خبرگزاری کار ایران

روش‌های پیشگیری از پیر شدن پوست

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۵۶۲

چین و چروکی گوشه خارجی چشم‌ها اولین نشانه‌های پیری پوست است. این چین و چروک معمولا در اواسط دهه 20 زندگی هر فرد پدیدار شده و با گذر زمان، بیشتر می‌شوند.

علم پیوسته در حال گسترش است، اما چیزی که هنوز انسان با همه دانش خود، نتوانسته به آن برسد، اکسیر جوانی و متوقف کردن روند پیری است. با این حال، اگر از پوست به خوبی مراقبت کنیم ، می‌توانیم روند پیری پوست را آهسته‌تر کنیم.

به طور کلی، علائم پیری در تمام لایه‌های پوست بروز می‌کند. بنابراین، هر لایه پوست به مرور تغییر کرده و در نهایت، پیری به صورت چین و چروک نمایان می‌شود.

پوستی که جوان به نظر می‌رسد؛ در حقیقت، خاصیت کشسانی خود را حفظ کرده و صاف و هموار می‌باشد. با گذر زمان، از میزان تولید کلاژن و الاستین کاسته شده و در نتیجه، خاصیت کشسانی پوست کم و کمتر می‌شود.

این روند دلیل اصلی و اولیه پیری پوست می‌باشد. علاوه بر این،ترکیبی از مسائل درونی و محیطی نیز ممکن است در تخریب پوست نقش داشته باشند.

دو عامل مهم درونی در پیری پوست به ترتیب، عملکرد ضعیف سیستم گردش خون بدن و همچنین مسائل ژنتیکی است.

از طرف دیگر، عوامل محیطی که در پیری پوست تاثیرگذارند می‌توان به اشعه ماورابنفش خورشید، آلودگی هوا، سیگار، مصرف مشروبات الکلی، تغذیه ضعیف و ناسالم و همچنین عدم رسیدگی لازم و مداوم به پوست اشاره کرد.

گذر زمان وجود خود را روی پوست نشان می‌دهد. اما با انجام کارهایی می توانید پوست خود را جوان تر ساخته و جلوی پیری زودرس آن را بگیرید. در ادامه مقاله چند روش درمان چین و چروک و مراقبت از پوست ارائه شده است.

چین و چروک پاکلاغی گوشه چشم

چین و چروکی گوشه خارجی چشم‌ها اولین نشانه‌های پیری پوست است. این چین و چروک معمولا در اواسط دهه 20 زندگی هر فرد پدیدار شده و با گذر زمان، بیشتر می‌شوند.

این علائم در اثر کاهش میزان تولید کلاژن و الاستین ایجاد می‌شوند. علاوه بر این، قرارگیری طولانی مدت و متناوب درمعرض اشعه خورشید، مصرف دخانیات و آلودگی نیز در تولید این چین و چروک‌ها نقش دارند.

برای مقابله با این مشکل، روزی 2 بار به آرامی روغن ویتامین E را به دور چشم خود مالیده و ماساژ دهید. اگر به این روغن دسترسی ندارید، می توانید کپسول این ویتامین را شکسته و محتویات آن را به دور چشم بمالید.

علاوه بر این، ژل آلوئه ورا نیز برای این منظور کارساز می باشد. بنابراین، هر شب قبل از رفتن به رختخواب، دور چشم خود را با این ژل ماساژ دهید.

چین و چروک‌های پوست

چین و چروک در حقیقت همان خطوط ریز و درشتی هستند که روی پوست در اثر بالا رفتن سن و یا عارضه پیری زودرس، ایجاد می‌شوند.

این خطوط معمولا حدود 25 سالگی روی پوست صورت، بینی، پشت دست‌ها و روی ساعدهای دست، ایجاد می‌گردند. از آنجایی که با گذر زمان کلاژن و الاستین به اندازه کافی تولید نمی‌شوند، پوست مثل قبل هموار و صاف نبوده و همانند گذشته جوان و شاداب به نظر نمی‌رسد.

علاوه بر این، کشیدن سیگار، محیط سخت و آلوده، استرس، کاهش وزن ناگهانی و وراثت ممکن است باعث بروز آنها شود. برای بهبود این شرایط، روزانه قسمت‌هایی که آسیب دیده است را با روغن نارگیل یا زیتون گرم شده ماساژ دهید.

این کار پوست را مرطوب کرده و باعث بازسازی سلول‌های آن و در نهایت، کاهش میزان چین و چروک خواهد شد.

در ضمن، شما می‌توانید ماسکی از یک عدد موز کاملا رسیده خرد شده، پاپایا و یا آووکادو ساخته و 2 تا 3 بار در هفته و هر دفعه به مدت 30 دقیقه، آن را روی پوست خود قرار دهید؛ سپس، پوست تان را با آب گرم کاملا بشویید.

پوست خشک

پوست مرطوب تان ممکن است ناگهان خشک و زبر شود که این نشانه پیری پوست است. با گذر عمر، پوست توانایی سابق را در تولید چربی طبیعی نداشته و نمی‌تواند آن را مثل گذشته صاف و مرطوب نگه دارد.

این باعث خشکی بالاترین لایه پوست می‌گردد. علاوه بر این، با بالارفتن سن، سرعت بازسازی سلول‌های پوست کاهش می‌یابد.

علاوه بر این موارد، قرارگیری طولانی مدت زیر نور آفتاب، استفاده بیش از حد از صابون و مواد شوینده، هوای خشک، حمام آب داغ، کم آبی بدن، سیگار و استرس باعث خشکی پوست نیز می‌شوند.

بنابراین، برای اینکه از شر خشکی پوست خلاص شوید، باید روزانه این موارد را انجام دهید: حدود 30 دقیقه قبل از دوش گرفتن، با مقداری روغن زیتون پوست تان را به آرامی ماساژ دهید. بعد، حمام کرده و از یک مرطوب کننده معمولی استفاده کنید. در روش دیگر می‌توانید کمی قبل از حمام، مقداری کرم عسل یا شیر را به کل بدن خود مالیده و 5 دقیقا آن را به حال خود رها سازید.

افتادگی پوست

افتادگی پوست به دلیل کاهش خاصیت کشسانی آن رخ می‌دهد. عامل دیگر این است که پوست، برخی از اجزای مرطوب کننده خود را از دست می‌دهد.

درضمن، تغذیه نامناسب، اشعه آفتاب، مصرف دخانیات، کاهش و افزایش پی در پی وزن و کمبود آب بدن از جمله مواردی هستند که منجربه افتادگی پوست می‌شوند.

برای بهبود این مشکل، 1 قاشق غذاخوری ماست چکیده را با یک سفیده تخم مرغ کاملا مخلوط کنید. سپس ماسک حاصل را روی صورت و بینی خود مالیده و آن را به مدت 20 تا 30 دقیقه به حال خود رها سازید.

بعد آن را کاملا بشویید. فراموش نکنید که این کار را باید هفته‌ای 2 تا 3 بار تکرار نمایید. همچنین ماساژ مرتب پوست با روغن زیتون و نارگیل می تواند پوست را جمع کرده و از افتادگی آن بکاهد.

تغییر رنگ پوست

عوامل زیادی از جمله افزایش سن باعث تغییر رنگ پوست می‌شوند. تغییر هورمونی نیز باعث افزایش تولید ملانین شده و رنگ پوست را تیره می کند.

همچنین استرس، آفتاب سوختگی و اشعه خورشید نیز باعث تغییر رنگ پوست می‌شود. این تغییر رنگ‌ها معمولا در نواحی صورت، بازوها و دست‌ها قابل مشاهده است.

برای حل این مشکل، مقداری آب لیمو تازه را روی پوست مالیده و یک پارچه نخی را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی آن قرار دهید؛ سپس، محل را با آب بشویید.

این کار را روزی 2 مرتبه تکرار نمایید. همچنین قبل از اینکه به رختخواب بروید، مقداری ژل آلوئه ورا را روی پوست تغییر رنگ یافته مالیده و کل شب آن را به حال خود رها سازید. صبح، محل را کاملا بشویید. در ضمن، همیشه از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.

گردن بوقلمونی

پوست گردن نسبت به دیگر جاهای پوست بدن، ظریف‌تر و نازک‌تر می‌باشد به همین دلیل، با افزایش سن، زودتر خاصیت کشسانی خود را از دست داده و باعث بروز مشکلی به نام " گردن بوقلمونی" می‌شود.

در این حالت، پوست گردن دچار افتادگی و چین و چروک می‌گردد. مسائل ژنتیکی، اشعه خورشید، تغییر وزن پی در پی در بروز این مشکل تاثیرگذارند. برای مقابله با آن روزانه از کرم‌های مرطوب کننده و ضد آفتاب با SPF بیشتر از 30 استفاده نمایید.

سیاهی زیر چشم‌ها

کمبود چربی و کلاژن باعث بروز سیاهی دور چشم‌ها می‌شود. این مساله با افزایش سن نیز بیشتر شده و پوست نازک این ناحیه را تیره‌تر می‌کند.

برای مقابله با آن، قبل از رفتن به رختخواب، مقداری روغن بادام یا کره گوسفندی را به این نواحی زده و پوست را با آرامی ماساژ دهید. علاوه بر این، می‌توانید یک پارچه نخی را با گلاب خیس کرده و روی پلک‌های بسته خود به مدت 15 دقیقه قرار دهید. این کار را 2 بار در روز انجام دهید.

منافذ بزرگ پوست

کاهش تولید کلاژن باعث ایجاد حفره‌های بزرگ روی صورت شده و خاصیت کشسانی آن را کمتر می‌کند. کمپرس یخ می تواند باعث بهبود این مشکل شود.

برای این کار، مقداری یخ را درون یک پارچه نخی قرار داده و پارچه را جمع کنید؛ سپس آن را روی محل آسیب دیده به آرامی به مدت 5 دقیقه بمالید.

این کار را روزانه می‌توانید چند مرتبه تکرار کنید. همچنین، می توانید مخلوطی از سرکه سیب و آب به یک میزان ایجاد کرده و آن را به پوست صدمه دیده بمالید تا منافذ بسته شوند. این روند را می توانید 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید.

پلک‌های افتاده

با کاهش خاصیت کشسانی پوست اطراف چشم، پلک‌ها دچار افتادگی می‌شوند. بنابراین، به آرامی پوست اطراف چشم را ماساژ داده تا گردش خون در این نواحی بیشتر شود؛

در نتیجه، افتادگی پلک‌ها به مرور بهبود می‌یابد. برای ماساژ می توانید از روغن زیتون یا نارگیل قبل از خواب، استفاده کنید. در ضمن، همیشه با عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب مناسب، از چشم‌ها و پوست خود محافظت نمایید.

پف زیر چشم‌ها

گریه کردن زیاد، مصرف مشروبات الکلی، کمبود خواب و واکنش‌های حساسیتی باعث پف زیر چشم‌ها می‌شود. برای برطرف کردن آن، چای سیاه کیسه‌ای سرد شده و یا تکه‌های خرد شده خیار را روی پلک‌های خود به مدت 10 تا 15 دقیقه قرار دهید. در ضمن، هرگز چشمان خود را با فشار نمالید. همچنین نمک و مصرف مشروبات الکلی را برای همیشه کنار بگذارید.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز