خبرگزاری کار ایران

آخرین اخبار زلزله کرمانشاه؛

آخرین آمار کشته‌شدگان؛ ۴۷۴ نفر/ ۸ ماهه خانه‌ها بازسازی می‌شوند/گزارشی از وجود مفقودان در زیر آوار نداریم

asdasd
کد خبر : ۵۵۹۰۲۲

آخرین آمار کشته‌شدگان زلزله کرمانشاه، ۴۷۴ نفر و مصدومان ۹۳۸۸ نفر اعلام شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با وجود گذشت چهار روز از زلزله در استان‌های غربی کشور طیق آخرین آمار کشته‌شدگان زلزله کرمانشاه، ۴۷۴ نفر و مصدومان ۹۳۸۸ نفر اعلام شده است.

آخرین آمار کشته‌شدگان؛ ۴۷۴ نفر/ ۸ ماهه خانه‌ها بازسازی می‌شوند/گزارشی از وجود مفقودان در زیر آوار نداریم

23:51/ حمایت از ایتام مناطق زلزله‌زده غرب کشور

رئیس کمیته امداد آخرین اقدامات این نهاد برای کمک به مددجویان و افراد آسیب‌دیده در حادثه زلزله غرب کشور را اعلام کرد. سید پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد با اعلام اینکه ۲۰ هزار خانوار در شش شهرستان زلزله‌زده غرب کشور تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند، گفت: از این تعداد مسکن سه هزار خانوار مددجو، آسیب‌دیده است که کمیته امداد ساخت و بازسازی مسکن آن‌ها را انجام خواهد داد.

وی با اعلام اینکه برای تسکین افراد آسیب‌دیده مستمری آبان ماه مددجویان سه برابر ماه‌های گذشته پرداخت می‌شود، اظهار داشت: این تصمیم با توجه به متفاوت بودن نیاز هر خانوار در وضعیت کنونی گرفته شد.

رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه منازل و لوازم‌خانگی تمام مددجویان تحت حمایت کمیته امداد دارای بیمه حوادث است، تصریح کرد: همچنین شرکت بیمه طرف قرارداد به خانواده هر فرد فوت‌شده ۲۰ میلیون تومان دیه پرداخت می‌کند.

فتاح از ارسال ۱۰۰ کامیون حامل کمک‌های مردمی شامل مواد غذایی و پتو به مناطق زلزله‌زده غرب کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: امیدواریم توزیع این کمک‌ها میان زلزله‌زدگان تا پیش از شروع بارندگی‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه دولت وعده داده است خسارت وارد شده به همه افراد آسیب‌دیده را پرداخت کند، ابراز داشت: چنانچه سرپرست خانوار در این حادثه فوت یا ناتوان شده باشد فرزندان آن با کمک مردم نیکوکار کشور تحت حمایت کمیته امداد قرار خواهند گرفت.

بر اساس این گزارش، هم‌وطنان نیکوکار می‌توانند از طریق سایت کمیته امداد و یا شماره‌گیری #۹۹*۸۸۷۷* کمک‌های نقدی خود را برای کمک به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه واریز کنند.

علاوه بر شماره حساب خاص ۹۹۹۹ (و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۳۸۹۹۱) کمیته امداد امام (ره) نزد بانک ملی، شماره حساب‌های اعلام‌شده از سوی دفاتر استانی کمیته امداد برای واریز کمک‌های نقدی نیز فعال شده است.

ایرانیان خارج کشور هم می توانند از طریق شماره‌حساب ارزی دلاری ۲۰۵۲۶۳۳۳ و ارزی یورویی ۲۰۵۲۶۲۲۲ نزد بانک ملی کمک های نقدی خود را واریز کنند.

 

23:43/ پخت غذای گرم برای زلزله‌زدگان

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: همانطور که مردم غیور استان کرمانشاه در طول دفاع مقدس پشتیبان ما بودند، ما نیز امروز تا آخر با آن ها خواهیم بود و تا رفع نیازهای اولیه مردم عزیز مصیبت دیده، کمک های ارتش ادامه خواهد داشت. امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی در گزارشی از آخرین وضعیت امدادرسانی نیروهای ارتش به هم‌وطنان زلزله زده غرب کشور گفت: کار آواربرداری در شهرستان سر پل ذهاب به اتمام رسیده است اما در بعضی از روستاها به دلیل تخریب کامل، احتمال اینکه آمار تلفات بالا برود وجود دارد.

وی اضافه کرد: برای تخلیه مجروحین از محل زلزله تا محل فرود بالگردها، یک زنجیره زمینی تشکیل دادیم و ۵۰ فروند بالگرد بطور دائم یک پل هوایی بین منطقه زلزله زده و کرمانشاه را ایجاد کردند. همچنین بیمارستان ۵۲۰ ارتش بسیار فعال عمل کرد و پذیرای بیش از ۹۰۰ مجروح بود و همه نیروهای پزشکی اطراف را هم در آنجا مستقر کردیم و برای انتقال بیماران به تهران و شهرهای دیگر از هواپیماهای نیروی هوایی استفاده کردیم و با بالگردهای هوانیروز بیش از ۹۰۰ نفر را از طریق پل هوایی از منطقه به بیمارستان کرمانشاه و تهران منتقل کردند که این یک کار استثنایی بود.

فرمانده کل ارتش با توجه به تخریب خانه‌ها و هوای سرد تصریح کرد: هرچه چادر در منطقه و تهران داشتیم را به کمک هلال احمر در اختیار هموطنان زلزله زده قرار دادیم و تعداد زیادی چادر گروهی نیز خریداری کردیم و با هواپیما به منطقه ارسال کردیم و الان تقریبا کسی بیرون از چادر نیست.

موسوی با بیان اینکه بیمارستان‌های صحرایی از خسروی و ایلام به سرپل ذهاب منتقل شدند تا به مداوای مجروحین بپردازند، خاطرنشان کرد: طی دو روز گذشته با تقسیم غذای کنسرو در خدمت هموطنان بودیم و با توجه به قطعی آب منطقه بطری های آب معدنی را به دست زلزله زدگان عزیز رساندیم و با همکاری برادران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بعضی از روستاها نیز کمک کردیم.

وی از پخت غذای گرم برای زلزله‌زدگان خبر داد و ابراز داشت: از دیروز آشپزخانه‌های ارتش در منطقه را فعال کردیم که هر چقدر می توانیم غذای گرم در اختیار هموطنان عزیز زلزله زده قرار دهیم.

فرمانده کل ارتش ادامه داد: همه این کارها برای این بود که بتوانیم اندکی از دردهای مردم مصیبت زده را کاهش دهیم.

23:05/ آغاز اسکان دائم از هفته آینده

استاندار کرمانشاه گفت: با مصوبه‌ای که امروز در هیات دولت تصویب شد انشاالله از هفته آینده اسکان دائم را شروع می‌کنیم. هوشنگ بازوند درباره وضعیت امدادرسانی در منطقه زلزله‌زده استان کرمانشاه گفت: تاکنون آب و برق در شهرها وصل شده و تنها ۳۰ درصد آب‌رسانی در شهر سرپل‌ذهاب و روستاهای آن مانده است که این مشکل نیز تا فردا ظهر برطرف می‌شود. خوشبختانه برخی از مغازه‌ها امشب باز بود و شهر حالت عادی داشت تنها مشکل ما توزیع چادر در روستاها و شهرها هستیم و امیدواریم تا ۲۴ ساعت آینده مشکل را نیز برطرف کنیم.

 استاندار کرمانشاه با بیان اینکه نگران بارش باران هستیم، گفت: در خصوص باران نیز در جلسه امشب تمهیداتی برای باران از سوی مسئولان در نظر گرفته شد و خوشبختانه بحث اسکان موقت برطرف شد و با مصوبه‌ای که امروز در هیات دولت تصویب شد انشاله از هفته آینده اسکان دائم را شروع می‌کنیم.

 بازوند درباره آواربرداری سنگین در منطقه زلزله‌زده گفت: آواربرداری سنگین توسط بنیاد مسکن انجام خواهد شد تا حد و حدود زمین برهم نخورد. در حال‌حاضر ستادها مشخص شده‌اند و در حال برآورد نهایی هستیم.

23:04/ ارتش در خدمت مردم کرمانشاه

فرمانده نیروی زمینی ارتش خدمت ارتش به مردم را وظیفه‌ای انسانی و دینی برشمرد و از استمرار این کمک‌ها خبر داد.  امیر سرتیپ کیومرث حیدری گفت: کمک‌های ضروری توسط تجهیزات زمینی و بالگردهای این نیرو به مردم در شهر و روستاهای مختلف غرب کشور، همچنان در حال ارسال است. خبازخانه‌های سیار به پخت نان و همچنین آشپزخانه‌های سیار به طبخ غذا مشغولند و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، توزیع نیازمندی‌های ضروری مردم ادامه دارد. فرمانده نیروی زمینی ارتش اضافه کرد: ارسال سوخت، یخچال‌های حامل دارو، پتو، آب معدنی، وسایل گرمایشی، آرد، لباس گرم و مواد غذایی توسط کامیون‌ها، خودروهای سبک و بالگردها از دیگر اقدامات امروز ارتش در منطقه زلزله زده کرمانشاه است.

حیدری مهمترین اقدام روزهای گذشته ارتش را برقراری پل هوایی توسط هوانیروز از تهران به کرمانشاه برای ارسال نیازهای ضروری و تیم‌های پزشکی عنوان کرد و اظهار داشت: با تلاش و همدلی ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و دستگاه‌های دولتی شرایط بهتری برای کمک‌رسانی به مردم کرمانشاه ایجاد شده است.

23:00/ توزیع ۴۳ هزار دستگاه چادر میان زلزله‌زدگان

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اعلام انجام ۴۶ سورتی پرواز برای امدادرسانی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه، گفت: ۴۳ هزار دستگاه چادر، ۶۵ هزار تخته پتو و ۳۵۰ هزار قوطی انواع کنسرو تا ساعت ۱۸ امروز میان زلزله زدگان توزیع شده است.

به گزارش ایلنا، مرتضی سلیمی با اعلام این خبر گفت: از دیگر اقلام امدادی توزیع شده میان زلزله‌زدگان کرمانشاه ۳۰ تن برنج، ۲۵۶ هزار بطری آب معدنی، ۵ هزار و ۶۰۰ شعله والور، ۴۰ هزار تخته موکت و ۳ هزار و ۳۰۰ ست ظروف بوده است.

وی درباره آمار پروازهای امروز برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه، اظهار کرد: ۴۸:۵۵ ساعت شامل ۴۶ سورتی پرواز انجام شده و ۸۹ مسافر و ۳۲ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم بار جا به جا شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر درباره پروازهای بالگردهای امدادی از مورخه ۲۲ تا ۲۴ آبان‌ماه نیز گفت: بیش از ۱۳۲ ساعت یعنی ۱۳۱ سورتی پرواز انجام و ۳۵۷ مسافر ، ۱۹۴ مجروح و ۵۵ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم بار در این پروازها حمل و جا به جا شده است.

22:36/باید 45 روز تا 2 ماه برای مردم زلزله‌زده سرپناهی ساخته شود

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: باید بین 45 روز تا 2 ماه همه کمک کنیم تا مردم داغدار و صدمه‌دیده با توجه به سرمایی که از همین الان نیز شروع شده سرپناهی روی سرشان داشته باشند. سردار غلامحسین غیب‌پرور در جلسه فرماندهان بسیج کرمانشاه برای امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده گفت: در این حادثه که برای مردم کشورمان در منطقه کرمانشاه اتفاق افتاد همه باید کمک کنیم. حیات انقلاب و استمرار آن در گروی مردم‌یاری و مردم‌داری است.

 او با بیان اینکه نیروهای بسیج و سپاه در این حادثه امتحان خود را پس‌داده‌اند توضیح داد: همه ما قرار است کمک کنیم همانطور که از روز اول همه مردم در این حادثه کمک کردند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین و جانشین فرمانده کل سپاه در امور بسیج با اشاره به کمک‌رسانی در این منطقه گفت: امدادرسانی در این منطقه در دو بخش انجام می‌شود. یک بخش که کوتاه مدت است و باید ظرف مدت یک هفته تا ده روز کارهای اورژانسی از جمله توزیع چادر انجام شود و امیدواریم تا فردا صبح چادرها بین همه زلزله‌زدگان توزیع شود.

 سردار غیب‌پرور خاطرنشان کرد: مجموعه سپاه و بسیج در چند نقطه از امروز شروع به طبخ و توزیع غذای گرم کردند.

او با اشاره به بخش دیگر خدمات‌رسانی در این منطقه گفت: باید بین 45 روز تا 2 ماه همه کمک کنیم تا مردم داغدار و صدمه‌دیده با توجه به سرمایی که از همین الان نیز شروع شده سرپناهی روی سرشان داشته باشند.

21:51/ اینجا قیامت است

نماینده مردم کرمانشاه با انتقاد از مدیرات بحران در مناطق زلزله زده گفت:به روستای قلمه‌ذهاب و بیامه‌علیا هیچ کمکی نرسیده است و بیش از هزار نفر تا الان جانباختند. احمد صفری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به بازدید‌ امروز خود از روستاهای حاشیه سرپل‌ذهاب، قصر شیرین و ثلاث باباجانی گفت: متاسفانه هنوز اقلام در همه روستاها توزیع نشده است، شاید فقط ۱۰ درصد روستاها چادر گرفته باشند. روستاهایی وجود دارد که نود درصدشان از میان رفته است، وضع خیلی نامناسب است.

رسانه ملی در حق کرمانشاه ظلم و خیانت کرد

وی با انتقاد از نحوه پوشش خبری صداوسیما اظهار داشت: صداوسیما به گونه‌ای پوشش می‌دهد که انگار همه چیز برقرار است، رسانه ملی با پوشش خبری ناکارمدش در حق کرمانشاه ظلم و خیانت کرد.

هلال احمر خود نیاز به ستادی برای رفع مدیریت بحرانش دارد

این نماینده مجلس هلال‌احمر را دچار ضعف مدیریتی دانست و تصریح کرد: هلال‌احمر هم بسیار دست‌پاچه عمل کرده است، انگار این بار اول است که چنین اتفاقی در کشور می‌افتاد. هلال احمر آنقدر بی‌نظم و تدبیر و بدون مدیریت عمل می‌کند که خود نیاز به ستادی برای رفع مدیریت بحرانش دارد. البته طبیعی است وقتی از هر شهرستانی ۸۰ درصد مدیران را بومی انتخاب می‌کنیم، نشان می‌دهد، فکر چنین روزی را نکردیم، چراکه اکثرا داغدار شده یا خانه خود را از دست داده‌اند، درنتیجه مدیریت بحرانی در شهرستان وجود ندارد. 

وقتی یک وانت اقلام وارد منطقه می‌شود، سریع خالی‌اش می‌کنند

این نماینده مردم کرمانشاه در مجلس ادامه داد: مدیریت بحران استان و کشور باید تیم‌های سه نفره منحصرا برای اسکان، آواربرداری، مدیریت توزیع پوشاک، مدیریت توزیع مواد غذایی تشکیل می‌دادند. بعد از هفتاد و دو ساعت شرایط تغییر نکرده است البته مردم کمی آرام شده‌اند اما گرسنه هستند. وقتی یک وانت اقلام وارد منطقه می‌شود، سریع خالی‌اش می‌کنند. آنهایی که زورشان می‌رسد اقلام را به داخل چادر می‌برند اما آنهایی که سیاه‌پوش و داغدار هستند یا خجالت می‌کشند، گرسنه می‌مانند. برای مثال روستای «قلمه‌ذهاب» هشتاد خانوار دارد و هنوز هیچ چیز به دستشان نرسیده است. شرایط روستای «بیامه علیا» نیز همین است.

شرایط نسبت به روزهای گذشته بهتر شده است 

صفری افزود: اینجا قیامت است و ریشه اساسی مشکلات هم نبود مدیریت بحران است. البته شرایط نسبت به روزهای گذشته بهتر شده است، آب معدنی و خوارکی رسیده است اما از نظر پوشاک، چادر و لوازم گرمایشی دچار مشکل هستیم و هوا نیز روز به روز سردتر می‌شود. 

بیش از ۱۰۰۰ نفر جان خود را از دست دادند

وی با تاکید بر اینکه تعداد کشته‌شدگان زلزله بیشتر از آمار اعلامی است، خاطرنشان کرد: مسئولان خبر ندارند، من خودم به روستایی سرزدم که گفتند بیست نفر را همان روز اول خودشان خاک کرده‌اند. این افراد جزو آمار جانباختگان به حساب نمی‌آید. به نظر من بیش از ۱۰۰۰ نفر جان خود را از دست دادند، فقط در یک کوچه در سرپل ذهاب هفتاد نفر کشته شده‌اند، در مسکن مهر بیش از ۲۵۰ نفر جان باختند.

امروز برادر به برادر رحم نمی‌کند

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید خود از مناطق صفر مرزی ابراز داشت: قصرشیرین شرایط خوب بود، اما به روستاها رسیدگی نشده بود و مردم برای گرفتن غذا و دارو کنار هلال‌احمر تجمع کرده بودند. البته خودمان نیز به خودمان رحم نمی‌کنیم. سال‌های ۵۹ در جریان درگیرهای داخل عراق به خانواده‌های کرد عراقی در خانه خود یکی، دو سال پناه می‌دادیم. اما امروز برادر به برادر رحم نمی‌کند، یکی در خانه زندگی می‌کند و دیگری کنار در خانه ویران شده نشسته و بی تفاوت از کنار هم می‌گذرند. نمی‌دانم  آیا برخی به قیامت و آخرت اعتقاد ندارند؟ من امروز به مردم هم گفتم دائم دولت دولت نگویید، ما کٌردیم، غیرت داریم و باید هوای همدیگر را داشته باشیم.

افراد بی‌وجدان، به زور چادر گرفته و بعد آن‌ها را می‌فروشند

صفری در انتها در پیشنهادی بیان کرد: یک عده از استان‌های همجوار آمده‌اند و مانع رسیدن امداد به مردم نیازمند می‌شوند البته این مشکل در بم هم وجود داشت، اما مدیریت شد. باید در مبادی ورودی و خروجی ایست و بازرسی وجود داشته باشد. کمک‌ها تحویل گرفته شود و بازرسی شود که فرد زمان بازگشت چیزی را با خود برنگرداند. افراد بی‌وجدان، به زور چادر گرفته و بعد آن‌ها را می‌فروشند.

18:58/توزیع اقلام مصرفی میان زلزله‌زدگان از طریق دفترچه‌های امدادی

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی سلیمی درباره مفقودان زلزله استان کرمانشاه گفت: سه نفر اعلام شده بود که در منطقه سرپل ذهاب مفقود شده‌اند تیم‌های جستجو اعزام شده و نتیجه‌ای حاصل نشد و خوشبختانه این افراد جزء جان‌باختگان نبودند و به احتمال زیاد باید جزو افرادی باشند که به بیمارستان‌های دیگر شهرها منتقل شده‌اند.

رییس امداد و نجات جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: بی‌شک در شهرها هیچ خانواده‌ای بدون چادر نیستند و در روستاها نیز تمام تلاش‌مان را کردیم تا به همه خانوارها چادر برسد. آماری که به ما ارائه شده بود ۳۳ هزار خانوار بود و ما در بین خانواده‌ها ۴۳ هزار تخته چادر توزیع کردیم همچنین ۷۰ کامیون نیز از فردا صبح اقلام بهداشتی را به مناطقی که کمتر خدمات به آن‌ها ارائه شده می‌برند تا در آنجا توزیع شود.

 سلیمی با بیان اینکه از زمانی که نظم و انضباط برقرار شده خدمات‌رسانی سرعت گرفته است، ادامه داد: از مردم می‌خواهم همراهی و همکاری لازم را با نیروهای امدادی داشته باشند همچنین با توزیع دفترچه‌های امدادی در مناطق زلزله‌زده توانستیم نظم بهتری به ارائه خدمات بدهیم تا همه مردم از این خدمات استفاده کنند از همین‌رو از طریق ۶ ستاد فرعی دفترچه‌‌هایی توزیع کردیم تا خدمات بهتری به آن‌ها ارائه دهیم.

17:27/استقرار بیمارستان مجهز ۵۰ تختخوابی ارتش در سرپل ذهاب

امیر سرتیپ دوم جلیل رجبی با اشاره به عملکرد خوب بیمارستان ۵۰۱ ارتش در اعزام دو تیم تخصصی و فوق‌تخصصی شامل جراحی عروق، عمومی، ارتوپدی، داخلی، عفونی، پرستاری و پیراپزشکی به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه از همان ساعات اولیه وقوع حادثه گفت: فرماندهی بهداشت، درمان و امداد ارتش امروز نیز با افزایش پشتیبانی‌های دارویی و نیروی انسانی متخصص و مدیریت سامانه‌های درمانی در مناطق مورد نیاز در جهت کمک موثرتر به مصدومان و آسیب‌دیدگان اقدام خواهد کرد.

وی همچنین از انتقال سامانه متحرک جراحی و بیمارستان مجهز ۵۰ تختخوابی ارتش از داخل پادگان ابوذر به سطح شهر سر پل ذهاب خبر داد و اظهار داشت: این اقدام نیز به منظور دسترسی آسان‌‌تر آسیب‌دیدگان و نیازمندان به کمک‌های درمانی و دارویی انجام شده است.

فرمانده بهداشت، درمان و امداد ارتش همچنین در خصوص مصدوملن منتقل شده به تهران نیز تصریح کرد: با تعداد مجروخانی که شب گذشته از طریق نیروی هوایی ارتش به تهران منتقل شدند، تاکنون ۳۶ نفر در بیمارستان بعثت نهاجا پذیرش شده و تحت درمان هستند. 

آخرین آمار کشته‌شدگان؛ ۴۷۴ نفر/ ۸ ماهه خانه‌ها بازسازی می‌شوند/گزارشی از وجود مفقودان در زیر آوار نداریم

14:41/آب و برق وصل شد/ اعلام آمادگی قرارگاه خاتم برای ساخت مساکن روستایی

عبدالرضا رحمانی فضلی پس از پایان این جلسه با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت مجدد به خانواده‌های درگذشتگان حادثه زلزله در کرمانشاه در سخنانی گفت: مهمترین مسئله در شرایط کنونی تامین آب، برق و گاز مردم این مناطق است، طبق گزارش هایی که مسئولان امر در این جلسه ارائه کردند خدمات برق و آب صد درصد در این مناطق وصل و جاری شده منتها بدلیل پس لرزه ها در برخی مناطق با مشکل کدری آب مواجه هستیم، همچنین در زمینه گازرسانی در حدود ۵۰ درصد مناطق گاز وصل شده و در سایر مناطق و موارد هم کارشناسان درحال نشت گیری هستند تا این موضوع هم به طوری کامل وصل شود.

وزیر کشور اضافه کرد: قرارگاه خاتم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام آمادگی کرده که ساخت مساکن روستایی را برعهده بگیرد که قرار شد این کار با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی که متولی اینکار است انجام شود.

وی با مهم خواندن مقوله برقرای امنیت در مناطق زلزله زده و شرایط بحرانی ابراز داشت: در زمینه برقراری امنیت در مناطق زلزله زده قرارگاه نیروی انتظامی مسئول تامین امنیت شد که نیروهای سپاه و ارتش به آنها در انجام این کار کمک خواهند کرد.

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا عملیات جست‌وجوی مفقودین به اتمام رسیده است یا خیر؟ عنوان کرد: جست و جوی کسانی که زیر آوار ماندند پایان یافته زیرا در همان روز اول مقرر شد کسانی که عزیزانشان را از دست داده اند یا مفقود شدند به مسئولان مستقر و تیم هایی جست‌وجو گر اطلاع بدهند که همه اطلاعات جمع آوری و بر اساس آن اقدامات لازم انجام گرفت و اکنون گزارشی از وجود مفقودین زیر آوار نداریم.

وی تاکید کرد: پیرو دستور رهبرمعظم انقلاب و رئیس جمهور پیگیری ها در صحنه عمل با قوت ادامه دارد و با جلسات ستاد عالی مدیریت بحران مسائل مورد نظر را بررسی و رصد می کنیم همچنین جلسات ستاد در شهرستان ها و استان کرمانشاه هر روز برگزار می شود و تا زمانی که به ثبات مطمئنی در همه ابعاد نرسیم این مسائل را پیگیری می کنیم.

14:22/تعداد فوتی‌های زلزله به 474 نفر رسید

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین آمار مصدومان زلزله  گفت: کل مصدومان این حادثه 9388 نفر است که از این تعداد 1011 نفر در بیمارستان کرمانشاه بستری هستند.

وی افزود: تعداد بیماران اعزامی به تهران، همدان و البرز نیز 340 نفر است که از این تعداد 39 نفر ترخیص شدند.خالدی تاکید کرد: کل فوتی‌های این حادثه تا این لحظه 474 نفر بوده است.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به خدمات درمانی گفت: هزار و 450 نفر از مصدومان تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

13:47/ 33 هزار خانوار متاثر از زلزله غرب کشور

اسماعیل نجار (رییس سازمان مدیریت بحران و معاون وزیر کشور) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تشکیل جلسه مدیریت بحران به ریاست وزیر کشور در صبح امروز، اظهار داشت: در این جلسه مشکلات و معضلات زلزله‌زدگان در منطقه مطرح شد و امدارسانی هر چه سریعتر به مردم مورد تاکید قرار گرفت. وسعت حادثه بسیار زیاد بوده که البته روزهای اول و دوم با حضور همه دستگاه‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن افراد از زیر آوار بیرون آورده شدند.

معاون وزیر کشور با اعلام اینکه در حال حاضر در ۷۵ درصد مناطق، آب و برق وصل شده است، اظهار داشت: نیروی انتظامی و سپاه، هلال‌احمر را در رساندن آذوقه به مردم همراهی می‌کنند.

نجار با اشاره به اینکه حدود ۳۰ تا ۳۳ هزار خانوار در غرب کشور تحت تاثیر زلزله قرار دارند، افزود: امروز ۲۰ هزار اقلام در مناطق زلزله‌زده توزیع می‌شود. همچنین بسته‌های غذایی به اندازه نیاز یک ماه زلزله‌زدگان در حال آماده شدن است تا در اختیارشان قرار بگیرد.

نجار با بیان اینکه ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی شهری و ۱۱ هزار واحد مسکونی روستایی نیاز به تخریب، بازسازی و نوسازی دارد، گفت: همچنین ۱۵ هزار واحد نیاز به تعمیرات با تامین اعتبار از سوی دولت، باید نوسازی و بازسازی شوند.

معاون وزیر کشور اعلام کرد که در صورت تامین اعتبار مورد نیاز از سوی دولت ۷-۸ ماهه با همکاری دستگاه‌ها و مشارکت مردم کار نوسازی و بازسازی منازل مسکونی زلزله‌زدگان را به انجام خواهیم رساند.

آخرین آمار کشته‌شدگان؛ ۴۷۴ نفر/ ۸ ماهه خانه‌ها بازسازی می‌شوند/گزارشی از وجود مفقودان در زیر آوار نداریم

12:32/بیش از ۵۲۶ روستا تحت تاثیر زلزله

شاهین فتحی، معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره امدادرسانی به روستاها گفت: از صبح امروز 10 فروند بالگرد درحال توزیع و انتقال اقلام در روستاها هستند.

او با اشاره به اینکه اقلام در اختیار و در حال توزیع است، افزود: اگر مردم به روستایی برخورد کردند یا اطلاعی داشتند که به روستایی خدمات رسانی نشده، این مسئله را با تلفن 112 به هلال احمر اعلام کنند که این موضوع پیگیری شود.

معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: روستاهایی که تحت تاثیر زلزله قرار گرفتند 526 روستا هستند، اما ممکن است این آمار مقداری هم بالاتر باشد و خدمات به روستاهای بیشتری تعلق بگیرد که در آمار نهایی اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه اکثر روستاها خدمات دریافت کرده بودند، تصریح کرد: اغلب روستاها خدمات بیشتری می‌خواستند که از صبح امروز دوباره به آنها خدمات رسانی شده و خدمات امدادی در مناطق روستایی در حال تکمیل است.

11:07/ 1400مصدوم زلزله جراحی شدند/ جراحی‌های موفقیت‌آمیز قطع عضو

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیرحسین کولیوند، رییس سازمان اورژانس کشور در گفت‌و‌گو با شبکه خبر گفت: شرایط بهداشت و درمان همه افراد آسیب‌دیده و مناطق زلزله‌زده به شرایط پایدار رسیده است.

او ادامه داد: هزار و 400 جراحی روی مصدومان زلزله انجام شده که تعدادی از آنها مربوط به قطع عضو بوده است اما خوشبختانه با اقدامات سریعی که انجام شده همگی جراحی‌های موفقی داشتند.

کولیوند افزود: درحال حاضر 6 بیمارستان صحرایی هم‌چنان در حال خدمات رسانی به آسیب‌دیدگان است. در روستاها نیز آمبولانس‌ها و چادر فوریت‌های پزشکی حضور دارند و به روستاییان زلزله‌زده خدمات رسانی می‌کنند.

آخرین آمار کشته‌شدگان؛ ۴۷۴ نفر/ ۸ ماهه خانه‌ها بازسازی می‌شوند/گزارشی از وجود مفقودان در زیر آوار نداریم

10:26/صدور دستور برای جستجوی مجدد از مناطق زلزله‌زده

بهنام سعیدی سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در جلسه‌ای که صبح امروز با مسئولان داشتیم بر امدادرسانی سریع تاکید شد.

وی افزود: بحث اسکان و تهیه و توزیع سایر مایحتاجی که مردم آسیب دیده در زلزله دارند نیز مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم‌گیری شد تا زودتر همه این موارد در مناطق زلزله‌زده پیگیری و رصد شود و با سرعت بیشتری صورت گیرد.

سعیدی درباره عملیات جستجو گفت: عملیات جستجو تقریبا تمام شده است؛ اما با تاکید وزیر کشور و مابقی مسئولان، جستجو تحت عنوان لکه گیری در حال انجام است. در شهرها و روستاها و همه مناطق زلزله‌زده دستور بازدید مجدد داده شده و همه این مناطق لکه‌گیری می‌شوند.

او ابراز امیدواری که در عملیات لکه‌گیری مجروحی نداشته باشیم.

آخرین آمار کشته‌شدگان؛ ۴۷۴ نفر/ ۸ ماهه خانه‌ها بازسازی می‌شوند/گزارشی از وجود مفقودان در زیر آوار نداریم

10:04/مهمترین مشکل زلزله‌زدگان ازگله، تامین چادر و وسایل گرمایشی است

 جادریان؛ بخشدار ازگله در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه مردم این منطقه همچنان با مشکل اسکان و کمبود چادر مواجه هستند، اظهار داشت: با توجه به اینکه ازگله کانون زلزله غرب کشور بود، شاهد مشکلات عدیده‌ای بودیم که البته خوشبختانه مشکل آب و برق روز بعد از زلزله مرتفع شد.

بخشدار ازگله با اشاره به اینکه در این منطقه روز به روز وضعیت به سمت بهبودی پیش می‌رود، افزود: در حال حاضر مشکلی در تامین خوراک و آب منطقه وجود ندارد، اما تعداد چادرها برای اسکان کافی نیست.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین مشکل منطقه تامین چادر و وسایل گرمایشی است، گفت: خوشبختانه مشکلی از لحاظ بیرون آوردن اجساد احتمالی از زیر آوار نداریم و آواربرداری را به منظور پاکسازی سطح روستا آغاز کرده ایم.

10:04/ وقوع پس‌لرزه در غرب کشور

براساس آخرین آمار اعلامی بیش از ۲۷۰ پس لرزه در غرب کشور به ثبت رسیده است.

آخرین آمار کشته‌شدگان؛ ۴۷۴ نفر/ ۸ ماهه خانه‌ها بازسازی می‌شوند/گزارشی از وجود مفقودان در زیر آوار نداریم

09:46/اعلام اسامی مصدومانی که شب گذشته به تهران منتقل شدند

 اسامی مصدومان انتقالی زلزله غرب ایران که شب گذشته 23 آبان به بیمارستان‌های تهران منتقل شدند به این شرح است: شهلا علی مرادی، کیومرث پاییری، صغرا نجفی، فرشته محمدیان، نسرین دختار، اردشیر جسوی، سجاد صفری، کرم رضا فخری، احترام عزیزی، ازاد بهرانی، کامران رشیدی، مریم بابایی، حبیبه الیاسی، ناهید حاتمی راد، غلام مولایی، ملیحه ابراهیمی، لیلا رضایی، علی اصغر عبدی، دلبر حسنی، مجید ویسی، ارکان امیرفتاحی، فروز لطفی پور، اکبر کرمی، پروین میرزایی، فیروزه پناهنده، شهلا یاری، سمیه حسینی، جمیله محوی زاده، غزال اسماعیلی، رشید شفیعی، مریم حاتمی 

آخرین آمار کشته‌شدگان؛ ۴۷۴ نفر/ ۸ ماهه خانه‌ها بازسازی می‌شوند/گزارشی از وجود مفقودان در زیر آوار نداریم

06:56/ زمین لرزه سرپل ذهاب را دو بار لرزاند

شهرستان سرپل ذهاب در استان کرمانشاه در طول سه ساعت گذشته دو بار به خود لرزید.

نخستین زمین لرزه در شهرستان سرپل ذهاب بامداد امروز در ساعت ۰۳:۵۱:۳۰ و به بزرگی ۲.۹ ریشتر به وقوع پیوست.

این زمین لرزه در۱۴ کیلومتری سرپل ذهاب، ۱۴ کیلومتری قصر شیرین و ۳۶ کیلومتری ازگله بود. 

با این حال، دومین زمین لرزه به بزرگی ۳.۶ ریشتر در ساعت ۰۴:۱۴:۱۸ و در شش کیلومتری سرپل ذهاب، ۲۱ کیلومتری قصر شیرین و ۳۷ کیلومتری ازگله رخ داد. 

آخرین آمار کشته‌شدگان؛ ۴۷۴ نفر/ ۸ ماهه خانه‌ها بازسازی می‌شوند/گزارشی از وجود مفقودان در زیر آوار نداریم

06:23/ ازگله چهار بار لرزید

نخستین زمین‌لرزه در شهرستان ازگله کرمانشاه به بزرگی ۳.۱ ریشتر در ساعت ۰۴:۲۶:۳۶ رخ داد. 

این زمین لرزه در هفت کیلومتری ازگله، ۳۲ کیلومتری تازه‌آباد و ۳۶ کیلومتری قصر شیرین به وقوع پیوست. 

دومین لرزه به بزرگی ۲.۸ ریشتر در ساعت ۰۴:۵۱:۲۶ به وقوع پیوست که مرکز جغرافیایی آن در ۱۹ کیلومتری ازگله، ۲۶ کیلومتری قصر شیرین و ۳۶ کیلومتری سرپل ذهاب بود.

هنوز دقایقی از زمین لرزه مذکور نگذشته بود که زمین لرزه دیگری به بزرگی ۲.۸ ریشتر در ۰۴:۵۳:۴۷ به وقوع پیوست که مرکز جغرافیایی آن ۱۰ کیلومتری ازگله، ۳۰ کیلومتری حلبچه عراق و ۳۳ کیلومتری تازه آباد، بود. 

آخرین زمین لرزه نیز به بزرگی سه ریشتر در ساعت ۰۵:۰۴:۱۹ در ازگله رخ داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز