خبرگزاری کار ایران

افتتاحِ سی و پنجمین جشنواره تئاتر با یاد آتش‌نشانان؛

شفیعی: عکس و پوستر به دوام و بقای آثار نمایشی کمک می‌کند

asdasd
کد خبر : ۴۵۰۰۳۶

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی گفت: عکس‌ها، پوسترها و اقلام چاپی گروه‌های نمایشی به دوام و بقای آثار نمایشی کمک می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رویدادهای سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با افتتاح نمایشگاه «قابِ بازی» که به نمایش آثار برگزیده مسابقه عکس، پوستر و هویت بصری این دوره از جشنواره اختصاص دارد؛ افتتاح شد.

مهدی شفیعی، سامان خلیلیان، رحمت امینی، سعید سادی، اتابک نادری، مجید رجبی‌معمار و سیف‌الله صمدیان مهمانان افتتاحیه نمایشگاه «قابِ بازی» بودند که عصر امروز (جمعه 1 بهمن) در تالار بهار خانه هنرمندان برگزار شد.

افتتاح نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه عکس، پوستر و هویت بصری جشنواره تئاتر فجر، با قرائت فاتحه‌ای برای رشادت‌ها آتش‌نشانان از دست رفته و شادی روح حادثه دیدگان در حادثه پلاسکو انجام شد.

مهدی شفیعی، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی گفت: واقعه تلخ در خیابان جمهوری اتفاق افتاد که همه ما دل‌نگران و سوگوار شهدای این حادثه هستیم و همیشه هنرمندان تئاتر نسبت به اتفاقات و وقایع اجتماعی با مسئولیت نگاه کرده و حضور پررنگ داشته‌اند. به احترام این جان باختگان صلواتی ختم کنیم.

شفیعی ادامه داد: نمایشگاه عکس، پوستر و هویت بصری جزو بخش‌های اصلی و لاینفک جشنواره تئاتر فجر است و هر گروه نمایشی که نگاه خوبی به این بخش‌ها داشته پروسه موفق‌تری در تولید و عرضه کارش خواهد داشت. عکس‌ها، پوسترها و اقلام چاپی گروه‌های نمایشی به دوام و بقای آثار نمایشی کمک می‌کنند.

بخش هویت بصری تئاتر؛ برای قوام دادن هرچه بیشتر به گروه‌های نمایشی

سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز در این مراسم رونمایی گفت: امروز روز غریبی است؛ در حالی سی و پنجمین دوره جشنواره تئاتر را که مقارن با جشن انقلاب و هنر است آغاز می‌کنیم که سوگوار عزیزانی هستیم که با رشادت‌شان بار دیگر باعث به یاد آوردن ایثار و فداکاری در جامعه شدند؛ جامعه به قهرمان‌های بیشتری نیاز دارد، قهرمان‌هایی که وجود دارند و به آنها افزوده شد.

 اسدی با بیان اینکه «رویدادهای سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با آغاز نمایشگاه عکس، پوستر و هویت بصری و با یاد جانباختگان و حادثه دیدگان پلاسکو آغاز می‌شود، گفت: امروز (جمعه) همه آثار جشنواره تئاتر فجر با یاد و احترام به حادثه دیدگان ساختمان پلاسکو و به ویژه آتش‌نشانان آسیب دیده در این واقعه آغاز می‌شود.

دبیر جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه بخش هویت بصری از سال گذشته به بخش عکس و پوستر اضافه شده است، گفت: بخش هویت بصری در کنار عکس و پوستر برای قوام دادن هرچه بیشتر به گروه‌های نمایشی باید به کار بیاید و در سال‌های آینده این نمایشگاه تکامل پیدا کند.

اسدی یادآور شد: جلوه‌ای که در عکس‌های تئاتر ما موجود است نشان‌دهنده قوت تصاویر جذابی است که می‌گوید باید به تئاتر ما نگاه بزرگتری وجود داشته باشد.

او با اشاره به استقبال بیشتر هنرمندان مشتاق برای شرکت در این مسابقه از افزایش دو برابری متقاضیان حضور در مسابقه عکس، پوستر و هویت بصری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خبر داد و از همه هنرمندانی که با حضور در این مسابقه آن را جدی گرفته و به اعتبارش افزودند، تشکر کرد.

سیف‌الله صمدیان از داوران بخش عکس این مسابقه گفت: دست آتش‌نشانانی که در حادثه ساختمان پلاسکو رفتند و ماندند را می‌بوسم.

به اول مرزهای باورپذیری و رشد فرهنگی در تئاتر رسیده‌ایم

صمدیان گفت: شگفت‌انگیز است که انقلاب دیجیتال کاری کرده که عکاسان ایرانی با گستردگی نمایش‌ها و پرداختن به حدود 100 نمایش در هر شب، به اول مرزهای باورپذیری و رشد فرهنگی در تئاتر برسیم.

این هنرمند با بیان اینکه دو پیشنهاد برای مدیران فرهنگی و هنرهای نمایشی دارم، گفت: نخست اینکه باید قدر این جوانان یعنی سیامک زمردی، رضا معطریان و حسینی را که برای بخش مسابقه عکس، پوستر و هویت بصری جشنواره تئاتر فجر تلاش کردند بدانید که جنب و جوشی روانی برای این جشنواره و این بخش راه انداخته‌اند.

نیازمند آرشیو تصویری برای طراحان صحنه و نورپردازان هستیم

صمدیان ادامه داد: در کنار بودجه‌های دریافتی و مصرفی، حتما سهمی را برای ساختن آرشیو منظم برای آینده تئاتر ایران بگذارید. چرا که با پیشرفت عکس و طراحی و هویت بصری تئاتر، نیاز به جایی داریم که طراحان صحنه و نورپردازان به عنوان منبع و ماخذ تصویری از آن استفاده کنند و ویدئوهای خوبی ساخته شود تا نداشته‌های قبلی‌مان با داشته‌های فعلی جبران شود.

مجدی رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ینز در این مراسم، خانه هنرمندان را خانه همه هنرمندان از همه اصناف خواند و گفت: خانه هنرمندان در این ساعات و از روز گذشته عزادار فاجعه بزرگی است که برای جمعی از عزیزان و ایثارگران اتفاق افتاده و خانواده‌های افرادی که در معرض خطر هستند ساعات بدی را سپری می‌کنند.

رجبی معمار با بیان اینکه خانه هنرمندان با افتخار سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر را همراهی می‌کند، گفت: خانه هنرمندان با تمام ظرفیت به اقدامات و رویدادهای جشنواره تئاتر فجر کمک می‌کند.

او یادآور شد: علیرغم همه کاستی‌های کشور برای ارائه خدمت به کشور، دوره خوبی برای تئاتر ایران است؛ چرا که همراهی و تلاش مدیرانی خوب را تجربه می‌کند و امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز