خبرگزاری کار ایران

افشار مطرح کرد:

26 درصد معتادان کشور شیشه مصرف می‌کنند/ تغییر الگوی مصرف مواد پدیده‌ای جهانی است

asdasd
کد خبر : ۳۸۴۴۳۳

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: بیش از 26 درصد از معتادان به مواد مخدر در کشور شیشه مصرف می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، پرویز افشار شامگاه روز شنبه در حاشیه نشست شورای مواد مخدر استان لرستان در جمع خبرنگاران افزود: مصرف موادمخدر از سنتی به صنعتی در حال سپری شدن است. حدود 5 سال پیش شیوع مواد آمفتامین و محرک در جمعیت معتادان کشور سه تا 5 درصد بود اما اکنون این رقم به 26 درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: براساس سرشماری سال 90 در کشور بیش از یک میلیون و 325 هزار معتاد وجود داشته که 9 درصد آن را زنان و91 درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

افشار با بیان اینکه با توجه به همسایه بودن با کشور افغانستان بیش از 65 درصد از معتادان در ایران نیز تریاک و هروئین مصرف می‌کنند، اظهار داشت: تغییر الگوی مصرف و رفتن از مصرف مواد سنتی به سمت استفاده از مواد صنعتی و تولید و پخش آنها در کشور همسایه مقابله با عرضه را با چالش مواجه کرده است.

وی تاکید کرد: اگر مداخلات درمانی جایگزین وجود نداشته باشد، معتادانی که سوء مصرف مواد مخدر داشته، برای دسترسی و بهره‌مند شدن از خوشی بعد از مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها به سمت رفتارهای پر خطر و تزریق حرکت می‌کنند که ماحصل آن بیماری‌های عفونی و سایر موارد دیگر است.

افشار اظهار داشت: این تغییر الگوی مصرف مواد مخدر یک پدیده جهانی است که در اکثر دنیا اتفاق افتاده است و در جامعه مصرف کننده ما نیز بی تاثیر نیست. معاون کاهش تقاضا وتوسعه مشارکت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: بیش از 7 هزار مرکز سرپایی ترک اعتیاد و یکهزار و230 مرکز اقامت در کشور وجود دارد. همچنین 17 مرکز ترک اعتیاد در کشور فعالیت کرده که معتادان متجاهر در آنها نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه در سند ملی پیشگیری از اعتیاد، آموزش و پرورش از شرکای کلیدی ما است، گفت: این سند بر چند فضای اصلی تکیه دارد؛ فضای نخست منزل است؛ بعد فضاهای آموزشی هستند که بخش اصلی آن در اختیار آموزش و پرورش است.

افشار گفت: فضای بعدی، دانشگاه‌ها بوده و متولی آن وزارت‌علوم و وزارت‌بهداشت هستند و فضای کاری، اداری و صنعتی نیز از جمله فضاهایی هستند که با آنها سر و کار داریم. اخیرا فضای مجازی هم به این فضاهای چهارگانه اضافه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز