خبرگزاری کار ایران

پلنگ کرمانشاه در خطر انقراض است

asdasd
کد خبر : ۴۹۲۱۶۵

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه از نظر تنوع زیستی از استان‌های مطرح کشور است، گفت: برخی از گونه‌های جانوری استان مانند پلنگ در معرض خطر انقراض هستند.

به گزارش ایلنا، کاظم علیزاده از تنوع غنی گونه‌های جانوری در استان کرمانشاه یاد کرد و افزود: این استان به دلیل شرایط زیست محیطی و توپوگرافی تعداد قابل توجهی از گونه‌های جانوری را در خود دارد.

وی ادامه داد: در زیستگاه‌های کرمانشاه 180 گونه پرنده، 45 گونه پستاندار، 35 گونه ماهی و 35 گونه خزنده شناسایی شده است.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه برخی از این گونه‌ها منحصر به فرد هستند و در کمتر نقاطی از کشور دیده می‌شوند، تاکید کرد: یکی از مهمترین این گونه‌ها "شوکا" است که چند زیستگاه محدود در کشور دارد و در منطقه بوزین و مره‌خیل پاوه زیست می‌کند.

علیزاده افزود: گونه دیگری که در کرمانشاه منحصر به فرد و البته در معرض خطر است، "پلنگ" می‌باشد که امسال چند نمونه از آن در زیستگاه‌های استان مشاهده شده است.

وی "خرس قهوه‌ای" را نیز گونه جانوری مهم دیگر کرمانشاه برشمرد که خوشبختانه جمعیت آن در وضعیت مناسبی قرار دارد.

به گفته این مسئول، برنامه‌ای از سوی سازمان محیط زیست برای حمایت از "خرس قهوه‌ای" وجود دارد که در کرمانشاه هم دنبال می‌شود، اما نیازمند کمک مسئولین استان نیز می باشد.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه از "افعی دم عنکبوتی" هم به عنوان گونه منحصر به فرد دیگر یاد کرد که سال گذشته در شهرستان گیلانغرب مشاهده شده و پراکنش آن نیز در استان خوب است.

علیزاده تصریح کرد: گونه منحصر به فرد دیگر ما "هوبره" است که این گونه نیز در معرض خطر انقراض است و در گیلانغرب مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: "کرکس مصری" هم گونه دیگر در معرض خطر و مورد توجه جهان است که در استان ما مشاهده می‌شود.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه از گونه‌های آبزیان هم یاد کرد و گفت: گونه "لاک پشت فراتی" را نیز داریم که در سرپل ذهاب و قصرشیرین دیده شده و از گونه‌های منحصر به فرد است.

علیزاده در مجموع وضعیت گونه‌های جانوری استان را خوب ارزیابی کرد و یادآور شد: اگرچه گونه‌هایی داریم که در معرض خطر هستند، اما خوشبختانه تاکنون انقراض گونه‌های جانوری را در استان نداشته ایم.

وی اشاره‌ای هم به گونه‌های گیاهی استان داشت و خاطرنشان کرد: از هشت هزار گونه گیاهی موجود در کشور 1200 گونه در کرمانشاه شناسایی شده که برخی از این گونه‌ها خصوصا گونه‌های دارویی در معرض خطر هستند.

به گفته این مسئول، متاسفانه گونه‌های دارویی و عمدتا خوراکی‌ها قبل از زمان گلدهی و در زمان نامناسب چیده می‌شوند و همین امر حیات آنها را به خطر انداخته است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز