خبرگزاری کار ایران

مسعود شجاعی طباطبایی:

احتمال نمایش آثار کارتونیست‌های جهان درباره پلاسکو

asdasd
کد خبر : ۴۶۸۳۹۱

عضو شورای هنری و دبیر بخش کارتون نخستین جایزه هنری "قلب تهران" گفت: بیشتر شهرداری‌های دنیا برای معرفی شهرهای خود رویدادهای مهمی را در عرصه هنرهای تجسمی رقم می‌زنند، این به دلیل ظرفیت بالایی است که در هنرهای تجسمی وجود دارد.

به گزارش ایلنا؛ مسعود شجاعی طباطبایی با بیان اینکه در بسیاری از مسابقات و جایزه‌های هنری مانند پیراسیکابا و ازمیر، نام همان شهر روی آن‌ها گذاشته شده و توسط شهرداری‌ها برگزارمی‌شوند ادامه داد: من این شانس را داشتم که در چندین جشنواره بین‌المللی در کشورهایی مانند برزیل، ترکیه، کوبا و چین به عنوان داور حضور داشتم که بانیان تمامی این جشنواره‌ها بدون استثنا شهرداری‌ها بودند.

وی تاکید کرد: ظرفیت‌هایی که فضای هنری به ویژه هنرهای تجسمی می‌تواند برای معرفی اقلیم، شهر یا یک منطقه تاریخی و یا یک چهره نامی و یا اتفاقات و رویدادها ایجاد کند بسیار بالاست و درکشورهای دیگر از این ظرفیت به خوبی بهره گرفته می‌شود.

دبیر نخستین جایزه هنری قلب تهران با اشاره به اینکه شهرداری‌ها به ویژه شهرداری تهران اخیرا فعالیت‌های قابل توجهی را در حوزه هنرهای تجسمی آغاز کرده‌اند افزود: مثلا اجرای نمایشگاهی به وسعت یک شهر بازخوردهای بسیاری را به همراه داشت و حتی موجب شد تا رسانه‌های خارجی به این موضوع بپردازند و آن را بازتاب دادند.

وی گفت: بسیار ارزشمند است که منطقه 12 تهران که بسیار دیدنی، مهم و تاریخی است به زبان هنر به نمایش گذاشته شود. به طور قطع با کمک هنرمندان رشته‌های تجسمی و با زبان هنر، جایگاه بزرگ منطقه ترسیم می‌شود. این اتفاق بسیار خوبی است که چنین فضایی در منطقه ایجاد شده و مسوولان نگاه مثبت به تاثیر هنر دارند.

وی تاکید کرد: بضاعت عرصه هنرهای تجسمی کشورمان بسیار بالاست البته این را به خاطر اینکه کاریکاتوریست هستم و نگاه اغراق آمیز به مسایل دارم نمی‌گویم. هنرمندان شناخته‌ شده‌ کشورمان در رشته‌های گرافیک، تصویرسازی، عکس و کارتون گ به یاری این اتفاق آمده‌اند.جایزه هنری قلب تهران از نگاه انتقادی آثار هنری به منطقه 12 استقبال می کند

وی چند خصوصیت هنر کارتون و تصویرسازی مانند اغراق، نگاه طنازانه و بین‌المللی بودن زبان این هنر را برای طرح مسایلی مانند گردشگری و منطقه 12 تهران مناسب دانست و گفت: در بحث کارتون اغراق مهم است و با زبان اغراق مسایل را مطرح می‌کنند. بحث طنز نیز چاشنی است که فقط در کارتون وجود دارد. از سوی دیگر کارتون یک زبان بین‌المللی برای عموم مردم دنیاست و می‌تواند به اشکال مختلف پیام‌رسانی کند. همچنین کاریکاتور پیام‌رسانی سریع و آنی دارد. از سویی ایده، تفکر و اندیشه‌ای پشت هر اثری است که مخاطب را وادار می‌کند نسبت به ایده فکر کند و باعث می‌شود یک اتفاق جدی به شکل شوخی داشته باشیم.

وی با استقبال از ارسال آثاری که نگاه انتقادی به محورهای جایزه دارند تاکید کرد: به دلیل توانمندی این شاخه هنری مطمین هستیم که اتفاق خوبی در قالب این رویداد می‌افتد. حتی ممکن است آثار رسیده به دبیرخانه این جایزه انتقادی باشد، ولی در هر صورت بحث لبخند را به هر شکلی داریم چرا که کاریکاتوریست دنبال مفهومی است که پیام خود را مطرح کند و یک زبان انتقادی است.

وی با تاکید بر اینکه زبان هنر یکی از کارآمدترین زبان‌ها و بسیار تاثیرگذار است، گفت: این رویداد باید با کمک شهرداری‌ و سازمان‌های مرتبط برجسته و دیده شود که مستلزم مشارکت همه جانبه است. باید در تمامی شهر شاهد کارهای برجسته این جایزه باشیم و در فضاهای عمومی دیده شود. این موارد کمک می‌کند منطقه 12 با معماری و تاریخ و حتی اتفاقات طنزآمیز خود که عملا مدتی است از آن‌ها غفلت شده، بخشی از هویت پیشین خود را بازیابی کند.

شجاعی طباطبایی تصریح کرد: البته باید به مسایلی دقت شود، اول اینکه زبان هنر نیاز به زمان دارد و همچنین تبلیغ موثری باید انجام شود که یکی از ظرفیت‌های موثر در این زمینه بهره‌گیری و مشارکت رسانه ملی است. همچنین باید شرایط طرح این جایزه در رسانه ملی فراهم شود. می‌توان از ظرفیت فضای مجازی بهره برد تا با استفاده از این ظرفیت‌ها مسیر جدی‌تر و سریع‌تر طی ‌شود.

وی با اشاره به بخش ویژه نخستین جایزه قلب هنری تهران گفت: زمانی که حادثه پلاسکو رخ داد، هنرمندان بدون اینکه سفارشی باشد، به واسطه احساسی که داشتند شروع به خلق اثر به ویژه در بخش کارتون، کاریکاتور و تصویرسازی کردند و شاهد آثار فاخری در این زمینه بودیم.

وی با بیان اینکه حادثه پلاسکو قلب تپبنده این رویداد هنری است؛ گفت: این بخش تنها بخشی است که در آن یک اثر از هر هنرمند پذیرفته می‌شود و باید هنرمند بهترین اثر خود را انتخاب کند. این اتفاق بسیار ویژه شرایط حسی عجیبی را برای هنرمندان ایجاد کرده و دنیا به این مساله واکنش نشان داد، حتی هنرمندان خارجی در این اتفاق همدردی نشان دادند که می‌توانیم در این بخش شاهد آثار هنرمندان خارجی هم باشیم.

شهرداری منطقه 12 تهران به مناسبت دویست و سی امین سال پایتختی تهران، نخستین جایزه هنری قلب تهران را با موضوع منطقه 12 تهران بهار سال آینده در مدرسه دارالفنون برگزار می‌کند.

نخستین جایزه هنری قلب تهران در رشته‌های عکاسی، آگهی دیواری(پوستر)، کارتون و تصویرگری به دبیری مسعود زنده‌روح کرمانی برگزار می‌شود و علاقمندان و هنرمندان برای شرکت در این جایزه می‌توانند در سایت www.tehranfestival.com  ثبت‌نام و آثار خود را ارسال کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز