خبرگزاری کار ایران

توسط نشست خبری مطرح شد؛

آخرین جزئیات جشنواره تئاتر فجر

asdasd
کد خبر : ۴۴۸۱۶۳

نشست خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور سعید اسدی (دبیر جشنواره) و پیمان شریعتی (دبیر اجرایی جشنواره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در نشست خبری جشنواره تئاتر فجر؛ سعید اسدی جشنواره تئاتر فجر را بخشی از جلوه فرهنگی و هویت ایرانی و اسلامی دانست و گفت: هفتمین روز درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت می‌گویم و اعلام می‌کنم جشنواره تئاتر فجر در بخش‌های مختلف یاد ایشان را گرامی خواهد داشت.

اسدی ادامه داد: امسال دبیرخانه جشنواره سی و پنجم بسیار فعال و منظم عمل کرد و برنامه‌ریزی برای اجرای جشنواره تئاتر فجر از پاییز آغاز شد. دوره‌های مختلف نمایشنامه‌نویسی، نمایشنامه‌خوانی، کارگاه‌های آموزشی مختلف برگزار شد و همچنان نیز بعضی از آنها به کار خود ادامه می‌دهند. دستاورد دیگر دبیرخانه جشنواره برگزاری همایش بزرگی با حضور بیش از 20 کارگردان بود که در آن جنبه‌های مختلف تئاتر به صورت کارگاه‌های آموزشی بررسی شد.

وی افزود: فعالیت‌های دبیرخانه موجب شد گروه‌های مختلف استانی از ویژگی‌ها و امکانات تئاتری بهره بیشتری ببرند تا جایی که 15 اثر از شرکت‌کنندگان در بخش‌های مختلف به جشنواره راه یافت و 14 اثر نیز در جشنواره‌های استانی به اجرا درآمد.

اسدی درباره جشنواره فجر استانی گفت: خوشبختانه این جشنواره از خوزستان که یادگار جنگ تحمیلی است؛ آغاز شد و در 29 دیماه در مشهد مقدس خاتمه خواهد یافت. برگزاری این بخش از جشنواره در استان‌ها موجب نشاط فضای تئاتر استان‌های کشور شده است و می‌تواند در سال‌های آینده گسترش یابد.

وی آمار شرکت‌کنندگان در جشنواره را اینگونه اعلام کرد: از میان 130 نمایش حاضر در جشنواره 19 نمایش غیرایرانی و بقیه ایرانی هستند. از بین این 19 اثر، 17 نمایش صحنه‌ای هستند و دو نمایش به صورت محیطی برگزار خواهد شد. از بین 111 نمایش ایرانی 72 اثر به صورت صحنه‌ای و 32 نمایش به صورت محیطی اجرا می‌شوند. آثار محیطی جشنواره بیشتر در حوزه تئاتر خیابانی که رنگ و بوی منحصر به فرد به جشنواره امسال می‌دهد. از مجموع آثار رسیده به دبیرخانه 49 نمایش از استان‌های مختلف و بقیه از تهران هستند.

دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر گفت: میانگین سنی کارگردانان 36.2 سال است و حدود 25 نفر از آنها نیز بانوان هستند. نکته جالب توجه آنکه 22 درصد از آثار ارائه شده در بخش محیطی و خیابانی توسط بانوان کارگردانی شده است. همچنین 100 درصد از شرکت‌کنندگان در جشنواره از تحصیلات عالیه مرتبط با تئاتر برخوردارند.

وی در ادامه اضافه کرد: 8 نمایش از متون غیرایرانی و بقیه آثار از متون دینی استفاده کردند. همین طور 127 نویسنده در جشنواره امسال حضور دارند که 21 یک نفر از آنان را بانوان تشکیل می‌دهند. جالب توجه است که جوان‌ترین کارگردان امسال 21 ساله است و مسن‌ترین 71 سال دارد.

وی درباره حضور استان‌ها در جشنواره تئاتر فجر استان‌ها نیز گفت: خراسان با 7 اثر بیشترین آثار را در جشنواره امسال را دارد همچنین متنوع‌ترین حضور مربوط به استان مرکزی که 4 اثر از 4 شهر مختلف به جشنواره ارسال کرده است. در حوزه بین الملل نیز رویکرد ما معرفی تکنولوژی و شیوه‌های اجرای مختلف است. بنابراین در زمینه بین‌الملل تلاش می‌کنیم تئاتر ایران را به جهان معرفی کنیم و بازار تازه‌ای برای آن بیابیم. برای تحقق این امر از مهمانانی به طور ویژه دعوت کردیم که به شناخت تئاتر ایران و جهان کمک کنند. مهمانان ویژه امسال را تشکل‌های تئاتری، جهانی و نمایندگانی از بازارهای تئاتر تشکیل خواهند داد.

اسدی اضافه کرد: در بخش بعلاوه فجر  از تمام تماشاخانه‌های خصوصی و نیمه دولتی دعوت به همکاری و مشارکت شد. 10 تماشاخانه و 11 سالن در بعلاوه فجر حضور خواهند داشت تا 55 نمایش در این بخش را به اجرا دربیاورند. این تعامل و مشارکت با بخش خصوصی بسیار سازنده و امیدوارکننده خواهد بود. در این بخش 5 استان کشور نیز حضور خواهند یافت.

وی یکی از محورهای اصلی جشنواره فجر را کمک به پویش‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: در این زمینه جشنواره فجر برنامه ویژه‌ای برای توان خواهان اجتماعی و بحران‌ آب خواهد داشت و 2 اثر که توسط نابینایان و نمایشی از توان پذیران سندرم دان در جشنواره امسال حضور خواهند داشت.

دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر استقبال عکاسان در بخش تئاتر فجر را چشمگیر خواند و گفت: 1205 عکس تئاتر به دست ما رسیده است تا در نهایت 71 اثر برای چاپ در کتاب و حضور در نمایشگاه انتخاب شود.

وی درباره پوستر این جشنواره نیز گفت: اگر به جشنواره‌های تئاتر جهان مراجعه کنید خواهید دید تنها جشنواره‌ای که بخش ویژه‌ای برای رقابت در طراحی پوستر دارد جشنواره تئاتر فجر است. 375 اثر در این بخش به دبیرخانه جشنواره ارسال شد تا در نهایت پوستر فعلی به عنوان اثر نهایی برگزیده شود. در بخش نمایشنامه نیز 175 اثر به دست ما رسیده است تا تمام این فعالیت‌ها به هویت بصری جشنواره امسال رنگ و بویی تازه خواهد بخشید.

پیمان شریعتی (دبیر اجرایی جشنواره) درباره همزمانی روزهای پایانی جشنواره با جشنواره فیلم فجر نیز گفت: به علت ایام مذهبی زمان جشنواره فیلم فجر جابجا شد و این موجب شد 4 تا 5 روز پایانی جشنواره تئاتر فجر همزمان با روزهای آغازین جشنواره فیلم شود اما کسی در این باره و برای جابجایی زمان جشنواره تئاتر چیزی از من نپرسید با این حال امکان تغییر در زمان‌بندی جشنواره تئاتر نیز وجود نداشت زیرا جشنواره مشکل هماهنگ کردن آ‌ثار بین‌المللی را نیز دارد. در نمایش یک فیلم می‌توان به سادگی زمان پخش آن را تغییر داد اما تغییر در برنامه‌ریزی یک سال و نیمه برای فعالیت گروه 40 نفر از بازیگران خارج از کشور کاری ناممکن است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید چرا بخش بین‌المللی جشنواره فجر رویکردی بیشتر فرم‌گرایانه دارد، گفت: اتفاقا یکی از آثار شاخص در بخش بین‌الملل جشنواره پرنده نام دارد که به اتفاقات و مهاجرت‌های حاصل از جنگ‌های خاورمیانه می‌پردازد بنابراین تنها معیار هیئت انتخاب فرم آثار نبوده است بلکه وجوه مختلف انسانی حتی در ارتباط با وقایع روز جهان در آثار دیده می‌شود. در انتخاب آثار بین الملل محور ما بحث ایران فرهنگی بود اما محدودیت‌هایی نیز در زمینه‌های مختلف اعمال شد برای نمونه باید به قوانین ناعادلانه به محدودکننده آمریکا در بحث ویزا اشاره کنم که موجب شد بعضی از گروه‌هایی که انتخاب کرده‌ایم نتوانند به ایران سفر کنند.

سعید اسدی (دبیر جشنواره فجر) درباره داوران جشنواره نیز گفت: داوران در بخش‌های مختلف به شرح ذیل است: در بخش جوانان که امسال رقابت ویژه‌ای خواهد داشت شهرام زرگر،‌ آرش دادگر در بخش مرور تئاتر ایران، رضا حداد، سهراب سلیمی، حسین مسافر آستانه، رضا مهدی‌زاده، نادر برهانی در بخش بین الملل، سه داور غیر ایرانی و دو داور داخلی به بررسی آثار خواهند پرداخت که فرهاد مهندس پور و مسعود دلخواه خواهد بود. در بخش تئاتر محیطی حسین عاطفی، محمدحسین ناصربخت، شهرام کرمی  و عقیل تقی‌زاده شرکت خواهند داشت.

پیمان شریعتی تاریخ اختتامیه جشنواره را 12 بهمن ماه اعلام کرد و افزود: تا 22 بهمن ماه فعالیت‌‌های مختلف دیگری انجام خواهد شد که جزو جشنواره تئاتر فجر هستند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم در جشنواره امسال شاهد استقبال خوبی باشیم و با مشکل کمبود جا مواجه شویم. همچنین امسال 200 نفر مهمان از نقاط مختلف ایران داشتیم و امیدواریم بتوانیم شرایط پذیرایی را برای این عزیزان به طور کامل و شایسته فراهم کنیم.

در پایان شریعتی از شهرداری به خاطر همکاری مستمر و همه جانبه با جشنواره تئاتر فجر تشکر کرد و گفت: از چند روز آینده شاهد حجم فضای تبلیغاتی که این عزیزان در اختیار جشنواره قرار دادند خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز