خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

بازگشایی و رمزخوانی جعبه سیاه سه ماه زمان می‌برد/ ارزش کشتی سانچی ۳۲ میلیون یورو بود

asdasd
کد خبر : ۵۸۲۷۷۳

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: محل استقرار جعبه سیاه نفتکش سانچی، چین است و پیش بینی می‌شود کل مراحل بازگشایی و رمزخوانی این جعبه سیاه سه ماه زمان ببرد.

محمد راستاد در نشست خبری کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی با اشاره به وضعیت جعبه سیاه این نفتکش اظهار داشت: یکی از مستندات برای ارزیابی و بررسی دلایل سانحه، جعبه سیاه است که با حضور تمام ذینفعان، اطلاعات آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی گفت: محل استقرار جعبه سیاه نفتکش سانچی، چین است و پیش بینی می‌شود کل مراحل بازگشایی و رمزخوانی این جعبه سیاه سه ماه زمان ببرد.

راستاد در پاسخ به سوالی درباره خاموش بودن رادارها عنوان کرد: هیچ گونه مستندی در رابطه با خاموش بودن سیستم ردیاب وجود ندارد، این سیستم موقعیت کشتی را مشخص می‌کند، هر دو کشتی هم از این سیستم استفاده می‌کردند. جعبه سیاه وجود دارد و این را مشخص می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برای کمک‌رسانی خرید خدمت نکردید؟ چرا گفته می‌شود بحث محیط زیست برای چینی‌ها مهم است، گفت: ما در روزهای اول از سازمان‌های بین‌المللی خرید خدمت کردیم، از ژاپن ، کره ، سنگاپور درخواست کردیم . ماجرا در آب‌های کشور چین و دولت این کشور اتفاق افتاده است. آن‌چه که بیان شد و مطرح شد که محیط زیست برای چینی‌ها مهم‌تر از جان انسان‌ها بود درست نیست.

راستاد با بیان اینکه چهارمین دلیل غرق شدن کشتی‌ها تصادم است، گفت: سانحه در تمام شقوق حمل و نقل وجود دارد و در تمام دنیا تصادم چهارمین دلیل غرق شدن کشتی‌ها در دریاها محسوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه باید دید چه عواملی باعث این سانحه شده است، گفت: تصادف و تصادم در تمام شقوق حمل و نقل وجود دارد و باید بررسی شود علت اصلی تصادم نفتکش سانچی با کشتی فله‌بر کریستال چه بوده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه به طور قطع با خدمه کشتی کریستال مصاحبه انجام خواهد شد، گفت: بعد از معاینه دقیق کشتی کریستال مصاحبه با خدمه کشتی آغاز می‌شود و مصاحبه یکی از اقدامات اصلی درباره بررسی چگونگی وقوع این سانحه است.

وی ادامه داد: قبل از اینکه پروسه رسمی رسیدگی شروع شود کشتی کریستال از انجام مصاحبه ممانعت می‌کرد. این حق طبیعی آنها محسوب می‌شود اما پس از شروع رسیدگی‌های رسمی باید مصاحبه با خدمه انجام شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه تصادف در دریا یک امر متداول است، گفت: به طور قطع خدمه کشتی در لحظه تصادم خواب نبودند و طبق مقررات قطعاً در پل فرماندهی، افسر ناوبر حضور داشته است.

وی افزود: با توجه به اینکه در این کشتی 4 دانشجو حضور داشتند قطعا یک دانشجوی کارآموز در کنار افسر در پل فرماندهی بوده است ازسوی دیگر اگر کاپیتان تشخیص دهد که ریسکی وجود دارد در کنار افسر ناوبر خواهد بود.

راستاد ادامه داد: با تمام اینها و با وجود تجهیزات به روز، احتمال بروز تصادف در دریا همواره وجود دارد و برای پاسخ به ابهامات باید بررسی‌های دقیق‌تری انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چرا خدمه کشتی کریستال فرصت نجات پیدا کردند؟ اظهار داشت: محموله کشتی فله‌بر کریستال سویا بوده که این محموله ریسک اشتعال و انفجار ندارد.

وی ادامه داد: کشتی کریستال با قسمت دماغه کشتی که بالاترین سطح استحکام را دارد با بدنه جانبی کشتی سانچی برخورد می‌کند و از آنجایی که محموله نفتکش معیانات گازی بوده است حریق در نفتکش رخ می‌دهد.

راستاد ادامه داد: آثار تصادم با سانچی در بیش از 50 متر بر روی کشتی کریستال قابل مشاهده است و خدمه کشتی کریستال بلافاصله پس از سانحه با قایق‌های نجات که از نوع سقوط آزاد بودند از کشتی خود خارج می‌شوند و با کشتی‌های ماهیگیری از محل سانحه دور می‌شوند.

وی افزود: پس از سانحه یدک‌کش‌ها کشتی فله‌بر کریستال را به بندر جوشان شانگهای منتقل می‌کنند و در حال حاضر این کشتی برای معاینات دقیق‌تر در دسترس است.

راستاد در پاسخ به این سوال که چطور ممکن است دو کشتی به این بزرگی با هم برخورد کنند آیا مسیر راه برای کشتی‌ها وجود نداشته است، گفت: کشتی ها مسیر مشخص دارند بعضا ممکن است تلاقی در مسیر پیش بیاید. تصادف در دریا اتفاق می‌افتند و متداول است.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود دقایقی و حتی از ساعتی قبل، این حادثه قابل پیش بینی بوده است پس چرا این اتفاق افتاده؟ گفت: با اطلاعاتی که داریم نمی توانیم پاسخ قاطعانه داشته باشیم، این که گفته می شود فردی فرصت داشته است لباس نجات به تن کند باید گفت همه افراد یک جا نیستند. این فرد شاید جایی بوده است و فرصت پوشیدن لباس را پیدا کرده است.

راستاد در پاسخ به این سوال که چرا با دماغه برخورد کرده است؟ یادآور شد: شاید یک کشتی بخواهد کمترین خسارت را متحمل شود و بنابر این با دماغه برخورد می کند ، چه بسا از کناره برخورد می کرد فاجعه بیشتر می‌شد.برای پاسخ به این سوالات باید ارزیابی دقیق انجام شود.

وی درباره اینکه عده‌ای معتقدند تا 10 صبح قبل از غرق شدن، سیگنالی از کشتی می‌امد آیا این مساله بررسی شده است؟ اظهار داشت: هیچگونه سیگنالی توسط هیچ سیستمی دریافت نشد و چنین ادعایی مستند نیست.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره اینکه چرا کشتی کریستال نجات پیدا کرد اما سانچی آتش گرفت، گفت: محموله کشتی کریستال سویا بوده است زمانی که برخود صورت می گیرد کشتی کریستال هم خسارت می بیند اما چون مواد قابل احتراق به همراه نداشته خود را جدا می کند، نفراتش بلافاصله همه به قایق نجات می روند و توسط قایق های ماهیگیری نجات پیدا می کنند و یدک کش ها کشتی کریستال را از محل حادثه دور می کنند.

وی درباره میزان خسارت وارده گفت: در حال حاضر نظری  درباره خسارت ها نمی‌توان داد. ارزش کشتی ۳۲ میلیون یورو بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز