خبرگزاری کار ایران

کاشفی در گفت‌وگو با ایلنا:

زمان مناسبی برای حزبی کردن نظام انتخاباتی کشور است

asdasd
کد خبر : ۳۹۳۸۰۳

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت پیشنهاد کرد حساب احزاب فراگیر از احزاب محلی و صنفی و انجمن‌های فارغ‌اتحصیلی جدا شود

حسین کاشفی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به فعالیت‌های اخیر خانه احزاب عنوان کرد: این تشکل بر اساس اساسنامه همه طیف‌های سیاسی را در شورای مرکزی شامل می‌شود که بر این اساس سه فراکسیون «اصلاح‌طلب» و «اصولگرا» و «اعتدالیون و مستقل‌ها» تشکیل شده است که بنا شد رییس نیز به صورت دوره‌ای و با قرعه‌کشی بین سه گروه تغییر کند؛ ریاست خانه احزاب در سال دوم بر عهده مستقل‌ها گذاشته شده است.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت افزود: جلسات خانه احزاب به صورت منظم برگزار شده است و کمیته‌ها یا فعال شده‌اند یا در شرف فعال شدن هستند.

او اضافه کرد: در این مدت دو همایش فصلی از طرف خانه احزاب برگزار شد که همایش دوم در سالن وزارت کشور هفته گذشته برگزار شد و خوشبختانه جلسات با همفکری بین احزاب پیش می‌رود.

کاشفی با اشاره به اهمیت خانه احزاب گفت: امیدواریم بتوانیم در این تشکل به عنوان یک نهاد صنفی برای رشد و توسعه تحزب در کشور و رفع موانع کشور فعالیت کنیم و خانه احزاب بتواند نظرها و پیشنهادهای خود را از طرف دولت مطرح کند و مواردی که نیاز به قانون دارد را با هماهنگی مجلس به نتیجه برساند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: طبیعی است مثل هر کار جمعی دیگری نظرات موافق و مخالف برای تصمیم در مسائل مختلف وجود دارد اما تا اینجا توانسته‌ایم این مسائل را حل‌و فصل کنیم.

او با بیان اینکه یکی از مشکلات خانه احزاب از همان ابتدا انتخاب محلی برای استقرار خانه احزاب بود، خاطرنشان کرد: با اینکه در ابتدا وزیر کشور قول مساعد داده بود و شهرداری هم قول مساعدت داده بود اما این کار هنوز به نحو احسن انجام نشده است. البته  محلی را معرفی کردند که امکانات نداشت و فعلا نشست‌های فصلی و جلسات خانه احزاب در محل وزارت کشور یا مکان‌هایی که از طرف احزاب معرفی می‌شود، برگزار شده است.

کاشفی با اشاره به تلاش‌های دولت اصلاحات برای توسعه سیاسی گفت: در آن زمان بر اساس اعتقاد به آموزشِ کار جمعی وظایفی را برای دولت برشمرده شده بود که یکی از این وظایف کمک دولت به نهادهای مدنی و احزاب بود که متاسفانه در دوره جدید فعالیت خانه احزاب هنوز این اتفاق نیفتاده است.  امیدواریم با صحبت‌های اخیر وزیر کشور روند فعالیت‌های خانه احزاب سرعت بگیرد چراکه یک سال از فعالیت دوره جدید گذشته است اما مکان جدید خانه احزاب مشخص نیست.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره غیبت بعضی احزاب تاثیرگذار در شورای مرکزی خانه احزاب گفت: انتخابات اعضای شورای مرکزی به صورت دومرحله‌ای برگزار شد که ابتدا بین فراکسیون‌ها بود و بعد انتخابات در مجمع عمومی و با حضور تمام اعضا بود و غیبت بعضی احزاب تاثیرگذار ممکن است به خاطر عدم کسب حدنصاب لازم در این دو مرحله انتخابات باشد.

او تاکید کرد: یکی از بحث‌های اصلی شکل‌گیری خانه احزاب حرکت انتخابات به سمت تاثیرگذاری احزاب است؛ یعنی شرایطی به‌وجود آید که احزاب بتوانند در انتخابات تاثیرگذار باشند و مباحث کارشناسی را دنبال کنند چراکه اگر احزاب قوی باشند، خیلی به تصویب این قوانین کمک خواهد کرد.

عضو شورای مرکزی خانه احزاب تصریح کرد: یکی از مسائلی که خانه احزاب باید به صورت جدی به آن بپردازد، همین مسئله است. در گام اول فعال شدن همین احزاب عضو خانه احزاب باید مورد توجه قرار بگیرد و برگزاری کنگره و تاسیس شعبه در استان‌ها و ... مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: در حال حاضر بعضی احزاب ملی که در سراسر کشور دفتر و شعبه دارند، با مجمع فارغ‌التحصیلان یک دانشگاه یا یک جمع صنفی در کنار هم قرار گرفته‌اند و بعضی احزاب که حوزه فعالیت در یک شهرستان را دارند، نیز پروانه گرفته‌اند.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد کمیسیون ماده ده احزاب باید یک تقسیم‌بندی کند تا همه این مجموعه‌ها در یک دسته‌بندی قرار نگیرند و تشکیلات صنفی و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و احزاب کوچک با احزاب فراگیر و ملی تفکیک شوند و هر کدام از این احزاب در حیطه خود بررسی شوند.

کاشفی افزود: اگر قرار باشد همه احزاب در خانه احزاب نقش داشته باشند، باید تغییراتی در اساسنامه ایجاد شود کمااینکه هدف اساسنامه نیز توسعه فرهنگ تحزب و فعال سازی احزاب موجود است که برای رسیدن به این هدف باید خانه احزاب اثرگذاری لازم را داشته باشد و یکی از اهداف اولیه خانه احزاب نیز همین فعال کردن احزاب مختلف است.

او گفت: اگر همه احزاب ما در زمینه‌های مختلف برنامه داشته باشند، می‌توانند کار خود را پیش ببرند و اگر به سمت این مسئله برویم کشور نیز رو به جلو می‌رود و حتی برنامه‌های احزاب در قوای مختلف به بحث گذاشته می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به مباحث مطرح شده از سوی یکی از حقوقدانان شورای نگهبان درباره ضرورت تاثیرگذاری احزاب در فرانید انتخابات اشاره و تصریح کرد: بعضی احزاب در برنامه خود به دنبال همین تاثیرگذاری هستند و در نشست اخیر خانه احزاب نیز به این مسئله تاکید شد و یکی از اهداف جلسه نیز طرح همین دغدغه‌ها با نمایندگان مجلس و دولت بود.

کاشفی افزود: انتظار ما از مجلس همین است که وارد بحث اصلاح قانون انتخابات شود و حالا که مجلس و دولت نگاه مثبتی نسبت به حضور احزاب در عرصه انتخابات دارند، زمان مناسبی برای تصویب قوانین مربوط است. گرچه مباحث دیگری مثل قانون احزاب و جرم سیاسی و ... نیز در خانه احزاب بررسی شده است که چون مراحل آن طی نشده است  نتایج آن اعلام نشده است.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در پایان تصریح کرد: وقتی قرار است گروهی درباره یک حزب نظر بدهند تا آن حزب پروانه بگیرد، خوب است نماینده‌ای از خانه احزاب نیز در جلسه حضور داشته باشد،  لذا برای حضور نماینده خانه احزاب در کمیسیون ماده ده احزاب صحبت‌هایی داشته‌ایم که امیدواریم این مسئله نیز به نتیجه برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز