلم را با اخذ بیشترین آرا به فیلم "امپراطور جهنم" به سبب عدم رعایت شاخصه‌های مهم شخصیت‌پردازی، گره‌افکنی مملو از سطحی‌نگری و کارگردانی بسیار ضعیف از حیث میزانسن و دکوپاژ و...به سازندگان این فیلم شعاری اعطا کرده و به نهادهای حامی تولید در سینمای ایران رعایت استانداردهای فیلمسازی در ابعاد محتوایی کارگردانی و پرداخت درست سوژه را متذکر می‌شویم.

واقعیت این است زرشک زرین بیشتر یک فرصت است تا تهدید و در آن سال‌ها که زرشک زرین احیا و اعطا شد، بسیاری از اهالی سینما در تولید آثار بعدی خود دچار تأمل فراوان‌تری شده و با وسواس بیشتری به تأمل در فیلمنامه و کارگردانی فیلم‌ها پرداختند. اکنون که بیضایی، اصلانی، تقوایی‌ها بر کنجی نشسته و فرصت فیلمسازی ندارند و رانتخواران از جیب مردم آثار سخیف می‌سازند؛ احیا و اعطای زرشک زرین به بدترین فیلم سال می‌تواند قدمی مفید در جهت مقابله با علف‌های هرز سینما که روز به روز در سینمای ایران بیشتر و بیشتر می‌شود، باشد و سینمای ایران را از قرار گرفتن در مسیر انحطاط نجات دهد.

به امید تولید آثاری شکوهمند و فراگیر شدن نگارش و ساخت فیلم‌هایی که تا مدتهای زیاد پس از تماشا، مخاطب خاص و عام سینما را مشغول خود سازد و دغدغه‌های اجتماعی مردم ایران به عنوان سوژه در نظر سینما بگنجد و موجب ارتقای فهم و آگاهمندی مردم شود، هر سال زرشک زرین را اعطا خواهیم نمود تا علف‌های هرز از سینمای ایران به دور بماند.

این بیانیه به امضای افراد زیر رسیده است:

1)  سهند آدم عارف

2)  امیرحسین آسایش

3)  امیرحسین اشرفی

4)  محمدرضا امیراحمدی

5)  امیر افشار  فتوحی

6)  آیدا اورنگ  

7)  علیرضا بهنام

8)  فاطمه پا قلعه نژاد

9)  مریم پناهی  

10)  رضا پورزارعی  

11)  امیرحسین تاجبخش

12)  پرویز جاهد

13)  آرش جبلی

14)  هانیه جوادی منش

15)  روح‌الله حسینی

16)  کامبیز حضرتی

17)  مریم حضرتی

18)  لادن خاقانی

19)  جمشید خوشدل  

20)  احمد دانش

21)  صالح دلدم

22)  فریده ذاکری

23)  ملیکا ذاکری

24)  سیامک رحمانی  

25)  حمید رستمی

26)  لی‌لا رضایی

27)  شادی رفاهی  

28)  رها روزبهان

29)  محسن سلیمانی فاخر  

30)  حسین شاکری

31)  امیرحسین شاه‌حسینی

32)  احمد شاهوند  

33)  علی شیرازی

34)  محمدصالح حجت‌الاسلامی

35)  مینا صفار   

36)  سارا طالبی‌زاده

37)  احسان طوسی قوام

38)  محسن ظهرابی

39)  بهمن عبداللهی

40)  محسن فاضلی

41)  محسن فتحی   

42)  امیر فرض‌اللهی

43)  حمید فروزنده

44)  محمدرضا فهمیزی  

45)  حسن کریمی‌الیزیی

46)  رضا کمالی

47)  حسن گوهر پور  

48)  سعید لشگری

49)  سحر لشگری

50)  ابوالقاسم معارفی

51)  رضا منتظری

52)  رسول نظرزاده  

53)  یاسین نمکچیان   

54)  احسان هوشیارگر

55)  احمد یاسر 

و اسامی موافقان  اعطای زرشک زرین که به دلایلی ازجمله سفر و گرفتاری شخصی فیلم‌ها را ندیده‌اند، به ترتیب حروف الفبا:

56)  رضا آشفته

57)  محمد آقا زاده

58)  نجمه ابراهیمی

59)  سوسن اجلالی

60)  امیرعباس امیری

61)  امیرحسین بابایی

62)  رامین بابک

63)  هوم بزی

64)  حمیدرضا بیدقی

65)  امید بی‌نیاز

66)  نورا حسینی

67)  صادق خاموشی

68)  سعیده خدابخش

69)  بهرنگ دزفولی زاده  

70)  احسان رستگار

71)  سیروس رنجبر

72)  حمید سلجوقی

73)  سهیلا شافعی

74)  پیمان شوقی

75)  محسن فرجی

76)  امیرحسام فروغی

77)  مهدی قنبر

78)  سینا کیانی

79)  حامد مصطفوی

80)  شبنم میر زین العابدین

82)  کامل نوروزی

83)  امیرحسین وفایی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز