خبرگزاری کار ایران

محمود آموزگار در گفتگو با ایلنا:

خروج نشر از شمول قانون نظام صنفی توجیهی ندارد

asdasd
کد خبر : ۵۰۲۰۹

آموزگار: فعالیت ناشران در اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران پس از تصویب طرح مستثنی شدن مؤسسات فرهنگی، هنری، تبلیغاتی و ناشرین از شمول قانون نظام صنفی، منتفی خواهد شد و ضرورتی برای عضویت ناشران در اتحادیه باقی نمی‌ماند.

ایلنا: محمود آموزگار(دبیر و عضو هیأت مدیره‌ی اتحادیه‌ی ناشران و کتاب‌فروشان تهران) معتقد است؛ خروج نشر و سایر فعالیت‌های فرهنگی از شمول قانون نظام صنفی، هیچ توجیهی ندارد و اندک انگیزه‌ها را برای عضویت اعضا در اتحادیه از بین می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در پی مطرح شدن طرح مستثنی شدن مؤسسات فرهنگی، هنری، تبلیغاتی و ناشرین از شمول قانون نظام صنفی در صحن علنی مجلس، محمود آموزگار گفت: به نظر من این طرح فایده و توجیه خاصی ندارد، زیرا مقصود نمایندگان طراح به نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر فعالیت ناشران تحصیل حاصل است، چراکه هرکس که بخواهد در کشور به فعالیت نشر بپردازد، ناگزیر است از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه نشر دریافت کند.

او افزود: پس از اخذ پروانه‌ی نشر نیز این ارتباط به سبب اخذ مجوز انتشار کتاب ادامه می‌یابد و ناشر با اداره‌ی کل کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعامل است. وجود هیأت بررسی تخلفات ناشران در وزارت ارشاد حاکی از تداوم و استمرار این نظارت است، بنابراین هدف این طرح دایر بر خروج مؤسسات فرهنگی ازجمله ناشران از شمول قانون نظام صنفی، موجب افزایش نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در حال حاضر به وسعت انجام می‌گیرد، نخواهد شد.

آموزگار تصریح کرد: از سوی دیگر مطابق ماده‌ی ۹۱ قانون نظام صنفی، کلیه‌ی اشخاص حقیقی و حقوقی که برای انجام فعالیت‌های خود ناگزیر از اخذ مجوز از یکی از وزارتخانه‌ها، ادارات و مراکز دولتی و نهاد‌ها می‌باشند و علاوه بر مجوز مزبور، در ارتباط با فعالیت کسبی خود ناگزیر از اخذ پروانه کسب از اتحادیه‌ی مربوطه می‌باشند.

دبیر اتحادیه‌ی ناشران و کتاب‌فروشان تهران هدف از تصویب قانون نظام صنفی را تنظیم مناسبات عرضه‌کنندگان و متقاضیان کالاها وخدمات دانست و افزود: تبصره‌ی ماده‌ی ۹۱ قانون مذبور نیز حاکی از آن است که کسب پروانه از اتحادیه‌ی مربوطه، نافی نظارت وزارتخانه یا واحد دولتی صادر کننده‌ی مجوز نیست. به همین دلیل مشخص نمی‌شود که انگیزه‌ی نمایندگان محترم طراح این طرح چیست. همانطور که در بالا اشاره شد، اشخاصی که به فعالیت انتشاراتی اشتغال دارند و پروانه‌ی نشر خود را از وزارت ارشاد دریافت کرده‌اند، به موجب ماده‌ی ۹۱ قانون نظام صنفی، برای فعالیت کسبی خود ناگزیر از مراجعه به اتحادیه‌ی ناشران و کتاب‌فروشان هستند تا مجوز کسب دریافت کنند. کمیسیون بازرسی اتحادیه هم همواره درحال پیگیری کلیه‌ی فعالیت‌های کسبی مرتبط با نشر و کتاب فروشی است تا این فعالیت‌ها مطابق تصمیم قانون‌گذار انجام شود.

او ادامه داد: تصویب این طرح آنان را از اخذ پروانه‌ی کسب از اتحادیه معاف خواهد کرد. مضاف بر اینکه فعالیت ناشران نیز در اتحادیه‌ی ناشران و کتاب‌فروشان تهران پس از تصویب چنین طرحی موضوعیت نخواهد داشت و ضرورتی برای عضویت ناشران در اتحادیه باقی نمی‌ماند.

آموزگار تأکید کرد: فراموش نکنید نزدیک به ۱۱ هزار جواز نشر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده که اکثریت آن‌ها دارای هیچگونه فعالیتی نمی‌باشند و انگیزه‌ی احتمالی آن‌ها از اخذ جواز نشر، استفاده از برخی فرصت‌ها و موقعیت‌های مالی مانند کاغذ یارانه‌ای بوده است. این درحالی است که ناشران عضو اتحادیه‌ی ناشران و کتاب‌فروشان تهران، از فعال‌ترین مؤسسات انتشاراتی کشور محسوب می‌شوند و مقایسه‌ی این دو بخش حکایت از توجه به توجیه اقتصادی فعالیت نشر در اتحادیه‌ی ناشران تهران است که تصویب این طرح انگیزه‌های اقتصادی موجود را نیز با مخاطره مواجه خواهد کرد.

دبیر اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در پایان گفت: با توجه به اینکه سیاست‌های کلی نظام مبتنی بر کاهش تصدی‌گری دولت و تشویق مردم بر زندگی اجتماعی –اقتصادی خود است، انگیزه‌ی این طرح که در تعارض آشکار با سیاست‌های مذکور می‌باشد، مشخص نیست. امید است با توجه ویژه‌ی نمایندگان محترم مجلس و عدم تصویب این طرح، همین مشارکت اندک اقتصادی نیز منتفی نشود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز